۰

تاکسی‌های اینترنتی بدون کمک دولت از کرونا جان سالم به در نمی‌برند

بازدید 1187

 

 

مدیران تاکسی‌های اینترنتی از دولت می‌خواهند برای محافظت از کسب‌وکار آنها در دوران بحران گسترش کرونا به کمک آنها بیاید. مدیرعامل تپسی خواستار پذیرش ریسک بیشتر برای اختصاص وام‌های صندوق نوآوری و شکوفایی به استارت‌آپ‌هاست و مدیرعامل اسنپ از دولت می‌خواهد در این شرایط این شرکت‌ها را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کنند. به نظر می‌رسد در صورت ادامه این شرایط تا پایان بهار، اگر کمک‌های دولتی به این استارت‌آپ‌ها نرسد، ادامه حیات آنها با مشکلات جدی مواجه شود.

 سال ۹۸ برای تاکسی‌های اینترنتی سالی سخت بود. ابتدای پاییز سال گذشته دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی ابلاغ و پس از آن سهیمه‌بندی بنزین همراه با دردسرها و عواقبی برای آنها اعمال شد. میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی درباره آنچه سال گذشته تجربه کردند  گفت: «از شهریور ماه سال گذشته تنها اتفاق خوب رخ داده ابلاغ آیین‌نامه نظارتی و قانونی شدن فعالیت تاکسی‌های اینترنتی بود، اما از آبان ماه و پس از امضای این دستورالعمل ما درگیر مسائل متعددی شدیم.»

او با اشاره به مشکلاتی که هم‌زمان پس از سهمیه بندی بنزین برایشان ایجاد شد گفت: «یکی از مشکلات مربوط به مشکلات ترددی بود که در آن زمان ایجاد شد از سوی دیگر به دلیل تخصیص نیافتن سهمیه بندی بنزین در دو هفته اول سهمیه بندی بسیاری از خودروها در سطح شهر تردد نمی‌کردند.»

او اضافه کرد: «البته سهمیه بندی بنزین را پس از یک ماه و نیم دریافت کردیم، هر چند در ابتدا سهمیه‌ها را بسیار نا منظم پرداخت می‌شد و راننده‌ها حرف ما و وزارت نفت و وزارت کشور را باور نمی‌کردند که قرار است سهمیه‌ای به آنها داده شود اما به تدریج روند به حالت عادی برگشت و ما به این نتیجه رسیدیم که وضعیت قابل مدیریت است»

او در ادامه افزود:‌ «اما بحث کرونا شوک اساسی بود که در همه جای دنیا اتفاق افتاد و ما در اثر این شوک میزان کاهش ۶۰ تا ۷۵ درصدی را تجربه کردیم.»

کاهش سفرها در این دوران تجربه‌ای است که مدیرعامل اسنپ هم از آن خبر داد و در این باره  گفت: «بیش از ۶۰ درصد از سفرهای ما کاهش یافته است. رانندگان تمام وقت ما در حال حاضر هستند و بیشتر کسانی که کار پاره وقتشان بود در حال حاضر در ناوگان حضور ندارند.»

نوشدارو پس از مرگ سهراب نمی‌خواهند

آنچه درباره رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و مشاغلی که درآمد روزمزد دارند اتفاق افتاده فشار مالی مضاعفی است که این خانه‌نشینی‌ها به آنها تحمیل کرده است. به گفته منشی‌پور، درآمد بسیاری از رانندگان ناوگان آنها از طریق کار در تپسی است و افرادی هم که درآمد اصلی آنها از تپسی نیست، روی این شغل به عنوان تامین کننده بخش مهمی از هزینه‌های زندگی‌شان حساب کردند.

در طول این چهار سال راه‌اندازی تپسی این اولین بار است که نیاز به کمک دولت را احساس می‌کنند

منشی‌پور با تاکید بر این نکته که بیشتر شرکت‌های استارت‌آپی چشم کمک به سوی دولت ندارند و آنها هم در این سال‌ها همین گونه رفتار کردند گفت: «در طول این چهار سال راه‌اندازی تپسی، این اولین بار است که برای حمایت از رانندگان در این شرایط، به کمک دولت احساس نیاز می‌کنیم. صندوق نوآوری و شکوفایی قرار است وام‌هایی را برای اختصاص به رانندگان در اختیار ما قرار بدهد و اگر این اتفاق بیفتد، اتفاق خوبی خواهد بود.» او با بیان این موضوع که فشاری که این روزها به کسب وکارها وارد می‌شد دو سویه دارد گفت: «ما سعی کردیم به رانندگان در این مدت کمک کنیم اما مقیاس اتفاقی که افتاده فراتر از مساله‌ای مانند سهمیه‌بندی بنزین است که ما قادر به جبران آن بودیم.»

او معتقد است اگر دوران کرونا تا پایان خرداد طول کشد و با توجه به اینکه بازه زمانی سه ماهه مدت زمان کوتاهی برای کسب‌وکارها نیست، وام‌های اینچنینی به رانندگان کمک می‌کند که این دوره را به سلامت بگذارنند.

منشی‌پور در ادامه در پاسخ به این سوال که چه انتظاراتی در این شرایط از دولت دارند  گفت: «ما در این شرایط انتظار داریم صندوق ریسک بیشتری را بپذیرد و شرایط دریافت وام را تسهیل کند. زیرا در موقعیت‌های اینچنینی بانک‌ها هم بسیار محافظه‌کار می‌شوند و دریافت ضمانت‌های بانکی کار چندان ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. ما نگران وضعیتی هستیم که برای دریافت این وام مدت زیادی زمان صرف شود و عملا به نوشدارو پس از مرگ سهراب بدل شود.»

مدیرعامل اسنپ مهم‌ترین کمک دولت را ساماندهی بحث مالیات می‌داند.

مدیرعامل تپسی بر این باور است وامی که صندوق نوآوری می‌دهد عدد قابل قبول‌تری است که می‌تواند ثبات را به شرکت‌ها برگرداند. او در ادامه درباره چگونگی هزینه‌کرد این وام گفت: «ما در نظر داریم بخش قابل توجهی از وام دریافتی از صندوق نوآوری را به رانندگان اختصاص دهیم.»

مدیرعامل اسنپ نیز از دولت می‌خواهد با توجه با شرایط پیش آمده برای استارت‌آپ‌ها، وضعیت مالیات بر ارزش افزوده را که پیش‌تر محل بحث دستورالعمل فعالیت‌ تاکسی‌های اینترنتی بود را مشخص کند. او در این باره گفت: «مهم‌ترین کمک دولت ساماندهی بحث مالیات است. در حال حاضر این مساله اهمیت زیادی دارد و ما می‌خواهیم از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده که یک بحث قانونی هم هست به عنوان یک شرکت حمل‌ونقلی معاف باشیم.» او معتقد است شرکت‌های استارت‌آپی زیان‌ده هستند و دولت باید به مالیات با دیدگاه جدیدی نگاه کند و مساله مالیات بر ارزش افزوده را حل کنند.

تغییرات اسنپ برای حفاظت از ناوگانش

در اسنپ شرایط کمی متفاوت است. اسنپ به این دلیل که یک گروه استارت‌آپی و نه یک استارت‌آپ منفرد است امکانات بیشتری برای حل چالش پیش‌رو در اختیار دارد.

مدیرعامل اسنپ درباره برنامه‌های این شرکت برای عبور از بحران پیش‌رو گفت: «اسنپ به عنوان یک گروه فعالیت می‌کند و علاوه بر خود اسنپ، اسنپ فود و اسنپ مارکت هم در گروه ما فعالیت می‌کنند. یکی از کارهای ما این است که ظرفیت ناوگان اسنپ را به حمل اجناس از سوپرمارکت‌ها تا منازل اختصاص می‌دهیم و این کار از طریق اپلیکیشن اسنپ مارکت و اسنپ فود انجام می‌شود.»

علاقبند در توضیح بیشتر مدل جدید فعالیتی اسنپ گفت: «سفارش‌های اسنپ مارکت یا از طریق پیک‌های اسنپ فود و یا از طریق همان اسنپ مارکت جا به جا می‌شدند و در حال حاضر با توجه به کاهش تقاضایی که در سفرهای اسنپ ایجاد شده تلاش می‌کنیم برای رانندگانی که تمایل به کار کردن دارند از آنها در حمل کالاهای سوپرمارکت استفاده کنیم.»

به گفته او این کاری است که پیش‌تر انجام نمی‌دادند و ناوگان آنها تنها مجاز به پذیرش سفرها بودند. تغییر دیگری که در این روزها در نحوه فعالیت پرسنل اسنپ اتفاق افتاده درباره بازاریاب‌های اسنپ است. علاقبند در این‌باره گفت: «پیش از این، بازاریاب‌ها کار جذب راننده را بر عهده داشتند و ما در تلاشیم با توجه به شرایط پیش آمده آنها را در سوپرمارکت‌ها فعال کنیم که کار تجمیع کالاها در سوپرمارکت‌ها را انحام دهند و با این فعالیت‌ها قصد داریم مشکلات پیش آمده را کمی مرتفع کنیم.»

او در ادامه در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کنند پس از پایان دوران کرونا ناوگان آنها چه تغییراتی خواهد کرد گفت: «پس از این دوران پیش‌بینی سخت است که چه اتفاقی می‌افتد اما ما تلاش می‌کنیم ناوگان را به شرایط عادی برگردانیم.»

 

 

برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.