۰

همه چیز در مورد صندوق های ETF دولت – معرفی صندوق “واسطه‌گری مالی یکم”

بازدید 2345

 

 

صندوقهای سرمایه گذاری بعنوان ابزاری جهت کاهش ریسک ورود به بازار سرمایه در سراسر دنیا شناخته می شوند از این رو استفاده از آن در میان سهامداران خرد که اطلاعات تخصصی از وضعیت کلان بازار ندارند شایع است. سرمایه گذاری در صندوقها از طریق خرید واحدهای هر صندوق امکان پذیر است. صندوقهای ETF همانند سهام عادی در بورس قابل خرید و فروش هستند. این صندوقها می توانند از انواع درآمد ثابت، سهامی، مختلط یا مبتنی بر طلا باشند.

مزایای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)

مزایای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس یا ETF عبارتند از:

  • مهمترین مزیت و تفاوت این صندوقها در مقایسه با سایر صندوقهای سرمایه گذاری مشترک، قدرت نقدشوندگی بالای آنهاست.
  • معافیت مالیاتی معاملات واحدها
  • متنوع سازی با حذف هزینه و صرف زمان اندک
  • سادگی، سهولت و سرعت در معامله بورس مانند سهام عادی
  • کاهش زمان تسویه نسبت به سایر صندوقها
  • خرید و فروش آنلاین واحدهای صندوق
  • نداشتن دامنه نوسان برای معامملات روزانه

این مطلب را از دست ندهید : 

پاسخ به مهمترین پرسش‌ها در خصوص صندوق واسطه ‌گری مالی یکم (ETF)

علت واگذاری سهام شرکتهای دولتی چیست؟

پایه اصلی نظام های اقتصادی در دنیا مبتنی بر تعداد زیاد مشارکت کنندگان در بازار است. اجماع تحلیلگران اقتصادی براین است که حوزه دخالت دولتها در امور تجاری و کسب و کارها باید محدود شود و به منظور افزایش کارایی در اقتصاد و افزایش بهره وری، بالا بردن گرایش به پس انداز و درنهایت ایجاد ثروث و اشتغال ضروری است که بخش خصوصی در یک اقتصاد رقابتی فعالیت کند. خصوصی سازی اهداف مهمی را در حوزه های مالی و اقتصادی دنبال می کند از این رو لازم است که دستیابی به این اهداف و نتایج همواره مورد ارزیابی قرار گیرد. یکی از بازارهایی که دولت می تواند شرکت های خود را درآن واگذار کند بازار سرمایه است.

تصمیم دولت برای واگذاری باقیمانده سهام خود در شرکتهای فعال بازار سرمایه درحالی از سال گذشته مطرح بوده که مردمی کردن اقتصاد، تعمیق بازار سرمایه، ایجاد امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع عامه مردم از رشد این بازار، عواملی در جهت تسریع این موضوع در این روزها شده است. پیش بینی می شود در شرایط فعلی مشارکت عمومی مردم در خرید سهام دولتی چشمگیر باشد.

صندوق های سرمایه گذاری ETF دولتی چه هستند؟

با توجه به سیاستهای اقتصادی دولت مبنی بر گسترش خصوصی سازی و اتخاذ تصمیم واگذاری بخش بزرگی از سهام شرکتهای دولتی به عموم مردم، مصوب شد در گام اول سهام متعلق به دولت از سهام بانکهای صادرات، ملت، تجارت و همچنین شرکتهای بیمه البرز و بیمه اتکایی امین از طریق ایجاد صندوق سرمایه گذاری با نام “صندوق واسطه گری مالی یکم” به افراد حقیقی واگذار گردد.

این واگذاری با همکاری معاونت اموربانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی صورت پذیرفته است.

فواید صندوق های سرمایه گذاری ETF دولت

همانطور که شرح داده شد صندوقهای سرمایه گذاری واسطه های مالی هستند که منابع مالی اشخاص و شرکتها را جمع آوری کرده و در سبد متنوعی از اوراق بهادارسرمایه گذاری می کنند. افرادی که سهام صندوقهای سرمایه گذاری را می خرند همان مالکان یا سهامداران هستند. مبلغ حاصل از سرمایه گذاری این افراد امکان خرید اوراق بهاداری از قبیل سهام یا اوراق بدهی را برای صندوق ها فراهم می آورد. یک صندوق سرمایه گذاری به  دو طریق می تواند از این اوراق پول بدست آورد، ۱- دریافت سود تقسیمی ۲- از طریق افزایش ارزش خود اوراق .

از طرف دیگر واحدهای این صندوقها در طول روز همانند سهام در بازار معامله می شود و در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است می توان یک یا چند واحد از صندوق ETF را خرید یا چند واحد از آن را فروخت.

همچنین مزیت معافیت مالیاتی بالقوه، سرمایه گذاری در این صندوقها و بنوعی کم هزینه تر بودن از دیگر ویژگی های این مدل سرمایه گذاری در بازار سرمایه است. علاوه بر آن این صندوقها می توانند ابزاری باشند که دولت را از بنگاهداری شرکتها خارج کند.

مزایای طرح ETF دولت

این طرح برای دولت، مردم و بازار سرمایه مزایایی دارد. منابع حاصل از فروش این سهام در طرح‌ها و پروژه های عمرانی، توسعه، بازسازی و بهسازی در حوزه بهداشت و درمان، کمک به بخش مولد و محرک اقتصاد و … استفاده می شود که خود می تواند منجر به رونق و حتی جهش تولید ملی گردد.

این عرضه بزرگ منجر به تعمیق بازار سرمایه و افزایش نقدشوندگی آن می گردد که درنهایت موجب افزایش کارایی بازار سرمایه می شود. در نهایت اجرایی شدن این طرح برای مردم نیز مزایایی دارد. مردم عملاً می توانند نقدینگی خود را به مسیر درست و بازاری مولد هدایت کنند و از مزایای این تخفیف نیز استفاده نمایند.

مراحل واگذاری صندوق های سرمایه گذاری دولتی

بر اساس تصمیمات دولت، باقیمانده سهم دولت از سهام ۱۳ شرکت بورسی در قالب واحد‌های سه صندوق قابل معامله در بازار سرمایه، در اولویت واگذاری  قرار  دارد.

  • در این میان صندوق اول تحت عنوان صندوق مالی به عرضه سهام گروه بانکی و بیمه‌ای می‌پردازد که باقی مانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت و همچنین باقیمانده سهام دولت در سهام بیمه البرز و بیمه اتکایی امین واگذار خواهد شد.
  • گروه دوم صندوق‌های قابل معامله پالایشی‌ها هستند که در این نوع صندوق نیز باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تبریز، اصفهان، بندرعباس و تهران عرضه خواهد شد.
  • در گروه سوم نیز صندوق‌های خودرویی و فلزی شامل باقی‌مانده سهام دولت در گروه خودرو و فلزات بوده که قرار است سهام ایران خودرو و سایپا و همچنین فولادمبارکه اصفهان و ملی مس ایران از طریق آن عرضه شود. زمانبندی واگذاری صندوقهای دوم و سوم متعاقبا اعلام می گردد.

مشخصات صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم

صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم اولین صندوق از نوع صندوق های ETF دولتی است که با نماد “دارا یکم” پذیره نویسی شده و جزییات این صندوق بشرح زیر می باشد. (نام اختصاری شرکتها در بورس را نماد گویند)

پذیره نویسی عملی است که بواسطه آن شخصی تعهد می کند قسمتی از سرمایه یک شرکت را تقبل کرده و در شرکت شریک شود.  پس از اتمام فرآیند پذیره نویسی باید مراحل مربوط به ثبت شرکت دنبال شود و پس از ثبت شرکت می تواند فعالیت خود را شروع نماید.

موضوع و حدود فعالیت صندوق واسطه گری مالی یکم

موضوع فعالیت صندوق مدیریت و نگهداری دارایی های اوراق بهادار صندوق و دریافت سودهای تقسیمی سهام موجود در سبد دارایی های صندوق در طول فعالیت آن است. منابع حاصل از پذیره نویسی در سهام بشرح جدول زیر سرمایه گذاری خواهد شد. موضوع فعالیت فرعی این صندوق، بازارگردانی واحدهای سرمایه گذاری همان صندوق می باشد.

 

وجوه نقد و سودهای تقسیمی مصوب و دریافت شده سهام موجود در صندوق براساس تصمیم مدیر صندوق صرف شرکت در افزایش سرمایه شرکتهای موجود در سبد صندوق، سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده های بانک و یا پرداخت سود به سرمایه گذاران در صورت تصویب مجمع می شود.

سایت صندوق برای اطلاع از اخبار و رویدادها

  • http://fi1fund.com

موسس  صندوق

  • وزارت امور اقتصاد و دارایی

مدیرصندوق

  • شرکت تامین سرمایه بانک مسکن

متولی صندوق

  • سازمان حسابرسی (متولی مسئولیت نظارت مستمر بر ارکان اداره کننده و ارکان نظارتی صندوق در اجرای صحیح مقررات و … بمنظور حفظ منافع سرمایه گذاران را برعهده دارد.)

حسابرس صندوق

  • موسسه حسابرسی شاخص اندیشان (حسابرس باید از درستی ثبت و نگهداری حسابهای صندوق مطمئن شود، گزارشهای عملکرد و صورتهای مالی صندوق را در مقاطع زمانی معین بررسی کرده و راجع به نآآآنها اظهارنظر نماید.

بازارگردان صندوق

  • این صندوق سرمایه گذاری رکن بازارگردان ندارد درحال حاضر ۵% از منافع حاصل از پذیره نویسی به شکل نقد در صندوق باقی خواهد ماند و مدیرصندوق از این منابع جهت انجام عملیات بازارگردانی در قالب بازخرید واحدها بنام صندوق استفاده خواهد نمود.

حقوق دارندگان واحدهای سرمایه گذاری

  • هریک از دارندگان واحدهای سرمایه گذاری به نسبت واحدهای سرمایه گذاری خود در خالص داریی های صندوق سهیم اند، اما حق تصمیم گیری در مورد دارایی های صندوق در چارچوب اساسنامه آن منحصراً از اختیارات مدیر صندوق است. دارندگان سرمایه گذاری عادی در هر زمان پس از آغاز معاملات ثانویه می تواند مطابق مفاد مقررات اقدام به فروش واحدهای تحت تملک خود نماید.

شرایط خرید واحدهای صندوق ETF  “دارایکم”

  • هر ایرانی می تواند تا سقف ۲میلیون تومان از واحدهای این صندوق خریداری کند
  • حداقل تعداد واحدهای قابل خریداری توسط هر نفر ۱ واحد
  • حداکثر تعداد واحدهای قابل خریداری توسط هر نفر  ۲۰۰واحد معادل ۲میلیون تومان
  • واگذاری اولیه با سازوکار پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکانپذیر است.
  • محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد
  • پذیره نویسی صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی توانند در پذیره نویسی شرکت نمایند.

نحوه خرید واحدهای صندوق ETF چگونه است؟

برای خرید واحدهای این صندوق دو راه کار وجود دارد:

راه اول: با استفاده از کد بورسی

بطور معمول برای سرمایه گذاری در بورس لازم است در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) به نشانی sejam.ir  ثبت نام نموده و با کد رهگیری که از سامانه دریافت می کنید به یکی از دفاتر پیشخوان مورد تایید سامانه سجام مراجعه و احراز هویت نمایید. سپس در یکی از کارگزاری ها عضو شوید و نام کاربری و کلمه عبور برای دسترسی اختصاصی شما به سامانه آنلاین همان کارگزاری را دریافت نمایید. اگر قبلاً این مراحل را انجام داده اید یا قبلاً در بورس به خرید و فروش سهام پرداخته اید به مراجعه دوباره نیازی نداشته و با همان سامانه می توانید در پذیره نویسی این صندوق شرکت کرده یا درآینده واحدهای این صندوق را معامله نمایید.

راه دوم: با استفاده از کد ملی

برای اینکه امکان استفاده همگان در این سرمایه گذاری تسهیل شود طبق مصوبه سازمان خصوصی سازی افرادی که کد بورسی ندارند می توانند با کد ملی و از طریق مراجعه به  درگاههای غیرحضوری و یا مراجعه حضوری به یکی از بانکهای مسکن، سپه ، صادرات، تجارت، ملی، کشاورزی، رفاه کارگران و شعب قرض الحسنه مهر ایران نسبت به پذیره نویسی اقدام نمایند. (اطلاعات مورد نیاز برای پذیره نویسی عبارتند از نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کدپستی، شماره تلفن همراه و شماره شبای بانکی است) افرادی که از طریق راه دوم اقدام به ثبت نام می نمایند جهت امکان پذیر بودن معاملات باید درفرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی اقدام نمایند.

درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک های منتخب برای پذیره نویسی واحدهای صندوق

لیست درگاه های حضوری و غیرحضوری بانکی برای پذیره نویسی واحدهای صندوق واسه گری مالی یکم به شرح جدول زیر است:

 

سقف تعداد کل واحدهای سرمایه گذاری

تعداد واحدهای سرمایه گذاری عادی قابل پذیره نویسی  ۱،۷۷۴،۴۴۳،۷۶۲واحدمی باشد که پس از پایان پذیره نویسی تعداد دقیق واحدهای سرمایه گذاری صندوق مشخص خواهد شد پس از پذیره  نویسی امکان صدور یا ابطال واحدهای سرمایه گذاری وجود ندارد.

ارزش هر واحد صندوق “واسطه گری مالی یکم”

  • مبلغ اسمی هر واحد ۱۰ هزار تومان است.
  • پس از پایان مهلت پذیره نویسی، حداکثر طی ۵روز کاری درخواست های پذیره نویسی اخذ شده از طرق مختلف تجمیع شده و پس از پالایش اطلاعات به هر کدملی حداکثر بمیزان ۲۰۰واحد سرمایه گذاری اختصاص خواهد یافت. درصورتیکه مجموع ارزش ریالی درخواست های خرید بیش از ارزش سهام مدنظر جهت انتقال به صندوق (فزونی تقاضا بر عرضه) باشد واحدهای صندوق بروش تسیهم به نسبت به متقاضیان تخصیص می یابد.
  • درصورتیکه مطابق مقررات به هر دلیل برای پذیره نویسان واحد سرمایه گذاری صادر نشود و یا کمتر از میزان واریز شده صادر شود مدیرموظف است مابه التفاوت وجوه واریز شده را حداکثر ظرف ۵روز کاری پس از پایان دوره پذیره نویسی مسترد نماید.
  • پس از اتمام پذیره نویسی و اخذ مجوز فعالیت توسط صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام موضوع فعالیت این صندوق با درنظر گرفتن ۲۰درصد تخفیف نسبت به میانگین قیمت ۳۰روزه نماد (منتهی به فراخوان واگذاری) مشروط بر اینکه  قیمت پس از اعمال تخفیف از ۷۰% قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی کمتر نباشد، طی معاملات خارج از جلسه رسمی، به صندوق منتقل می شود. (بطور خلاصه معادل وجوهی که پذیره نویسی شده با توجه به نرخ ارزش گذاری ، به همان میزان از سهام مالکیت دولت در بانکها و بیمه های عنوان شده به مالکیت صندوق انتقال می یابد.)

مدت و زمان ثبت پذیره نویسی

  • از روز یکشنبه تاریخ ۹۹/۰۲/۱۴ تا روز چهارشنبه ۹۹/۰۲/۳۱
  • ساعت ثبت سفارش از طریق سامانه های معاملاتی  از ساعت ۱۴:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰ هر روز تعیین شده است در انتهای هر روز سفارشات خرید جمع آوری شده و تمامی سفارشات باز از سامانه معاملاتی حذف خواهد شد. لذا متقاضیان در هر روز پس از پایان زمان سفارش گیری نمی توانند درخواست خرید خود را ویرایش یا حذف نمایند.

تاریخ شروع معاملات بر روی واحدهای صندوق

  • معاملات بر روی واحدهای سرمایه گذاری این صندوق سرمایه گذاری حداقل تا ۲ ماه پس از اتمام مهلت پذیره نویسی امکان پذیر نمی باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.