۰

ضیایی پرور: نباید برای تعدادی اغتشاشگر، کل مردم با محدودیت‌های اینترنتی تنبیه شوند/ اینترنت طبقاتی نوعی از فیلترینگ است

بازدید 928

دکتر حمید ضیایی پرور، پژوهشگر فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون محدودیت های اینترنتی، گفت: عمده‌ی محدودیت‌‌های اینترنتی باقی مانده شامل اینستاگرام و واتس‌اپ می‌شود که این دو پلتفرم احتمالا به سرنوشت سایر پلتفرم‌هایی دچار خواهند شد که در گذشته به صورت دائم فیلتر شده‌اند. در آن شرایطی که دیگر پلتفرم‌های مزبور بازگشت نداشتند، رویه به این صورت بود که کاربران با استفاده از ابزارهای عبور، امور خود را به انجام می رساندند.

وی، ادامه داد: اتفاق مهمی که رخ داده و نه کسی آن را اعلام کرد و نه نسبت به آن مطالبه گری دارد، مسدود شدن فیلترشکن ها است البته فیلترشکن‌ها به دلیل غیرقانونی بودنشان، کسی نسبت به محدودیت‌های آنها مطالبه‌ای ندارد.

پژوهشگر فضای مجازی، تاکید کرد: در حال حاضر اینستاگرام و واتس‌اپ با اغلب فیلترشکن ها قابل دسترسی نیستند و آمارهای جهانی نشان می‌دهد که در طی این محدودیت‌ها حجم زیادی فیلترشکن بر روی تلفن همراه کاربران دانلود و نصب شده و این موضوع در مقایسه با گذشته فراگیرتر است و همین امر زمینه خطر را برای افراد و کسب‌وکارها ایجاد می‌کند.

ضیایی پرور، بیان کرد: مطالبه مردم، کسب‌وکارها، اساتید، نخبه‌ها و… برای بازگشت دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌اپ، راه به جایی نخواهد برد، زیرا تصمیم در جایی گرفته شده که هیچ توجهی به این مسائل ندارد و حتی از سازوکارهای معمولی فیلتر شدن پلتفرم‌ها نیز خارج شده است. اکنون به مردم توصیه می‌کنند که به پلتفرم‌های بومی و داخلی کوچ کنند و آنها را جایگزین پلتفرهای خارجی کنند.

وی افزود: بنده نیز از مخالفان این محدودیت‌های اینترنتی هستم زیرا این قطعی ها اثرات زیانباری را بر روی کسب‌وکارها، سیستم‌های اداری، دولتی و… گذاشته است، و علی رغم اینکه با ارسال محتوای اداری در پلتفرم های خارجی موافق نبودند، بخش زیادی از دولت الکترونیک بر روی پلتفرم واتس‌آپ مستقر بود و در حال حاضر این امکان مختل شده است.

ضیایی پرور خاطرنشان کرد: در همین حال، مجموعه‌ی وزارت ارتباطات، شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه شاهد ضررهای زیادی بوده‌اند و مصرف اینترنت به شدت پایین آمده است و نهاد ذیربطی که اعمال و رفع محدودیت‌ها بر عهده آن است، نباید برای تعدادی اغتشاشگر و چند حادثه، کل مردم را با محدودیت اینترنت تنبیه کند.

وی  احتمال طبقه بندی سطح دسترسی به اینترنت، گفت: اینترنت طبقاتی نوعی از فیلترینگ است، اینکه برای اقشار مختلف دسترسی خاصی را در نظر بگیرند و مردم را درجه بندی کنند، قطعا منجر به ایجاد رانت و فساد سیستمی خواهد شد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.