۰

آغاز رومینگ ملی

بازدید 1305

mobile-roaming-728x513

به مناسبت نیمه شعبان٬ در کشور برای اولین بار طرح رومینگ ملی اجرا خواهد شد و مشترکان اپراتورهایی که پوشش آنتن‌دهی مناسب ندارند از شبکه اپراتورهای دیگر استفاده خواهند کرد.

پس از اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چارچوب و مقررات اصول حاکم بر ارائه خدمات رومینگ ملی در کشور در جلسه ۱۸۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بازنگری شد که طبق آن هر یک از اپراتورهای غالب بر اساس درخواست اپراتورهای غیرغالب، موظف هستند که رومینگ ملی را برای هر اپراتور تلفن همراه دارای پروانه، طبق موافقتنامه‌ای که مبتنی بر مذاکرات فنی و تجاری است، ارائه کنند. در این مصوبه اپراتور غالب، اپراتوری است که حداقل ۲۵ درصد سهم بازار موبایل کشور را در اختیار داشته و با بررسی بازار از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مشخص شده باشد؛ همچنین اپراتورهای غالب موظفند به همدیگر خدمات رومینگ ارائه کنند. در این مصوبه اپراتور میزبان از پرداخت حق‌السهم دولت از درآمدهای رومینگ ملی معاف شده است.

بر همین اساس حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه مصوبه برقراری رومینگ ملی برای هر ۳ اپراتور فعال کشور ابلاغ شده و الزامی است، گفت:

در شرایط فعلی، اپراتورهای غالب همراه اول و ایرانسل که بیش از ۲۵ درصد سهم بازار را دارند باید به یکدیگر و به سایر اپراتورها رومینگ بدهند.

لازم به ذکر است تالیا شامل این رومینگ نخواهد شد چرا که جزو اپراتورها محسوب نمی‌شود٬ در همین راستا معاون صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد:

تالیا اپراتور تلفن همراه محسوب نمی‌شود بلکه شرکتی است که به عنوان پیمانکار شرکت مخابرات فعالیت می‌کند. تاکنون برای تالیا به عنوان یک اپراتور مستقل تلفن همراه، پروانه‌ فعالیت صادر نشده است و تنها بخشی از شرکت مخابرات محسوب می‌شود. از نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت مخابرات ایران اپراتور تلفن محسوب می‌شود که شرکت همراه اول نیز زیرمجموعه آن است.

به گفته رضوانی، با اجرایی شدن طرح رومینگ ملی، اپراتورها نباید به دلیل استفاده از خدمات شبکه‌های یکدیگر از مشترکان هزینه اضافی دریافت کرده و تنها مجازند که در چارچوب تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هزینه مکالمه‌ها را از مشترکان دریافت کنند.

معاون صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این نکته که بر اساس دستورالعمل رگولاتوری، رومینگ ملی هیچ هزینه‌ای نباید برای کاربر داشته باشد خاطرنشان کرد:

در این حالت چون یک اپراتور تلفن همراه یک اپراتور دیگر را پوشش می‌دهد، بنابراین هزینه‌های اضافه را باید اپراتور سرویس گیرنده تأمین کند، چرا که اپراتوری که سرویس می‌گیرد به جای اینکه امکانات را برای مشترکین خود فراهم کند، آن را از اپراتور دیگر دریافت می‌کند، پس در نتیجه اپراتور باید هزینه رومینگ را خودش تأمین کند و کاربر تنها هزینه تماس معمولی را پرداخت خواهد کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.