۰

مروری بر دوربین HC-X1 پاناسونیک

بازدید 1640

دوربین‌های DSLR‌ امروزی به قابلیت‌های فیلم‌برداری جالبی مجهز شده‌اند که آنها را به جایگزینی مناسب برای دوربین‌های فیلم‌برداری تبدیل کرده است و لذت همراه برداشتن کل مجموعه تصویربرداری در یک کوله‌پشتی یا حتی یک کیف دوشی به مستندسازان سرتاسر دنیا آزادی عمل زیادی داده است. با این‌حال بسیاری از فیلم‌برداران در دنیا هنوز به کار با دوربین‌های فیلم‌برداری ادامه می‌دهند و از حق نگذریم تنظیمات ارایه‌شده روی یک دوربین فیلم‌برداری کار را برای تصویربردار به‌مراتب ساده‌تر می‌کند. اگر رویای شروع کار فیلم‌برداری حرفه‌ای را در سر می‌پرورانید و معتقدید دوربین‌های DSLR‌ هر قدر هم که پیشرفته باشند جای یک دوربین فیلم‌برداری واقعی را نمی‌گیرند، بد نیست به مشخصات فنی دوربین HC-X1 پاناسونیک نیم‌نگاهی داشته باشید. این دوربین که فیلم‌برداری ۴K، زوم اپتیکال ۲۰ برابر، لرزه‌گیر کارآمد، لنز حرفه‌ای و سنسور یک اینچی مهم‌ترین مشخصات آن را تشکیل می‌دهند، با داشتن قیمتی زیر پنج هزار دلار یکی از قابل دسترس‌ترین دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای دنیا است و خرید آن به افرادی که به‌دنبال فیلم‌برداری به‌عنوان شغل هستند، توصیه می‌شود.

 

 

 

بدنه و طراحی

دوربین HC-X1 پاناسونیک با داشتن ابعاد ۳۴۶ در ۱۷۳ در ۱۹۵ میلیمتر یک ابزار تصویربرداری بزرگ است، اما وزن دو کیلوگرمی آن را برای فیلم‌برداری روی دست بسیار مناسب می‌کند و می‌توان بدون خستگی مفرط از آن برای مدت طولانی استفاده کرد. روی بدنه این دوربین یک نمایشگر ۵/۳ اینچی لمسی با ۱.۱۵۲ میلیون پیکسل نصب شده و می‌توان از چشمی ۰.۳۹ اینچی دستگاه که رزولوشن ۱/۷۷ میلیون پیکسلی آن کوچک‌ترین جزییات سوژه را نشان می‌دهد نیز برای کادرگیری بهره برد. باتری لیتیومی ۷.۲۸ ولتی دستگاه در بخش پشتی آن نصب می‌شود و می‌توان آن را در خلال اتصال به آداپتور برق شهری نیز به کار برد. در بسته‌بندی این دوربین علاوه بر باتری و شارژر، یک پایه میکروفن، یک محافظ چشمی و یک نورگیر لنز نیز ارایه می‌شود و سایر لوازم جانبی را باید برای دستگاه خریداری کرد. ضبط در دوربین HC-X1 روی دو کارت SD‌ انجام می‌شود و مطابق تمام دوربین‌های حرفه‌ای می‌توان نحوه نگارش عکس و فیلم روی این دو کارت حافظه را به‌دلخواه تغییر داد.

 

 

 

کنترل‌ها و تنظیمات

حجم زیاد دکمه‌های فیزیکی روی بدنه یک دوربین حرفه‌ای چیز عجیبی نیست و پس از مدتی کوتاه می‌توان از تمام آنها برای رسیدن به مقصود؛ آن‌هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده کرد. در قسمت فوقانی بدنه HC-X1 می‌توان دو کلید اهرمی زوم با عملکرد چندسرعته، ورودی XLR‌ میکروفن و شکاف اتصال لوازم جانبی را مشاهده کرد و در بخش پشتی نیز کانکتورهای USB و HDMI مشاهده می‌شوند که پشت در مخصوصی پنهان شده‌اند. بیشتر کنترل‌های این دوربین در سمت چپ بدنه متمرکزند که در این میان می‌توان به دکمه‌های لرزه‌گیر، چشمی، تنظیمات ورودی‌های صوتی، کلید حالت وضوح‌یابی، انتخابگر ND Filter، دکمه‌های سرعت شاتر، گشودگی دیافراگم، وایت‌بالانس، Gain و منوی اصلی، پیچ فرمان و سه دکمه برای فراخوانی حالات دلخواه کاربر اشاره کرد. زوم، وضوح‌یابی و گشودگی دیافراگم توسط سه حلقه اختصاصی روی لنز دوربین کنترل می‌شوند و می‌توان از پیچ فرمان دوربین برای تنظیم دقیق‌تر آنها بهره برد. بدیهی است که می‌توان نمایشگر عریض و دقیق دستگاه را نیز برای تنظیم پارامترهای تصویربرداری به‌کار برد و به این ترتیب کاربر در اغلب موارد نیازی به فراخوانی منوی اصلی نخواهد داشت.

کارایی و کیفیت

دنیای تصویربرداری دیجیتال به دو عصر قبل و بعد از رواج سنسورهای یک اینچی تقسیم می‌شود. این سنسورها هم‌اکنون دوربین‌های زیادی را به‌کار می‌اندازند و تعادل مطلوبی میان ابعاد کلی دوربین و کیفیت تصویر خروجی برقرار می‌کنند. سنسور دوربین HC-X1 علاوه بر ضبط UHD/60p که نرخ نگارش آن روی کارت حافظه به ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد توانایی ضبط ۱۰۸۰p را نیز دارد که در این حال می‌توان با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و نرخ نگارش ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه به فیلم‌برداری پرداخت. در حالتSlow Motion نیز می‌توان از سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه و کیفیت ۱۰۸۰p استفاده کرد که نمایش با یک‌چهارم سرعت ضبط را فراهم می‌کند. سرعت شاتر در دوربین HC-X1 بین یک دوم تا یک هشت هزارم ثانیه قابل تنظیم است و در صورت باز کردن دیافراگم، افزایش Gain و فعال کردن حالت حساسیت بالا امکان تصویربرداری در شدت نور ۲/۰ لوکس در اختیار کاربر خواهد بود. در برابر سنسور کارآمد دوربین یک لنز ساخت لایکا با فاصله کانونی معادل ۲۵.۴ تا ۵۰۸ میلیمتر نصب شده که بزرگنمایی ۲۰ برابر دارد و گشودگی آن طی زوم بین f/2.8 تا f/4.5 تغییر می‌کند. لنز مذکور را می‌توان همراه انواع فیلترهای ۶۷ میلیمتری به‌کار برد و انعطاف زیاد آن موجب شده دوربین HC-X1 طرفداران بسیاری پیدا کند. پاناسونیک این لنز را به لرزه‌گیر اپتیکال مجهز کرده که در حالت ضبط ۴K می‌توان از کارکرد دو محوری آن بهره برد، اما هنگام ضبط ۱۰۸۰p عملکرد پنج محوری آن کارایی عجیبی در کاهش لرزش دست نشان می‌دهد. ورودی‌های صوتی دستگاه شامل دو کانکتور XLR، ورودی‌های میکروفن و Line با قابلیت فانتوم پاور است و می‌توان صدای دریافتی را با اتصال هدفون دلخواه مورد پایش قرار داد. سیستم وضوح‌یابی دوربین HC-X1 کارکردی بسیار سریع و دقیق دارد و به همراه خروجی تمیز سنسور یک اینچی آن می‌توان به کیفیت تصویر آن امیدوار بود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.