۰

چند نکته درباره انتخاب درست تلفن هوشمند

بازدید 1537

 انتخاب درست تلفن هوشمند

آگاهانه انتخاب کنید

با یک تلفن‌هوشمند مناسب می‌توانید نامه‌های الکترونیک و قرار ملاقات‌هایتان را مدیریت کنید. مسیریابی، پیگیری کارها، انجام خریدها، به اشتراک‌گذاری اطلاعات‌تان با دوستان، گوش دادن به موسیقی و دیدن فیلم، برخی از قابلیت‌های یک تلفن هوشمند به شمار می‌رود.

بسیاری از افراد هنگام انتخاب یک تلفن هوشمند دچار سردرگمی می‌شوند. کدام یک بهتر است، آندروید یا آیفون؟ چگونه می‌توان کمترین هزینه را برای بهترین امکانات داد؟ چگونه می‌توان برای جزئیات و امکاناتی که هرگز از آن استفاده نمی‌کنید، پولی خرج نکنید؟ آیا اصلا شما به یک تلفن هوشمند نیاز دارید یا یک تلفن همراه نیز می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد؟

تلفن‌های هوشمند گرچه ارزان نیست، ولی صرف زمان برای انجام یک جستجوی مختصر و انجام آنچه شما واقعا به آن نیاز دارید، انتخاب بیهوده و اشتباهی نخواهد بود.

مطمئن شوید که به تلفن هوشمند نیاز دارید

شاید این جمله کمی ساده‌لوحانه به نظر برسد، اما اولین گام برای انتخاب تلفن هوشمند مناسب این است که مطمئن شوید واقعا به یک تلفن هوشمند نیاز دارید. این گجت‌ها گرانقیمت است، پس تا مطمئن نشده‌اید دست به خرید آنها نزنید؛ شاید پشیمان شوید!

حال باید دید که شما چگونه می‌توانید متوجه شوید به یک تلفن هوشمند نیازدارید؟ ببینید چگونه از تلفن همراه معمولی‌تان استفاده می‌کنید. شاید شما از گوشی‌تان تنها برای مکالمه و گاهی ارسال پیامک استفاده می‌کنید. در این صورت چندان نیازی به یک تلفن هوشمند با امکانات خاص ندارید. اگر در حال حاضر یک دستگاه GPS و MP3 player دارید، شما می‌توانید کارهایتان را با یک تلفن معمولی که مسیریابی ندارد و موسیقی پخش نمی‌کند، انجام دهید. شاید شما مایل نباشید از طریق تلفن‌تان به ایمیل یا رسانه‌های جمعی و وب دسترسی داشته باشید؛ در این صورت تلفن‌های هوشمند گزینه مناسبی برایتان نخواهد بود.

از سوی دیگر، به این نکته که می‌خواهید از تلفن‌تان چه استفاده‌ای کنید نیز بیندیشید. اگر از آن دسته از افراد هستید که صرفا جهت چشم و همچشمی اقدام به خرید می‌کنید، فقط می‌توانیم به شما بگوییم موفق باشید! اما اگر کار شما طوری است که نیاز به اتصال مستمر به اینترنت و دسترسی سریع به ایمیلتان و پاسخگویی به آن دارید، تلفن‌هوشمند همکار خوبی برایتان خواهد بود و در آخر اگر روزانه ساعات زیادی از سامانه حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید یا باید مدت زمان زیادی را در یک مکان عمومی سپری کنید، یک تلفن هوشمند می‌تواند شما را در بهتر گذراندن این اوقات کسل‌کننده یاری کند.

یک گوشی مناسب پیدا کنید

پس از اطمینان از این که به یک تلفن هوشمند نیاز دارید، تازه باید گام مهم‌تری را بردارید؛ انتخاب یک تلفن هوشمند مناسب. برای این کار می‌توانید به یک فروشگاه بروید و از فروشنده برای انتخاب تلفن مورد نظرتان کمک بخواهید. پرس‌و‌جو از افرادی که تجربه استفاده از این تلفن‌ها را داشته‌اند هم راه دیگری است. با جستجو در اینترنت می‌توانید اطلاعات خوبی درباره تلفن‌های هوشمند به دست آورید و از برخی سایت‌ها برای مقایسه مدل‌های مختلف کمک بگیرید. ما هم در این نوشتار به چند نکته اشاره می‌کنیم تا در این مسیر به شما یاری رسانده باشیم.

ویژگی فیزیکی و ظاهری

وزن، اندازه و فرم از ویژگی‌های فیزیکی یک تلفن هوشمند است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. این که تلفن‌ چگونه در دستتان قرار می‌گیرد و استفاده از آن بخصوص هنگام نوشتن متن راحت باشد، نکته بسیار مهمی است. برخی از این تلفن‌ها دارای صفحه کلیدهای کشویی و برخی دارای صفحه‌کلید‌های لمسی است؛ دقت داشته باشید هنگام نوشتن با کدام راحت‌تر کار می‌کنید. شاید وزن یک گوشی تلفن همراه در مقایسه با دیگر گجت‌ها ناچیز باشد، اما از آنجا که این وسیله همواره همراه شماست، وزن هر چه کم باشد، به نفع شما خواهد بود.

سیستم‌عامل

در بازار جهانی تلفن‌های هوشمند، شرکت‌های مختلفی فعالیت دارند؛ شرکت‌هایی مانند اپل، سامسونگ، بلک‌بری و نوکیا که هر یک از سیستم عامل خاص خود استفاده می‌کند. در این بازار، شما باید تلفنی را که سیستم‌عاملش نیاز شما را برآورده می‌کند، پیدا کنید. در ادامه به طور اختصار به بررسی چند سیستم‌عامل می‌پردازیم:

آندروید: سیستم‌عامل آندروید که سال ۲۰۰۷ توسط شرکت گوگل معرفی شد، برترین سیستم‌عامل تجهیزات همراه است. این سیستم مبتنی بر بستر کد باز (اوپن سورس) بوده و تلفن شما را به یک مرورگر وب، کنسول بازی و دستیار شخصی توانمند بدل می‌کند.

آندروید از محیطی ساده و جذاب برای مرتب‌کردن و مدیریت برنامه‌های کاربردی استفاده می‌کند. در واقع داشتن یک تلفن آندرویدی مانند این است که لپ‌تاپی کوچک در جیب خود داشته باشید. تلفن آندرویدی شما همواره قابلیت ارتقا خواهد داشت. برخلاف سایر سیستم‌های بسته که ارتقای آنها منحصر به یک شرکت بستگی دارد، آندروید یک بستر باز است به این معنی که گوگل و شرکای آن دائما در حال بهبود و ارتقای سیستم هستند.

آندروید در حالت پیش‌فرض فایل‌های mp3، aac، ogg، amr، midi، mpeg4، wav، bmp، gif، png و jpg را پشتیبانی می‌کند. این سیستم عامل Adobe Flash را نیز پخش می‌کند و می‌تواند فایل‌های GIF متحرک را با حرکت پخش کند. برای پخش فایل‌های جریان‌دار مانند صوت و ویدئو نیز می‌توانید از تگ‌ویدئو html5 و همچنین فناوری Adobe Flash Streaming استفاده کنید. در نسخه‌های جدید آندروید، موتور جاوااسکریپت مرورگر کروم، که سرعت بسیار بالایی در اجرای کدهای جاوا اسکریپت دارد به مرورگر آندروید متصل شده است. (در ضمن مرورگر آندروید کدهای HTML5 را پشتیبانی می‌کند).

Windows Phone: سیستم‌عامل ویندوز فون توسط شرکت مایکروسافت برای گوشی‌های هوشمند ساخته می‌شود. این سیستم‌عامل از یک صفحه‌کلید مجازی برای نوشتن متن استفاده می‌کند که امکان ارسال خندانک‌ها را در متن فراهم کرده است. همچنین امکان بررسی املای درست کلمات و حدس زدن کلمات در حین نوشتن در این صفحه‌کلید وجود دارد. این سیستم عامل امکان اتصال یک صفحه‌کلید فیزیکی را هم به گوشی می‌دهد.

با استفاده از نرم‌افزار Zune for Windows Phone می‌توانید فایل‌های رسانه‌ای خود را بین رایانه و تلفن همراه خود انتقال دهید. برنامه‌ Zune قابلیت اجرای فایل‌های‌های WAV،MP3 WMA ،AMR ،AAC/MP4/M4A/M4B 3GP/3G2 ،WMV ،AVI ،MP4/M4V 3GP/3G2 و MOV را دارد. همچنین کدک‌های DivX و Xvid نیز در فایل‌های AVI در این برنامه قابل پخش است. علاوه بر اینها فرمت‌های عکس JPG/JPEG، PNG، GIF، TIF و BMP در ویندوز فون ۷ پشتیبانی می‌شود.

ویندوز فون یک Office Hub دارد که تمامی فایل‌های مرتبط با نرم‌افزارهای آفیس را مدیریت می‌کند. امکان ایجاد و ویرایش فایل‌های آفیس داخل گوشی، فایل‌های موجود در skyDrive و Office365 با این برنامه فراهم می‌شود.

سیستم‌عامل iOS اپل: سیستم عامل iOS از این لحاظ که تنها برای استفاده توسط یک نوع تلفن خاص ساخته شده، منحصر به فرد است. در نتیجه، طراحان شرکت اپل توانسته‌اند یک واسط کاربری ساده و در دسترس طراحی کنند. طراحی صفحه نمایش آن بسیار ساده و سازگار است، که استفاده از آن را بسیار آسان می‌کند. این نوع تلفن همچنین تعداد بسیار کمی کلید دارد. کلیدهای موجود در جای متناسب قرار گرفته‌ است تا کاربران براحتی از آنها استفاده کنند. همه این موارد باعث شده تا یک تلفن زیبا و مبتکرانه پیش روی شما باشد. سیستم عامل iOS از این نظر که از هیچ نوع صفحه کلید فیزیکی پشتیبانی نمی‌کند نیز متمایز از سایر تلفن‌های هوشمند است. این سیستم عامل تنها از صفحه کلید لمسی استفاده می‌کند.

سیستم عامل RIM: تمام گوشی‌های مجهز به BlackBerry 7OS آخرین نسخه عرضه شده این سیستم عامل از BlackBerry Balance پشتیبانی می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد امور شخصی و تجاری خود را باهم در یک گوشی و بدون هیچ تداخلی انجام دهند. زمانی که این سیستم به سرور شرکت متصل می‌شود، Balance اطلاعات شخصی کاربران را از اطلاعات کاریشان جداسازی کرده و تلاش می‌کند بالاترین حد امنیتی را در حفظ اسناد کاری کاربرانش رعایت کند. برای مثال اطلاعات و اسنادی که توسط برنامه‌های تجاری و مربوط به کسب و کار ایجاد شده ‌است، نمی‌تواند توسط برنامه‌های مربوط به امور شخصی مثل فیس‌بوک و نظایر آن مورد استفاده قرار گیرد.

سرویس فوق‌العاده مفید BlackBerry Protect می‌تواند در پشتیبان‌گیری از اطلاعات و مدیریت دستگاه‌های متفاوت بسیار راهگشا باشد. اگر گوشی BlackBerry دزدیده یا گم شود، با این سرویس قادر به ردیابی محل آن از راه دور خواهید بود، می‌توانید اطلاعات آن را پاک کنید، آن را قفل یا حتی صدای زنگ آن را کم یا زیاد کنید. همانند Balance این سرویس نیز برای کاربران BlackBerry 7OS کاملا رایگان است.

حیف است که از آخرین نسخه کار با اسناد آفیس BlackBerry 7OS با نام Documents to Go چیزی نگوییم. این برنامه که در سیستم‌‌های عامل‌ دیگر از جمله iOS و Android نیز وجود دارد، در بلک‌بری به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود و امکان خلق، ویرایش و مشاهده فایل‌های Word Powerpoint و Excel را به کاربرانش می‌دهد.

در آخر باید یک نکته را گوشزد کرد که توجه داشته باشید برخی امکانات این تلفن‌های هوشمند در کشور ما چندان قابل استفاده نیست.

برای مثال یکی از امکاناتی که این نوع تلفن در اختیار شما قرار می‌دهد به‌روز‌رسانی پروفایل در شبکه‌های اجتماعی یا وبگردی و دیدن سریع تیتر سایت‌های مختلف است که این امکانات را نمی‌توان از جمله امکانات قابل دسترس دانست.

همچنین از نظر پشتیبانی رسمی نیز مشکلاتی وجود دارد. شما نمی‌توانید براحتی به نرم‌افزارهای اصلی این تلفن‌ها دسترسی پیدا کنید یا آنها را بخرید. همین مشکلات در زمینه سخت‌افزاری هم وجود دارد.

با همه اینها تصمیم با شماست، دقت کنید تا از خریدتان استفاده بیشتری ببرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.