۰

اکوسیستم استارتاپی نیاز به ایده‌های تازه دارد

بازدید 1239

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران گفت: در اکوسیستم استارتاپی باید از ایده‌های تکراری جلوگیری شود.معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این رویداد خبر داد که در حال حاضر، در کشور چند نوع کسب و کار آنلاین مانند تاکسی‌های اینترنتی یا فروشگاه‌های اینترنتی بارها تکرار می‌شوند: « در اکوسیستم استارتاپی همه یک کار می‌کنند. ۷۰ شرکت حمل و نقل آنلاین داریم. پیروی از ایده دیگران به معنای شکست است. فروشگاه‌‌های اینترنتی بسیاری زده شده که همه دارند یک کار را انجام می‌دهند. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد کتاب‌های زیادی در مورد کارآفرینی منتشر کرده‌ ایم که در سایت معاونت در دسترس هستند.»

به عقیده ستاری، استارتاپ های تک‌شاخ و یونیکورن بسیاری در دنیا وجود دارد که حتی اکوسیستم ایران به آنها نگاه هم نمی‌کند. او همچنین عنوان کرد که باید ایده‌ها در اکوسیستم استارتاپی متنوع سازی شوند: «اجازه دهیم مشکلات مملکت را استارتاپ ها حل کنند. ما احتیاج به چنین محیطی داریم و دولت هم باید تسهیل کند نه اینکه خودش بیاید و سرمایه گذاری کند.»

ستاری از سوی دیگر خبر داد که هنوز برخی مشکلات اساسی در داخل کشور از سوی استارتاپ ها حل نشده‌ اند. یکی از مثال‌هایی که او در همین رابطه زد، مربوط به حل مشکلات توزیع در کشور بود: «باید بتوانیم مشکلات اساسی مثل توزیع را حل کنیم. وقتی چند مشکل اساسی حل شود، دیگر همه روی این اکوسیستم حساب می‌کنند. با ایده‌های قدیمی سقف پرش بسیار محدود است.»

او همچنین از جدی‌تر گرفته‌ شدن استارتاپ ها در دو سال اخیر خبر داد و گفت: «اتفاقی که در یکی دو سال اخیر افتاده این است که سنتی ها فهمیده‌ اند اگر یک بچه بیاید و استارتاپی را در حوزه کاری آنها بزند، کارشان تمام است. در سال ۹۵، استارتاپ های تاکسی آنلاین را از تاکسیرانی انداختند بیرون، اما امروز همین شرکت‌ها ادعای یونیکورن و یک میلیارد دلاری بودن دارند.»

او عقیده دارد که اکنون اجزای مختلف حاکمیت شناخت بهتری از استارتاپ ها پیدا کرده‌ اند و می‌دانند که می‌توانند مشکلات خود را از طریق همین شرکت‌های نوپا حل کنند. مثال او، مربوط به شهرداری‌ها بود: «حالا دیگر شهرداری‌ها می‌فهمند که استارتاپ چیست و چگونه می‌تواند مشکلات شهر را به سادگی حل کند. اگر خود شهرداری بخواهد مشکلی را حل کند باید لوله‌کشی کند، به لوله نفت وصل شود و بودجه بگیرد. در صورتی که یک استارتاپ با سرمایه خصوصی می‌آید و نه تنها مشکلات را حل می‌کند بلکه کسب درآمد هم می‌کند.»

 

 

 

افزایش بودجه‌ی استارتاپ های سخت‌افزار محور و فعال در حوزه تکنولوژی

به گفته او، اکنون زمان آن است که به سمت استارتاپ های سخت‌افزار محور و فعال در حوزه تکنولوژی حرکت کنیم. ستاری خبر داد در سال جاری بودجه مناسبی به این نوع استارتاپ ها تزریق شده و در سال آینده حجم این بودجه افزایش پیدا خواهد کرد. ستاری همچنین یکی از حلقه‌های اصلی زنجیره اکوسیستم استارتاپی کشور که در حال حاضر مشکل دارد را دانشگاه‌ها دانست. به گفته او دانشگاه‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر در این اکوسیستم باید روش‌های خود را عوض کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.