۰

معرفی برندهای مطرح جهان؛ برند ENI

بازدید 1348

اِنی، شرکت ایتالیایی چند ملیتی فعال در زمینه نفت و گاز است که دفتر مرکزی آن در شهر رم قرار دارد. انی در ۷۹ کشور جهان فعال بوده و با سرمایه بازار ۶۸ میلیارد یورو – آگوست ۲۰۱۳ – بزرگترین شرکت صنعتی حال حاضر ایتالیا محسوب می شود. دولت ایتالیا ۳۰٫۳ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

نام انی در ابتدا مخفف  “Ente Nazionale Idrocarburi” (مرجع ملی هیدروکربن ها) بود. اما با گذشت زمان فعالیت های این شرکت به حوزه های مختلف از جمله پروژه های قراردادی، انرژی هسته ای، انرژی، معدن کاری، مواد شیمیایی و پلاستیک ها، ماشین آلات پالایش/استخراج و توزیع، و حتی صنعت نساجی و اخبار گسترش یافت.

258424_234

انی در سال ۱۹۵۳ و از شرکت آجیپ که در سال ۱۹۲۶ و با هدف اکتشاف میدان های نفتی، خرید و تجاری سازی نفت و مشتقات آن تاسیس شده بود، شکل گرفت. در مارس ۱۹۵۳، “انریکو ماتی” به عنوان رئیس انی انتخاب شد. در سال ۱۹۵۲، انی لوگو خود که یک سگ شش پا بود را انتخاب کرد. در سال ۱۹۵۴، انی حقوق قابل توجهی در زمینه اکتشاف نفت در آفریقای شمالی را از طریق امضا قرار داد با دولت وقت مصر و فراهم کردن نقشی فعال برای کشورهای تولید کننده نفت خام از طریق سرمایه گذاری های مشترک کسب کرد.

در سال ۱۹۶۰ و طی دوران جنگ سرد، انی قراردادی با اتحاد جماهیر شوروی سابق به منظور واردات نفت خام از این کشور با قیمتی بسیار مناسب را امضا کرد. در بیست و هفتم اکتبر ۱۹۶۲، انریکو ماتی طی حادثه سقوط هواپیما در مسیر کاتانیا به میلان جان خود را از دست داد. طی سال های بعد، انی قراردادهایی را در قالب سرمایه گذاری های مشترک با شرکت های خارجی به منظور تولید نفت خام از مصر تا ایران و از لیبی تا تونس امضا کرد. در سال ۱۹۶۷، انی شرکت ایتالگاز را خریداری کرد.

در اکتبر ۱۹۷۳، پس از جنگ “یوم کیپور” و تحریم آمریکا و هلند توسط کشورهای عرب عضو اوپک که به بروز بحران نفتی جدی منجر شد، انی برای حفظ و تحکیم جایگاه خود در بازار بین المللی قراردادی را با سوناتراچ در راستای تامین گاز طبیعی امضا کرد. در سال ۱۹۷۴، انی قراردادی را با دولت لیبی امضا کرد که با قراردادهای بیشتر با مصر، نیجریه و تونس همراه بود. این در شرایطی بود که توسعه دو اکتشاف نفتی جدید در دریای شمال که از سال ۱۹۷۲ توسط این شرکت آغاز شده بود، ادامه یافت.

در اواسط دهه ۱۹۷۰، انی توسعه زیرساخت برای انتقال گاز طبیعی در مسافت های طولانی با ساخت یک شبکه خط لوله هزاران مایلی در اروپا و مدیترانه را برنامه ریزی کرد. پس از افتتاح خط لوله ترانس-مدیترانه که الجزایر را از طریق تونس به سیسیل متصل می کرد، انی قرارداد جدیدی با لیبی برای اکتشاف بوری، بزرگترین میدان نفتی در مرکز مدیترانه، و توسعه نقش بین المللی خود در صنعت نفت را امضا کرد.

در سال ۱۹۹۲، انی در بورس اوراق بهادار ایتالیا و در سال ۱۹۹۵ در بورس اوراق بهادار نیویورک وارد شد. از ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸، این شرکت چهار عرضه سهام موفق داشته و ۷۰ درصد از دارایی های سرمایه ای خود را به سهامداران خصوصی فروخت. از آن جایی که قیمت نفت در سال ۱۹۹۸ افت چشمگیری را تجربه کرد، همانند شرکت های دیگر، انی نیز وارد مسابقه ای از طریق ادغام، خریدهای بین المللی، اکتشافات جدید و شکل دهی شرکت های برتر واقعی شد.

از سال ۲۰۰۰، انی توسعه میدان نفتی دریایی کاشاگان در امتداد دریای خزر را آغاز کرد. در سال ۲۰۰۵، پروژه خط لوله “بلو استریم” برای تامین گاز از جنوب روسیه به ترکیه در قالب یک سرمایه گذاری مشترک بین انی و گازپروم آغاز شد. در سال ۲۰۱۰، انی در تولید نفت از میدان زبیر عراق به نقطه عطف جدیدی دست یافت.

پس از دریافت مجوز در سال ۲۰۰۶ برای اکتشاف منطقه دریایی در شمال موزامبیک که به نام منطقه ۴ شناخته می شود، انی انجام چند اکتشاف بزرگ گازی بین سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ مانند مامبای جنوب، مامبای شمال، مامبای شمال شرق و کورال ۱ را اعلام کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.