۰

هیئت وزیران جزئیات مشوق‌های مالیاتی برای کسب‌وکارهای حاضر در پلتفرم‌های داخلی را اعلام کرد

بازدید 888

کسب‌وکارهایی که در سکوهای تأییدشده وزارت ارتباطات فعالیت می‌کنند، از مشوق‌های مالیاتی مصوب هیئت‌وزیران می‌توانند استفاده کنند.هیئت‌وزیران مشوق‌های مالیاتی مصوب مجلس برای اعطا به کسب‌وکارهای فعال روی پلتفرم‌های ایرانی را اعلام کرد. در ماده ۶ از قانون بودجه آیین‌نامه اجرایی آمده است:

در راستای حمایت از توسعه اقتصاد رقومی ‌‌(دیجیتال) در کشور و تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی به استفاده از سکوها (پلتفرم‌ها) داخلی، تا پایان سال ۱۴۰۲ درآمد کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی در پلتفرم‌های داخلی مورد‌تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۱ فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.این نکته هم ذکر شده است که اگر اشخاص یادشده اظهارنامه مالیاتی خود بابت کسب‌وکارهای اینترنتی را تا پایان سال ۱۴۰۰ تسلیم‌ نکنند، از معافیت‌های مالیاتی محروم نخواهند شد.

براساس این مصوبه، همه پلتفرم‌های داخلی که قصد دارند از مشوق‌های مالیاتی برخوردار شوند، باید در درگاهی ثبت‌نام کنند که وزارت ارتباطات ایجاد می‌کند. این آیین‌نامه وزارت ارتباطات را نیز موظف کرده است که زیرساخت‌های لازم برای این کار را فراهم و تا ۱۵ مرداد سال جاری پلتفرم‌های مشمول این بند را معرفی کند.به‌موجب این مصوبه، مشوق‌های مالیاتی که برای کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم‌های داخلی در نظر گرفته شده‌اند، در صورتی به درآمد این کسب‌وکارها تعلق می‌گیرد که بهای کالا و خدماتشان از‌طریق پلتفرم‌های داخلی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از مشتریان دریافت و پس از کسر کارمزد پلتفرم، به حساب صاحبان کسب‌وکار واریز شود.

در این آیین‌نامه اجرایی، وظایف مختلفی بر‌عهده وزارت ارتباطات و اشخاص حقیقی صاحب کسب‌وکارها و سکوهای داخلی گذاشته شده است.در‌خصوص کسب‌وکارها، نکته اول این است که اشخاص حقیقی دارای کسب‌وکار در پلتفرم‌های داخلی که تا پایان سال ۱۴۰۱ پرونده مالیاتی نداشته‌اند، از مشوق‌های مالیاتی می‌توانند برخوردار شوند.برای این کار این کسب‌وکارها باید با درخواست خود یا پس از اطلاع‌رسانی سازمان امور مالیاتی برای این طرح ثبت‌نام کنند و پرونده مالیاتی کسب‌‌وکار اینترنتی خود را در پنجره واحد مالیاتی تشکیل دهند و فرایند مربوط به آن را تکمیل کنند. در‌ادامه نیز، تا پایان موعد در‌نظر‌گرفته‌شده باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کنند.

همچنین، اشخاص حقیقی و دارندگان این کسب‌وکارها اگر هم‌زمان از سکوهای داخلی و خارجی درآمد داشته باشند، در صورتی می‌توانند از مشوق‌های مالیاتی استفاده کنند که فعالیتشان در سکوی داخلی و خارجی تفکیک‌شده و مستقل بوده و در محل‌های مجزا انجام شده باشد.

نکته دیگر اینکه صورت‌حساب‌های فروش صادره این کسب‌وکارها برای هر‌یک از این فعالیت‌ها باید براساس نشانی مجزا‌ که نشانی فعالیت و نشانی سکو را شامل می‌شود و به‌صورت آنلاین صادر شده باشد. این موضوع را نیز فراموش نکنید که درآمدهای مربوط به کسب‌وکار در سکو نباید در اظهارنامه و پرونده مالیاتی قبلی آن‌ها منظور شده باشد.سازمان امور مالیاتی سکوهای تأییدشده وزارت ارتباطات را نیز مکلف کرده است که امکان گزارش‌گیری و ارائه اطلاعات معاملات و انجام فعالیت‌های اقتصادی به‌وسیله کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی در سکو را به‌صورت برخط داشته باشد.

همچنین، پلتفرم‌ها باید از‌طریق شماره تلفن همراه و کد ملی کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی فعال در آن سکو را احراز هویت کنند. پلتفرم باید امکان اعلام فهرست کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی که میزبانی می‌کند و درآمد کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی در سکو را نیز داشته باشد.

در توضیح تکلیف دیگر محول‌شده به سکوها نیز آمده است:

مشخصات اشخاص حقیقی که تا پایان سال ۱۴۰۱ دارای کسب‌وکار در سکوها (پلتفرم‌ها) داخلی بوده‌اند، ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه و مشخصات سایر اشخاص حقیقی که از ابتدای سال ۱۴۰۲ کسب‌وکار خود را در سکوها (پلتفرم‌ها) داخلی شروع می‌کنند، ظرف یک ماه پس از شروع فعالیت، به‌صورت برخط به سازمان اعلام و به‌روزرسانی کنند.»ژ

همچنین، سکوها موظف هستند درآمد اشخاص حقیقی از کسب‌‌وکارشان در سال ۱۴۰۱ و قبل از آن را به‌تفکیک هرسال تا یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه ارائه کنند. میزان درآمد سال ۱۴۰۲ نیز حداکثر تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ به‌صورتی باید برای این سازمان ارسال شود که سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.