۰

جایگزین‌های یک پیام‌رسان

بازدید 1277

جایگزین تلگرام کدام یک از پیام‌رسان‌‌های داخلی خواهد بود؟ این سوالی است که هر یک از مدیران پیام‌رسان‌هایی که این روزها نام‌شان بر سر زبان‌ها افتاده‌ است بارها و بارها از خود می‌پرسند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا پیام‌رسان تحت مدیریت‌شان آن پیام‌رسان خوش‌اقبال باشد.

قبل از مطرح کردن بحث جایگزینی تلگرام باید به این نکته دقت کرد که تلگرام صرفاً یک اپلیکیشن پیام‌رسان نیست که با چند پیام‌رسان مختلف بتوان برای ‌آن جایگزینی یافت، برای این کار همزمان باید دو مورد را در نظر گرفت: امکانات پلتفرم تلگرام و فراگیر بودن آن.

تلگرام یک پلتفرم است شامل چند بخش: گفت‌وگو‌های دونفره، گروه‌های چندنفره، کانال‌ها، روبات‌ها و Apiهای برنامه‌نویسی.

۱. گفت‌وگو‌های دونفره: ‌

این قابلیت تلگرام در سایر پیام‌رسان‌ها هم قابل مشاهده است. تفاوت مهم تلگرام با سایر نرم‌افزارها در این بخش سرعت و کیفیت آن است. تا جایی که باعث شده وقتی شما برای چاپ کارت ویزیت به یک مغازه چاپ مراجعه کنید خیلی سریع از شما بخواهد فایل کارت‌ ویزیت را برای آنها از طریق تلگرام ارسال کنید. کسب‌وکارهای محلی زیادی از این ویژگی (باکیفیت) تلگرام به عنوان ابزاری جهت راحتی خود و مشتری استفاده می‌کنند؛ نظیر ارسال فایل برای چاپخانه، ارسال تصویر برای سفارش کیک، ارسال مدل خیاطی برای سفارش لباس و غیره.

۲. گفت‌وگو‌های گروهی:

گفت‌وگوهای گروهی یا چندنفره علاوه بر ایجاد محیط بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات مختلف، به ابزاری برای تبادل امور کاری درون‌سازمانی در بسیاری شرکت‌ها و سازمان‌ها تبدیل شده است.

۳. کانال‌ها:

کانال‌ها یکی از ابزارهای مهم و کلیدی تلگرام به شمار می‌آید که به گسترش کسب‌وکارهای بسیاری کمک کرده است. برخی کسب‌وکارها به اطلاع‌رسانی در مورد خدمات خود به کاربران از طریق کانال‌ها اقدام می‌کنند، برخی با ایجاد یک کانال محتوایی نظیر کانال خبری، آموزشی و غیره از طریق نمایش تبلیغات کسب درآمد می‌کنند و حیات کسب‌وکارشان مستقیماً به وجود تلگرام وابسته است که بیشترین آسیب را از فیلترینگ تلگرام نیز همین گروه متحمل خواهند شد.

۴. روبات‌ها و Api برنامه‌نویسی:

یک مورد بسیار کاربردی که در مقایسه‌ها کمتر مورد بررسی قرار گرفته روبات‌های تلگرامی و Api برنامه‌نویسی آن است که خلاقیت گسترش خدمات تلگرام را در اختیار سایر برنامه‌نویسان گذاشته است؛ مانند روبات اعلام نرخ ارز، روبات پیدا کردن مکان‌های مورد نیاز، روبات جست‌وجوی ویدئو، روبات تبدیل متن عکس به متن، روبات‌های مدیریت کانال (با امکان ارسال پیام در پنل تحت وب) و هزاران خدمتی که به صورت نامحدود توسط روبات‌های مختلف و خلاقانه ارائه می‌شوند.

وقتی صحبت از جایگزینی تلگرام می‌شود ابتدا باید امکانات فوق را بررسی کنیم که در حال حاضر هیچ پیام‌رسان داخلی و خارجی‌ای امکانات فوق را به صورت متمرکز و با کیفیت حتی نزدیک به تلگرام ندارند. هر یک از پیام‌رسان‌های داخلی قسمتی از این امکانات را پیاده‌سازی کرده‌اند.

علاوه بر امکانات فوق نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد فراگیری تلگرام است. طبق آمارها بیش از ۴۰ میلیون نفر در ایران آن‌ را نصب دارند و این یک نقطه قوت بسیار عالی برای تلگرام است که هیچ یک از رقبای فرضی از آن برخوردار نیستند و همین باعث شده با مراجعه به مغازه سفارش کیک، پذیرنده با اطمینان از اینکه شما حتماً کاربر تلگرام هستید، از شما تقاضا کند تصویر مد نظر برای چاپ کیک را تلگرام کنید. یا کسب‌وکاری که برای اطلاع‌رسانی به کاربران خود یک کانال تلگرامی تاسیس می‌کند می‌تواند مطمئن باشد اکثریت کاربرانش به تلگرام دسترسی دارند و در صورت تمایل می‌توانند کانال آنها را دنبال کنند. اما با فرض جایگزینی چند پیام‌رسان، پذیرنده یک فروشگاه باید ابتدا از کاربر سوال کند کدام اپلیکیشن را نصب دارد و خود پذیرنده برای پوشش همه کاربران باید ۱۰ نرم‌افزار پیام‌رسان نصب داشته باشد. یا کسب‌وکارهای دیگر برای اطلاع‌رسانی باید در ۱۰ اپلیکیشن مختلف نسبت به ایجاد و مدیریت کانال اطلاع‌رسانی اقدام کنند که هزینه زمانی و نیروی انسانی در این حوزه افزایش پیدا می‌کند.

در جدول زیر مقایسه‌ای از امکانات پیام‌رسان‌های ایرانی را مشاهده می‌کنید

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.