۰

با جایگزین های ChatGPT آشنا شوید

بازدید 1733

ChatGPT، چت بات هوش مصنوعی شرکت OpenAI، امسال سروصدای زیادی به پا کرده و به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای AI قابل استفاده برای عموم مردم تبدیل شده است. این مدل زبانی با توانایی‌های کاربردی و گسترده خود مثل ایمیل نویسی، مقاله‌نویسی، کدنویسی و پاسخ به جستجوهای متنی کاربران در قالب گفت‌وگو با آن‌ها و بسیاری از قابلیت‌های دیگر، می‌تواند در زمینه‌های مذکور دستیار انسان شود یا حتی ممکن است به تهدیدی برای نابودی مشاغل مرتبط با این موارد تبدیل شود.

افرادی که هیچ اطلاعاتی در مورد کار با مدل‌های هوش مصنوعی ندارند نیز می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند و با بهره‌مندی از آن می‌توانند کارهای ساده را ساده‌تر کنند. درکل ماهیت ChatGPT به‌گونه‌ای است که اجازه دسترسی به اطلاعات صحیح و پیشنهاد‌ها براساس منطق را برای کاربران فراهم می‌کنند. این مدل زبانی بزرگ حتی می‌تواند در حل‌کردن مسائل ریاضی و ارائه فرضیه‌های علمی نیز به انسان کمک کند؛ بنابراین برای تمام مردم از هر طبقه اجتماعی و با هر شغلی می‌تواند یک منبع فوق‌العاده ارزشمند باشد.اکنون‌ که ChatGPT این‌گونه محبوب شده است، باید نقاط قوت و ضعف آن را بدانیم و ابزارهایی را که می‌توانند جایگزین آن شوند، بشناسیم. اگرچه این ابزار توانایی‌های زیادی دارد، اما برخی از ابزارهای جایگزین آن می‌توانند برخی از وظایف را بهتر انجام دهند؛ زیرا تعدادی از آن‌ها به‌صورت تخصصی برای انجام تنها یکی از قابلیت‌های ChatGPT طراحی و ایجاد شده‌اند.

برخی از ابزارهای جایگزین این چت‌بات هوش مصنوعی در مقایسه با آن، اطلاعات به‌روزتری را ارائه می‌دهند و برخی دیگر به‌صورت تخصصی برای کار با کودکان طراحی شده‌اند. با توجه به اینکه به‌نظر می‌رسد AI در آینده همچنان به رشد خود ادامه دهد و جایگاه مستحکم‌تری پیدا کند، در ادامه ۱۲ مورد از ابزارهای جایگزین ChatGPT را همراه با مزایا و معایب آن‌ها معرفی می‌کنیم.این ابزارها که به‌ترتیب از بدترین تا بهترین رده‌بندی شده‌اند، عمدتاً از مدل زبانی GPT 3 و GPT 3.5 استفاده می‌کنند و درحال‌حاضر تنها نسخه پولی ChatGPT از GPT 4، یکی از قوی‌ترین و جدیدترین مدل‌های زبانی هوش مصنوعی، بهره می‌برد.

۱۲. Perplexity AI

Perplexity AI یکی از جایگزین‌های رایگان ChatGPT محسوب می‌شود که هنوز در مرحله آزمایشی است. این ابزار یک موتور جستجو به شمار می‌رود که از رابطه برنامه‌نویسی کاربردی GPT 3.5 متعلق به Open AI بهره می‌برد. این چت‌بات با پشتیبانی از قابلیت ارائه پاسخ از منابع معتبر موجود در فضای بسیار گسترده اینترنت، خود را از رقبای خود متمایز کرده است. Perplexity AI که اپلیکیشن اندروید و iOS آن منتشر شده، رابط کاربری کاربرپسندی دارد و روی سادگی تمرکز کرده است.

این مدل همچون ChatGPT پاسخ‌های مکالمه‌ای کوتاه ارائه می‌دهد؛ اما برای افزایش دقت خود در پاسخ‌دهی، به منابع خارجی هم ارجاع می‌دهد. Perplexity AI رابط کاربری ساده‌ای دارد و به‌نظر می‌رسد استفاده از این ابزار برای افرادی که چندان با فناوری آشنا نیستند، ساده باشد.

اولویت این موتور جستجو دقت و شفافیت است. بخش عمده‌ای از این حساسیت به اتکای این مدل به منابع و متون خارجی مربوط می‌شود و بلافاصله آن‌ها را در پاسخ‌های خود ذکر می‌کند. اگرچه Perplexity AI نیز ماهیت جنجالی دارد، اما به‌دلیل متکی‌بودن آن به منابع، کمتر از ChatGPT جنجالی است.

درحقیقت با وجود اینکه کاربران می‌توانند هر چیزی را از این موتور جستجو بپرسند، اما در اغلب موارد اطلاعاتی را نشان می‌دهد که انگار برای نخستین‌بار نوشته شده است و این مسئله برای کسانی که می‌خواهند پاسخ موتور جستجو را عیناً به همان شکل کلمه به کلمه استفاده کنند، منجر به دزدی ادبی شود. چند مورد از سایر ابزارهای جایگزین ChatGPT نیز در تمام مواقع قابلیت ارائه محتوای اورجینال و بدون مشابه را دارند. با وجود اینکه دقت محصول هوش مصنوعی OpenAI هنوز در حد انتظار نیست، اما به‌دلیل برخورداری از تنوع گسترده‌ای از ویژگی‌ها، هنوز نسبت به Perplexity AI برتری دارد.

۱۱. YouChat

YouChat ردپای ChatGPT را دنبال و نقش یک دستیار جستجوی هوش مصنوعی را ایفا می‌کند که برای ایجاد مکالمه‌ای شبیه به مکالمه انسانی با کاربران طراحی شده است. این ابزار که موتور جستجوی You.com آن را در سال ۲۰۲۳ معرفی کرده، قابلیت‌های مختلفی دارد؛ از توانایی حل مسائل مختلف و آموزش زبان گرفته تا تولید محتوا به هر زبانی.

قابلیت‌های زبانی YouChat یکی از ویژگی‌های شاخص آن محسوب می‌شود و تنوع این ویژگی‌ها در آن در حد تنوع ویژگی‌های زبانی چت‌بات‌های AI است. کاربرانی که به‌دنبال برقراری ارتباط با مخاطبان جهانی و گسترش ارتباطات خود با آن‌ها هستند، به چنین ویژگی‌های توجه خاصی دارند. YouChat نیز مانند Perplexity AI تلاش می‌کند اطلاعات را از منابع معتبر کسب کند و برای ارائه دقیق‌ترین و عمیق‌ترین پاسخ‌های ممکن، منبع اطلاعات را ذکر کند.

YouChat یک چت‌بات هوش مصنوعی عالی نیست و سازندگان نیز به‌خوبی این موضوع را می‌دانند. از سوی دیگر، به‌دلیل اینکه کار روی آن هنوز ادامه دارد، به‌اندازه رقبایش دقیق نیست؛ حتی ممکن است کاربران در برخی از موارد اطلاعات صحیح و مناسبی از آن دریافت نکنند.

همچنین ممکن است افرادی که قصد استفاده از YouChat را دارند، قبل از استفاده از اطلاعات ارائه‌شده توسط آن، به بررسی صحت آن‌ها تمایل داشته باشند. حتی گاهی اوقات این چت‌بات هیچ پاسخی نمی‌دهد و با کلماتی نظیر «Oops»، جواب کاربران را می‌دهد. افرادی که تاکنون از توانایی‌های AI بهره‌مند شده‌اند، می‌توانند به استفاده از YouChat هم فکر کنند؛ اما درحال‌حاضر این ابزار برای افرادی که به‌دنبال پاسخ دقیق هستند، گزینه مناسبی نیست.

۱۰. Jasper Chat

Jasper Chat که شرکت Jasper آن را طراحی و ایجاد کرده، یک پلتفرم هوش مصنوعی مکالمه‌ای قوی است که در فضای ابری فعالیت می‌کند. این ابزار که قبلاً با عناوین Jarvis و Jasper.ai شناخته می‌شد، توانسته است در کنار ابزار نویسندگی هوش مصنوعی Writesonic، به‌عنوان یکی از پراستفاده‌ترین ابزار نویسندگی AI جایگاه خود را تثبیت کند.

نقطه قوت این ابزار در توانایی آن برای تولید محتوا با سرعت و کیفیت بالا نهفته است. این قابلیت باعث شده Jasper Chat برای شرکت‌هایی که نیازمند تولید سریع محتوا هستند، گزینه مناسبی باشد. رابط کاربری این ابزار مشابه ChatGPT است که مکالمه بدون محدودیت با هوش مصنوعی را امکان‌پذیر می‌کند. استفاده از رابط کاربری آسان است و طوری طراحی شده که کاربران بدون مشکل از قابلیت‌های مکالمه با هوش مصنوعی بهره‌مند شوند و بتوانند به مکالمه مستمر و پرمحتوای خود با AI ادامه دهند.

اطلاعات در دسترس Jasper Chat مربوط به تابستان ۲۰۲۱ و قبل از آن است (درست مانند ChatGPT)؛ بنابراین به جستجوهایی که به زمانی پس از این تاریخ مربوط می‌شوند، نمی‌تواند پاسخ دهد. شاید مهم‌ترین تفاوت Jasper Chat و طلایه‌دار چت‌بات‌های AI، قیمت آن‌هاست.

استفاده از ChatGPT با رابط کاربری GPT 3 رایگان است؛ اما برای استفاده از خدمات Jasper Chat باید اشتراک ماهانه ۴۹ دلاری پرداخت کنید؛ این مدل هوش مصنوعی یک طرح ارزان‌تر برای افراد تازه‌کار داشت که به‌تازگی آن را متوقف کرده است. با وجود اینکه این ابزار کاربردی به‌نظر می‌رسد، اما درصورت تمایل برای استفاده از آن باید برای بهره‌مندی از ابتدایی‌ترین ویژگی‌های ChatGPT تقریباً ماهانه ۵۰ دلار پرداخت کنید که منصفانه نیست. اشتراک ماهانه ۴۹ دلاری این چت‌بات بیش از دو‌برابر اشتراک پریمیوم ChatGPT است!

۹. DeepL Write

ابزار هوش مصنوعی DeepL Write به‌صورت تخصصی برای ایجاد تولید محتواهای متنی سنگین ایجاد شده است. این مدل ویژگی‌های مختلف ChatGPT را ندارد، اما در مقابل روی انجام یکی از آن‌ها متمرکز شده است و تلاش می‌کند این ویژگی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. این چت‌بات برای افرادی که به‌دنبال نوشتن متن بدون سرقت ادبی و با لحنی بهتر از لحن متن ارائه‌شده توسط ChatGPT هستند، جایگزینی عالی است.

DeepL Write ابزارهای کمک نگارشی خوبی دارد که شامل تصحیح دستور زبانی، پیشنهادها و توصیه‌های مفید در رابطه با سبک، لحن، کلمه‌بندی و انتخاب کلمات می‌شود. تمام این ابزارها به کاربر کمک می‌کنند مانند یک نویسنده بنویسد. این مدل زبانی ابزاری برای ترجمه نیز دارد.DeepL Write، توسعه‌دهنده DeepL Write، به کاربران اجازه داده است قبل از خرید اشتراک این ابزار، برای امتحان مدتی از آن رایگان استفاده کنند. اشتراک ماهانه این مدل از ۸.۷۴ دلار شروع می‌شود که باید آن را به‌صورت سالانه پرداخت کنید. برای افرادی که قصد دارند از ChatGPT صرفاً برای تولید محتوای متنی استفاده کنند، DeepL Write ابزار بهتری محسوب می‌شود؛ زیرا برای انجام این کار بهتر بهینه‌سازی شده است.

این مدل زبانی بزرگ برای ترجمه و تفسیر مهارت خاصی دارد؛ اما اشتراک ماهانه و فقدان ویژگی‌های مرتبط با جستجو، تصمیم برای خرید اشتراک این ابزار را برای کاربران بسیار سخت می‌کند؛ البته نباید فراموش کنیم که ChatGPT به‌دلیل توانایی بهتر نسبت به DeepL Write در‌زمینه تشخیص ظرافت‌ها و انسجام‌ها در ترجمه که اپلیکیشن‌های ترجمه فاقد آن هستند، در‌زمینه ترجمه برتری دارد.

۸. OpenAI Playground

OpenAI Playground شباهت زیادی به ChatGPT دارد. در هر دو چت‌بات متعلق به OpenAI از مدل زبانی GPT 3 استفاده شده که دربردارنده یک شبکه عصبی با بیش از ۱۷۵ میلیارد پارامتر است. درنتیجه هر دو ابزار از قدرت مدل‌های GPT برای پردازش وظایف زبانی استفاده می‌کنند.

البته OpenAI Playground در چندین زمینه بهتر عمل می‌کند؛ مثلاً استفاده از رابط کاربری آن برای کسانی که چندان با فناوری آشنا نیستند، راحت‌تر است؛ با وجود اینکه ChatGPT بیشتر روی مکالمه هوش مصنوعی متمرکز است، ویژگی‌های OpenAI Playground تنوع بیشتری دارند که فراتر از توانایی‌های چت آن هستند.کاربران ناآشنا به چت‌بات‌های AI که می‌خواهند از آن‌ها استفاده کنند، می‌توانند قبل از استفاده از ChatGPT ،OpenAI Playground را نیز امتحان کنند (باید همین کار را هم انجام دهند)؛ البته ChatGPT نسبت به OpenAI Playground مزایای زیادی دارد؛ مثلاً می‌تواند اطلاعات را به چندین زبان ارائه دهد؛ اما OpenAI Playground تنها از انگلیسی پشتیبانی می‌کند.

همچنین ChatGPT به‌دلیل توانایی بهتر در درک و تحلیل زبان طبیعی ورودی (زبانی که انسان استفاده می‌کند) قادر است جواب‌های شخصی‌سازی‌شده و بهتری متناسب با موضوعی که کاربر جستجو کرده است، به او ارائه دهد؛ تفاوت بین این دو ابزار بسیار جزئی است؛ بنابراین کاربرانی که به هر دلیلی به ChatGPT عادت کرده‌اند، می‌توانند به استفاده از OpenAI Playground هم فکر کنند. OpenAI Playground درحقیقت نسخه ساده‌تر ChatGPT و نسخه‌ای شبیه به نسخه دموی این ابزار است؛ اما با ویژگی‌های کمتر.

۷. Socratic

Socratic یکی از معدود چت‌بات‌های هوش مصنوعی ارائه‌شده از سوی گوگل است. اگرچه این مدل هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان و کودکان ایجاد شده، اما دارای ویژگی‌های خوبی همچون قابلیت ارائه راهنمایی برای مطالعه، ویدیوهای دارای دستورالعمل‌های مختلف و آموزش قدم‌به‌قدم برای یادگیری رویکردهای مؤثر است.

این ابزار AI از گراف دانش (Knowledge Graph) گوگل برای کسب اطلاعات از اینترنت استفاده می‌کند تا محتوای بهروز و مرتبطی را به کاربران ارائه دهد. گراف دانش گوگل یکی از ویژگی‌های شاخص چت‌بات‌های Google AI است که باعث شده Socratic درزمینه جمع‌آوری اطلاعات از فضای وب نسبت به ChatGPT و سایر ابزارهای مشابه برتری پیدا کند. این مدل AI همچون سایر مدل‌هایی که تاکنون معرفی کرده‌ایم، هنگامی که کاربر سؤال می‌کند، به او پاسخ می‌دهد. Socratic هم‌اکنون در گوگل پلی استور و اپ استور موجود است.

دانش‌آموزان با استفاده از این ابزار می‌توانند تکالیف درسی الکترونیکی خود را اسکن و متناسب با آن‌ها جواب و کمک بگیرند. Socratic مثل ChatGPT توانایی نوشتن یک انشای کامل را ندارد و استفاده از آن نیز چندان آسان نیست. همچنین اپلیکیشن آن آخرین‌بار تقریباً سه سال پیش به‌روزرسانی شده است. عملکرد نسخه اندرویدی مانند سایر اپلیکیشن‌های اندرویدی جدید نیست.

این مدل زبانی مانند ChatGPT رایگان نیست و برای استفاده از آن باید برای نخستین کودک ماهانه ۵ دلار پرداخت کنید و درصورت تمایل برای استفاده از اپلیکیشن برای کودکان بیشتر، این هزینه نصف می‌شود. درضمن چند گزینه پولی نیز برای استفاده مدارس از این اپلیکیشن به‌عنوان یک ابزار کمک‌آموزشی وجود دارد. درنهایت می‌توانیم بگوییم Socratic برخی از ویژگی‌های ChatGPT را دارد، اما در اصل به‌عنوان پکیجی برای کودکان و خانواده‌ها ارائه شده است.

۶. Claude

آنتروپیک، شرکت پژوهشی و تأمین امنیت با هوش مصنوعی، اخیراً نسل بعدی دستیار هوش مصنوعی خود به نام Claude را معرفی کرده است. لحن مکالمه‌ای این ابزار AI با ChatGPT یکسان است و توانایی انجام برخی از وظایف قابل انجام با آن مثل خلاصه‌سازی، جستجو، نگارش تعاملی و خلاقانه و سایر ویژگی‌ها را دارد.این چت‌بات از طریق یک رابط کاربری چت و یک رابطه برنامه‌نویسی کاربردی موجود در اکوسیستم آنتروپیک قابل استفاده است. شرکت دو نسخه از این مدل هوش مصنوعی خود را ارائه داده که شامل Claude و Claude Instant می‌شود. نخستین نسخه ویژگی‌های عادی ابزار را ارائه می‌دهد و در دومین نسخه سرعت در اولویت قرار گرفته است. آنتروپیک با شرکت‌هایی همچون کورا، جونی لرنینگ (Juni Learning)، نوشن و داک داک گو، برای ارائه بهتر ویژگی‌های Claude همکاری می‌کند.

با وجود اینکه ChatGPT با لحن محاوره‌ای خاص خود نظر همه را به خود جلب کرده، Claude این ویژگی را یک پله ارتقا داده است؛ هر موقع که لازم باشد ایده خود در مکالمه را به‌کار می‌گیرد و سؤالات ضروری را از کاربران می‌پرسد؛ البته مکالمه با این روش با کاربران می‌تواند طولانی و خسته‌کننده شود؛ برخی از کاربران این شیوه مکالمه را می‌پسندند و برخی دیگر آن را دوست ندارند.

برای کاربرانی که قصد دارند از چت‌بات AI برای کدنویسی استفاده کنند، ChatGPT گزینه مناسب‌تری است؛ زیرا Claude توانایی ایجاد یک کد ارزیابی کامل را ندارد؛ البته از عهده ایجاد الگوریتم‌های دسته‌بندی پایه برمی‌آید. افرادی که دوست دارند از یک چت‌بات هوش مصنوعی استفاده کنند که بیشتر جدید باشد تا کاربردی، Claude را به ChatGPT ترجیح می‌دهند.

۵. Chinchilla

Chinchilla، محصول هوش مصنوعی شرکت دیپ مایند، یکی دیگر از جایگزین‌های ChatGPT است که توانایی دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات از سراسر وب را دارد. از نظر حجمی، حجم این چت‌بات سه‌برابر ChatGPT است و سؤالات را با سرعت کم‌نظیری پاسخ می‌دهد.دقت پاسخگویی Chinchilla معادل ۶۷.۵ درصد، حدود ۷ درصد بالاتر از Gopher (مدل زبانی پرطرفدار ایجادشده توسط دیپ مایند) بوده و لحن محاوره‌ای این چت‌بات کمتر از رقبای خود مثل ChatGPT و Claude است.

Chinchilla برای افرادی که به‌دنبال موتور جستجوی هوش مصنوعی، کمک‌گرفتن برای نویسندگی و تولید محتوا و حتی خلق اثر هنری با هوش مصنوعی هستند، گزینه‌ای عالی است؛ البته متأسفانه اکنون این چت‌بات در دسترس عموم مردم نیست و تنها دسترسی به نسخه ابتدایی این ابزار، آن هم تنها درصورت تماس با دیپ مایند و تقاضا برای دسترسی، امکان‌پذیر است.

درحال‌حاضر در زمان نگارش این مقاله تاریخی برای انتشار این مدل AI برای عموم کاربران اعلام نشده و مشخص نیست این ابزار نسخه پریمیوم دارد یا خیر و درصورت برخورداری، این نسخه از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟ به‌نظر می‌رسد Chinchilla پس از انتشار عمومی، ابزار AI پایداری خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم علاقه‌مندان به هوش مصنوعی حتماً اخبار این چت‌بات را دنبال کنند.

۴. Microsoft Bing AI

اصلاً جای تعجب نیست که شرکت فناوری عظیمی مثل مایکروسافت نیز یکی از بزرگ‌ترین رقبای ChatGPT به نام Bing AI را ارائه داده باشد. Bing AI عمدتاً مثل یک موتور جستجو مجهز به هوش مصنوعی عمل می‌کند؛ اما دارای ویژگی‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی مثل چت و نوشتن متن‌های مختلف نیز است و می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای ChatGPT استفاده شود.

کاربران می‌توانند از طریق مرورگر اج و همچنین اپلیکیشن موبایل iOS و اندروید Bing AI و مرورگر موبایل اج از این مدل هوش مصنوعی استفاده کنند. بیشتر ویژگی‌های این ابزار AI مایکروسافت مانند ChatGPT رایگان است و کاربران می‌توانند هزار بار در ماه از آن استفاده کنند.

Bing AI به‌لطف برخورداری از مدل Prometheus که می‌تواند پاسخ‌های دقیق‌تر، مناسب‌تر و بهینه‌تری به کاربران ارائه دهد، با ChatGPT فرق می‌کند. کاربران این مدل زبانی می‌توانند سؤالاتی با حداکثر طول ۱۰۰۰ کلمه را از آن بپرسند؛ درحالی‌که حداکثر طول سؤال قابل پرسش از ChatGPT معادل ۴۰۹۶ کاراکتر (حدود ۵۰۰ کلمه) است. پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ زبان و قابلیت جستجوی صوتی از دیگر ویژگی‌های شاخص Bing AI هستند.

اگر مدل زبانی بزرگ مایکروسافت موفق به ارائه پاسخی به یک سؤال نشد، سؤالات مشابهی را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. متأسفانه Bing AI فاقد لحن مکالمه ChatGPT است. این موضوع نشان می‌دهد در طراحی آن بیشتر روی جدید‌ بودن سرمایه‌گذاری شده است تا کاربردی بودن. اگر جواب‌گرفتن در سریع‌ترین زمان ممکن بیشترین اهمیت را برای شما دارد، Bing AI گزینه خوبی برای شما است و می‌توانید از آن به‌عنوان جایگزین مناسبی برای ChatGPT استفاده کنید.

۳. bloom

مناسب‌بودن ویژگی‌های bloom هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی باعث شده است که این چت‌بات نیز به یکی از جایگزین‌های شاخص ChatGPT تبدیل شود. این چت‌بات از نظر برخورداری از حداکثر ویژگی‌های اقتباس‌شده از ChatGPT، یکی از بهترین گزینه‌هاست.

این ابزار که یک مدل ۱۷۶ میلیارد پارامتری است، قابلیت نویسندگی با ۴۶ زبان و کدنویسی با ۱۳ زبان برنامه‌نویسی را دارد. به همین دلیل می‌توان آن را یکی از بهترین دستیارهای هوش مصنوعی معرفی کرد. bloom درزمینه پاسخگویی به سؤالات، ترجمه و کمک درزمینه دستور زبان نیز چت‌بات پیشتازی است. این ابزار متن‌باز امکان بهره‌مندی افراد متخصص از توانمندی‌های خود را فراهم کرده است.

درحال‌حاضر bloom رایگان است و کسانی که شرایط گواهینامه مسئولیت‌پذیری هوش مصنوعی مدل را بپذیرند، می‌توانند شانس خود را برای تقویت قابلیت‌های آن امتحان کنند. این محصول AI علی‌رغم قوی‌بودن، بسیاری از ویژگی‌های ChatGPT را ندارد و بیشتر روی درک مطلب متمرکز شده است.با وجود اینکه ChatGPT از نظر پشتیبانی از جستجوهای ایجادشده به زبان‌های مختلف بهتر است، اما bloom می‌تواند به‌عنوان یک دستیار فوری در خدمت شما باشد و انتظار می‌رود در آینده به ابزاری با قابلیت‌های کاربردی گسترده تبدیل شود.

۲. Chatsonic

Chatsonic به‌دلیل برخورداری از GPT 4 یک جایگزین قوی برای ChatGPT محسوب می‌شود و توانایی‌های آن با نسخه پولی ChatGPT یکسان است. GPT 4 با ۱۷۰ تریلیون پارامتر بسیار بزرگ‌تر از GPT 3.5 است و می‌تواند به سؤالات بسیار بیشتری جواب دهد. GPT 4 در مقایسه با نسخه قبلی خود می‌تواند متون دقیق‌تر و منسجم‌تر ایجاد کند و وظایف پیچیده‌تری را انجام دهد.

این چت‌بات با گراف دانش گوگل نیز ادغام شده است که باعث می‌شود اطلاعاتی که ارائه می‌دهد، تا جای ممکن به‌روز باشد. برخورداری از توانایی تجزیه‌وتحلیل و سفارشی‌سازی از دیگر مزایای این مدل زبانی بزرگ است. درنتیجه برای افرادی که قصد دارند از هوش مصنوعی استفاده تجاری کنند و در کسب‌وکار خود از آن بهره‌مند شوند، گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود.

Chatsonic با اپلیکیش‌هایی مثل اسلک، واتس‌اپ و فیسبوک منیجر ادغام شده است و یک افزونه نیز دارد که کاربران می‌توانند آن را برای مرورگر خود دانلود کند. اگرچه برخورداری این ابزار هوش مصنوعی از GPT 4 مزیت بسیار خوبی برای آن به‌حساب می‌آید، اما از سوی دیگر، وجود این مدل زبانی در Chatsonic باعث جلوگیری از دسترسی رایگان کاربران به محتوای خاص می‌شود.برای استفاده از طرح حرفه‌ای Chatsonic باید ماهانه تقریباً ۲۰ دلار پرداخت کنید که گران‌تر از اشتراک ChatGPT است؛ اما در مقابل نسخه پولی این ابزار ویژگی‌های بیشتری دارد که یکی از آن‌ها توانایی ایجاد رندرهای هنری است.

کاربران برای امتحان chatsonic می‌توانند تا ۱۰۰۰ کلمه از آن رایگان استفاده کنند. افراد حرفه‌ای که تولید محتوای متنی و بصری را نسبت به توانایی رفع مسائل در اولویت قرار می‌دهند، به این جایگزین ChatGPT علاقه‌مند خواهند شد.

۱. Google Bard

گوگل چت‌بات هوش مصنوعی خود، یعنی Google Bard را در مارس ۲۳ منتشر کرد. با توجه به اینکه این شرکت یک غول فناوری در سطح جهانی محسوب می‌شود، اگر ترجیح دهد به‌جای ChatGPT از ابزار هوش مصنوعی خود استفاده کند، اصلاً جای تعجب ندارد. گوگل برای تهیه این محصول از مدل زبانی منحصربه‌فرد خود استفاده کرده و به همین دلیل ممکن است پاسخ‌های آن با پاسخ‌های ارائه‌شده از سوی ChatGPT متفاوت باشد.

دستیار AI گوگل توانایی دسترسی آنی به اینترنت و دستیابی به اطلاعات به‌روز و ارائه پاسخ‌های منحصربه‌فرد را دارد. در مقابل ChatGPT با مجموعه داده‌های ازپیش‌تعیین‌شده آموزش داده شده که از ۲۰۲۱ تاکنون به‌روزرسانی نشده است. همین مزیت به‌تنهایی می‌تواند باعث برتری Google Bard محسوس نسبت به ChatGPT شود.

بااین‌وجود، ChatGPT چت‌بات هوشمندی است و می‌تواند از مکالمه با کاربران خود اطلاعاتی را فرا گیرد و پاسخ‌ها را متناسب با مکالمه‌ها، تنظیم و به کاربران ارائه دهد؛ البته از سوی دیگر، چت بات AI گوگل بلافاصله پس از دریافت سؤال، سه پیش‌نویس از آن تهیه می‌کند. کاربران با مقایسه پاسخ‌ها و مشاهده تفاوت‌های آن‌ها، می‌توانند به یک نتیجه‌گیری مشخص در مورد موضوع موردنظر خود برسند.

bard درزمینه ارائه پاسخ‌های مختصر و واضح توانایی خوبی دارد. اگرچه ChatGPT برای گرفتن پاسخ‌ها و پیشنهاد‌های خلاقانه، ابزار راحت‌تری محسوب می‌شود، اما سلایق و ترجیحات شخصی عامل تعیین‌کننده تصمیم‌گیری برای انتخاب گزینه مناسب از بین این دو چت‌بات است؛ برخی از افراد هم هر دو ابزار را به‌دلیل برخورداری از نقاط قوت شاخص انتخاب می‌کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.