۰

تعرفه واردات موبایل اعلام شد، از ۶ تا ۳۰ درصد

بازدید 1249

گمرک ایران در راستای قانون بودجه و ابلاغیه وزارت صمت، تعرفه واردات تلفن همراه در رویه‌های تجاری، مسافری و پستی اعلام کرد. براین اساس واردات تجاری گوشی‌های هوشمند بالای ۶۰۰ دلار، تعرفه گمرکی ۱۵ درصدی دارند و این رقم در رویه مسافری و پستی، ۳۰ درصد است.گمرک ایران طی بخشنامه جدیدی، حقوق ورودی گوشی تلفن همراه بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ را در رویه‌های تجاری و مسافری و پستی ابلاغ کرده است.

در رویه تجاری، برای واردات گوشی کمتر از ۱۰۰ دلار جمع حقوق ورودی ۶ درصد است و برای واردات گوشی بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ دلار این رقم چهار درصد است.حق گمرکی گوشی هوشمند بالای ۶۰۰ دلار نیز ۱۵ درصد تعیین شده است. همچنین همان طور که در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آمده بود، حق گمرکی واردات تلفن همراه در رویه مسافری و پستی، دو برابر واردات تجاری تعیین شده است.

البته در تصویر بخشنامه گمرک که تسنیم آن را منتشر کرده است، حقوق ورودی گوشی هوشمند بالای ۶۰۰ دلار در رویه مسافری و پستی، ۸ درصد اعلام شده است که به نظر می‌رسد صحیح نیست. چون این رقم کمتر از گمرکی رویه تجاری و برخلاف قانون بودجه امسال است.نکته قابل تأمل دیگر این بخشنامه، تعرفه ۱۵ درصدی واردات تجاری گوشی‌های فیچرفون یا همان دکمه‌ای هستند. علت بالا بودن حقوق ورودی این دست گوشی‌ها احتمالاً به حمایت از تولیدات داخلی باز می‌گردد. در حال حاضر چند شرکت ایرانی مدعی تولیدات تلفن همراه غیرهوشمند هستند.

لازم به ذکر است از ابتدای سال جاری تعرفه‌های یاد شده برای حقوق ورودی تلفن همراه اعمال شده‌اند، این موضوعی است که پیش‌تر، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل به دیجیاتو اعلام کرده بود.نمایندگان مجلس طی بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حقوق ورودی واردات گوشی همراه خارجی بالای ۶۰۰ دلار را ۱۵ درصد تعیین کردند. آن‌طور که در مصوبه مجلس آمده، این تعرفه قرار است صرف حمایت از توسعه زیرساخت‌های صنعت میکروالکترونیک شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.