۰

مجلس تصویب کرد: پلتفرم‌های بخش خصوصی به اطلاعات وسایل نقلیه موتوری دسترسی پیدا می‌کنند

بازدید 682

مجلس وزارت ارتباطات را مکلف کرد امکان استعلام آنلاین اطلاعات و سوابق مربوط به اموال مورد معامله را برای سکوهای آنلاین فراهم کند.نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، چهاردهم آبان ماه، گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کرده و در نتیجه آن ماده الحاقی ۲۳ این لایحه را تصویب کردند.

با تصویب این لایحه وزارت ارتباطات مکلف شد با همکاری نهادها و سازمان‌های دارای اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه موتوری، امکان استعلام آنلاین اطلاعات و سوابق مربوط به اموال مورد معامله را برای پلتفرم‌های بخش خصوصی فراهم کند.

در این ماده الحاقی در راستای اجرای قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مصوب ۱۴۰۱/۶/۳۰ و ‌با هدف پیشگیری از جرائم و ارتقای سلامت معاملات وسایل نقلیه موتوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است با همکاری نهادها و سازمان‌های دارای اطلاعات راجع به وسایل نقلیه موتوری از جمله فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکان استعلام برخط (آنلاین) اطلاعات و سوابق مربوط به اموال مورد معامله و همچنین صلاحیت و اهلیت معاملاتی اشخاص را مشروط به رضایت طرفین معامله با رعایت ملاحظات محرمانگی و حفظ حریم خصوصی، برای سکو(پلتفرم‌)های بخش خصوصی فراهم کند.

در راستای اجرای این ماده فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است امکان ثبت معاملات وسایل نقلیه موتوری پیش از تعویض پلاک را از طریق پلتفرم‌های مذکور فراهم کند.

طبق خبری که ایسنا منتشر کرده است «آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف سه ماه پس از ‌لازم‌الاجراء شدن این قانون توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه می‌شود و به‌ تصویب هیئت وزیران می‌رسد.»

راه‌اندازی هر سامانه‌ای منوط به کسب مجوز از وزارت ارتباطات شد

علاوه بر این، در جلسه امروز مجلس بند ت ماده ۱۰۷ لایحه برنامه هفتم توسعه نیز به تصویب رسید. مطابق این بند از لایحه برنامه هفتم، به‌منظور پرهیز از موازی‌کاری در طول سال‌های اجرای این برنامه، راه‌اندازی هر سامانه جدید با گستره ملی و فرابخشی صرفاً منوط به کسب مجوز از وزارت ارتباطات خواهد بود.

وزارت مزبور مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ وصول درخواست راه‌ندازی سامانه، نسبت به ضرورت راه‌اندازی و عدم موازی کاری آن ها تعیین تکلیف کرده و نتیجه را ابلاغ کند. دستگاه‌های اجرایی نیز مکلف به همکاری و اجرای مفاد این ابلاغ هستند.

این مصوبه هدف هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک را مد نظر دارد و وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی موظف‌اند نسبت به طراحی و راهبری سامانه‌های مشترک، در ستاد وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مستقل و حذف سامانه ‌های موازی در چهارچوب برنامه تحول رقومی (دیجیتال) خود، اقدام کرده و آن را به مرحله اجرا درآورند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.