۰

سخنگوی دولت:‌ اعلام ممنوعیت عمومی فیلترشکن خطایی ناخوشایند بود

بازدید 1064

سخنگوی دولت: ممنوعیت استفاده از فیلترشکن‌‌ها به‌دلیل هک‌های متعدد و مربوط به دستگاه‌های حاکمیتی بود، نه مردم.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی درباره ممنوعیت استفاده از فیلترشکن‌ها مربوط به مردم نیست، اظهارات پیشین رئیس این شورا را تأیید کرد و گفت: «اعلام ممنوعیت عمومی فیلترشکن خطایی ناخوشایند بود.»انتقادات به مصوبه «بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش‌شکن‌ها» و به‌ویژه یکی از ماده‌های آن درباره استفاده از فیلترشکن‌ها در حالی هنوز ادامه دارد که مسئولان در اظهارات خود درباره این موضوع عقب‌نشینی کرده است و ممنوعیت‌ها را مربوط به دستگاه‌های حاکمیتی دانسته‌اند، نه عموم مردم.

در آخرین واکنش‌ها علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در یک برنامه تلویزیونی درباره این مصوبه جنجالی توضیح داده است:نهادی که این موضوع را اعلام کرده بود شورایی فرادولتی بود. این نهاد به‌دلیل هک‌های متعدد و حملاتی که در حوزه امنیت اطلاعات به کشورمان می‌شود، اعلام کرده بود که دستگاه‌های دولتی حق ندارند از فیلترشکن‌ها استفاده کنند. اگر نهادهای ذی‌صلاح امنیتی گفته‌اند جایی نباید فیلترشکن استفاده شود، اولین جا دستگاه‌های حاکمیتی است. مخاطب این مصوبه دستگاه‌های حاکمیتی بود، نه عموم مردم. این دو را از هم تفکیک کنیم.

– علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت

او بار دیگر تاکید کرد: «این مسئله واقعاً دولتی نیست و دولت چنین چیزی اعلام نکرده است. اعلام این خبر خوشایند نبود. خطایی بود که صورت گرفت. مثل خیلی از خطاهای دیگری که در ادوار مختلف و زمان‌های نامناسب صورت می‌گیرد.»

در روزهای گذشته نیز محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی برداشت‌ها درباره این مصوبه را نادرست خوانده و گفته بود: «مصوبه‌ی اخیر شورای عالی فضای مجازی یک سند سیاستی است و مخاطب آن دستگاه‌های قیدشده در ابتدای ابلاغیه هستند.»

این مصوبه که روز ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ به قوه قضاییه، وزارت ارشاد، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، فرماندهی کل انتظامی، کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی، تمامی تنظیم‌گران بخشی، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات، دادستانی کل کشور، سازمان صداوسیما و وزارت امور اقتصاد و دارایی ابلاغ شده است، طی جلسه شورای عالی فضای مجازی در ۲۳ آبان امسال، استفاده از ابزارهای پالایش‌شکن را مگر در موارد «دارای مجوز قانونی» ممنوع اعلام کرد.

این واکنش‌ها درحالی است که پس از انتشار عمومی متن مصوبه، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات که همزمان یکی از اعضای حقوقی شورای عالی فضای مجازی است، درباره ابلاغ این مصوبه و ممنوعیت استفاده از فیلترشکن اعلام بی‌اطلاعی کرده و گفته بود: «جرم بودن استفاده از فیلترشکن‌ها را از صداوسیما شنیده‌ام. این موضوع هنوز به‌صورت رسمی به ما ابلاغ نشده است.»

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.