۰

چگونه در سامانه «سوت‌زنی» قوه قضاییه گزارش فساد بخش دولتی یا خصوصی را اعلام کنیم؟

بازدید 2173

قوه قضاییه به منظور مشارکت مردم در مبارزه با فساد، سامانه سوت‌ زنی را راه‌اندازی کرده است. این سامانه پلی است برای ارتباط با کسانی که می‌خواهند فسادی را در بخش دولتی، عمومی یا خصوصی افشا کنند.گسترش زمینه مشارکت مردمی در امر نظارت همگانی، پیشگیری از بروز تخلف و جرم، ارتقای سلامت نظام اداری، مقابله با فساد و توسعه فرهنگ قانون‌مداری از اهداف سامانه سوت‌زنی است.

قانون سوت‌زنی شامل حمایت از گزارش دهندگان فساد در هر شرایطی است. اگر کسی تخلفی را مشاهده کرد می‌تواند بدون نگرانی از فاش شدن هویتش با خیال راحت به مراجع ذی ربط مراجعه کند و منتظر پیگیری‌های قانونی باشد. همچنین در صورتی که فرد مجرم محکوم به پرداخت جریمه شود، بخشی از این جریمه به فرد سوت‌زن اهدا خواهد شد.

اگر شاهد فسادی در یکی از بخش‌های دولتی یا خصوصی کشور بوده‌اید می‌توانید در راستای مسئولیت پذیری ملی و جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی، آن را از طریق سامانه سوت‌زنی گزارش کنید. پس از ورود به این سامانه، گزینه «ارسال گزارش فساد در سامانه سوت‌زنی قوه قضاییه» را انتخاب کنید.

سپس به سامانه گزارشگران فساد ارجاع داده خواهید شد. در این سامانه می‌توانید گزارش فساد را اعلام کنید.

لازم به ذکر است اخبار، اطلاعات و گزارش‌های اعلامی بایستی واقعیت داشته و به دور از ابهام باشد. همچنین به بیان آسیب‌ها و فساد در دستگاه‌های اجرایی بپردازد. گزارش‌های مستند و براساس شواهد و قرائن متقن در اولویت بررسی و رسیدگی خواهند بود.

ثبت گزارش فساد در این سامانه به دو طریق انجام می‌شود، ثبت گزارش به صورت ناشناس و بدون درج مشخصات فردی یا ثبت گزارش توسط گزارشگر فساد که نیاز به ثبت‌نام و احراز هویت دارد.

در صورتی که می‌خواهید به صورت ناشناس، فسادی را در دستگاه‌های اجرایی گزارش دهید گزینه «ثبت گزارش فساد (ناشناس)» را انتخاب کنید. در صفحه جدید بایستی فرم اطلاعات مربوط به گزارش فساد را تکمیل کنید. این فرم شامل موضوع گزارش، دستگاه اجرایی مرتبط با گزارش و شرح فساد مورد نظر است.

موضوع فساد می‌تواند اختلاس، اخذ هدیه از مراجعین مردمی، اسراف و تجمل‌گرایی، اعطای تسهیلات برخلاف قوانین، ایجاد نارضایتی در مراجعین مردمی، تصدی بیش از یک شغل، عدم رعایت قوانین و مقررات در مزایده و مناقصه‌ها و … باشد.

در صورتی که مستنداتی برای گزارش خود دارید می‌توانید از طریق بخش فایل پیوست و انتخاب گزینه «افزودن فایل»، مستندات خود را به گزارش الحاق کنید. توجه داشته باشید فایل ارسالی باید یکی از فرمت‌های doc ،tif ،png ،gif ،jpg ،xls یا pdf با حجم حداکثر ۳ مگابایت باشد.

در آخر نیز بنابر اینکه گزارش ارسالی شما پیش از وقوع، در هنگام وقوع یا پس از وقوع است بایستی نوع گزارش‌تان را انتخاب و سپس به مرحله بعدی بروید.

در این مرحله بایستی اطلاعات ثبت شده را تایید کنید. پس از اطمینان از صحت اطلاعات وارده، کد امنیتی را در کادر مشخص شده وارد کرده و روی تایید نهایی بزنید.

پس از تایید نهایی فرم، پیام درخواست با موفقیت ذخیره شد به شما نمایش داده شده و شماره پیگیری و رمز عبور در اختیارتان قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است برای پیگیری گزارش خود، به شماره پیگیری و رمز عبور نیاز خواهید داشت.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.