۰

سه توصیه فناورانه به رییس‌جمهور جدید

فناوری اطلاعات و ارتباطات
بازدید 1653
فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

نیوزآی تی-در روزهای گذشته به واسطه گستردگی و اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری کم و بیش اظهارات و برنامه‌هایی در خصوص این مقوله ارایه کردند. بگذریم که برخی فاوا را صرفاً اینترنت انگاشتند و به علت توجه قشر جوان به این عرصه وعده‌هایشان محدود به همین حوزه شد.اما در کنار برنامه‌ها خرد و کلان کاندیدها که از سوی نمایندگان ایشان در رسانه‌ها مطرح شد نگاه‌ها بیشتر سمت و سوی جذب آرا داشت. لیکن امروز که پرونده انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری تقریباً بسته شده شاید بد نباشد رییس جمهوری بعدی و نمایندگان رسمی ایشان در حوزه ICT حالا بیشتر شنونده هم باشند.اگرچه فعالان صنفی در نگاهی طبیعی هر کدام دغدغه‌های خاص خود را مطرح می‌کنند اما روزنامه‌نگاران به عنوان “ذینفعان غیرمستقیم فرابخشی” نظرات متفاوت‌تری دارند. اگرچه نظرات این بخش از جامعه نیز می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد اما شاید سه موضوع حاضر اهمیت و اولویت خود را داشته باشد.
۱- حذف یا ادغام نهادهای متعدد تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر: سال‌هاست نهادهای متعدد با پشتوانه‌های قانونی و اتفاقاً بودجه‌های مجزا برنامه‌ها و طرح‌های گوناگونی را ارایه و به اجرا در می‌آورند. جالب آن که با اضافه شدن هر نهاد جدید در این حوزه نیز الباقی به کار خود مشغول هستند و نهادی حذف یا ادغام نمی‌شود. هر کدام از این نهادها هم می‌توانند تکالیفی را برای دستگاه‌های دولتی و عمومی ایجاد که گاه موازی‌کاری‌هایی هم در این عرصه صورت می‌ پذیرد.
۲- ارتقای جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات: شاید دومین اقدام بعد از رفع پراکندگی‌های بودجه‌ای، برنامه‌ای، مقرراتی و کارشناسی در حوزه فاوا، ارتقای جایگاه این مقوله در کشور باشد. ایجاد یک نهاد فرابخشی که از پشتوانه شخص ریاست جمهوری نیز برخوردار باشد نمونه خوبی است که می‌تواند به بن‌بست‌های این حوزه پایان دهد.
۳- ترسیم و تجمیع نقشه راه توسعه ICT: شاید سومین اولویت مهم در این حوزه را بتوان یک نقشه راه کلان در کشور دانست. یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور به توسعه نا متوازن و غیرهمگون این فناوری در سراسر کشور مربوط می‌شود. شکاف دیجیتالی درون مرزی یکی از این مشکلات به شمار می‌رود. راهبری فناوری‌های غیرهمگون و عدم امکان تجمیع و برقراری ارتباط برخی طرح‌ها با یکدیگر از دیگر چالش‌هایی است که شاید در آینده‌ای نه چندان دور کشور را با مسایلی روبرو کند.
به هر تقدیر کم نیستند کارشناسان، روزنامه‌نگاران و فعالانی که نظرات خاص خود را دارند که بی‌شک دریافت دیدگاه و تجربیات ایشان ارزشمند خواهد بود.
منبع : فناوران اطلاعات

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.