۰

اپلی ها مراقب تروجان ها باشند

بازدید 1239

مدت هاست که کاربران دستگاه های هوشمند تقریبا توانسته اند به خوبی از پس ویروس های ساخته شده توسط رقبا و …. بر بیایند. اما تروجان ها حکایت جدیدی دارند. به تازگی شاهد این بوده ایم که دستگاه های اپلی که از سیستم عامل ios و osx استفاده می کنند مورد تهدید تروجانی قرار گرفته اند که سازنده آن در چین زندگی می کند. البته اینکه این سیستم های اپلی چقدر در برابر آن ها دوام بیاورند باید در عمل مشاهده کرد و به تدابیر امنیتی اپل در این سیستم ها بر می گردد.

WireLurker-2

این خبر بسیار ناگواری برای اپل بود که از طریق شبکه امنیتی Palo Alto ارسال شد و در آن این گونه این خبر را بیان کردند که، تروجانی برای تهدید دستگاه های آیفون و آیپد ساخته شده است که از طریق usb  می تواند دستگاه را آلوده کند و موجبات نقض امنیت را به وجود آورد.

WireLurker در واقع برنامه ای است که مانند یک ویروس سنتی قدیمی سیستم های هوشمند اپل را آلوده می کند البته کسانی که قبلا گوشی خود را jailbroken کرده اند از تهدید کمتری برخوردارند و البته این افراد حدود یک درصد تهدید ها را تشکیل داده اند.

WireLurker

این تروجان آیفون دقیقا زمانی شروع به انتشار کرد که یک شرکت کاملا خصوصی تحت یک فروشگاه اقدام به فروش نرم افزار های مکینتاش نمود و بدین طریق، این تروجان پخش شد و تهدید مهمی به حساب آمد.این برنامه ها به نحوی نوعی برنامه خود تولید هستند. معنی این جمله این است که شما اگر این تروجان را از روی سیستم تان حذف کنید، کار را تمام نکرده اید و به احتمال زیاد، سیستم شما به نحوه دیگری هم آلودگی را با خود همراه دارد.

WireLurker

هنگام نوشتن این برنامه، حدود ۴۶۷ نرم افزار مورد آلودگی قرار گرفته اند از طرفی هم حدود ۳۵۰ هزار کاربر این تروجان را دانلود کرده اند. در واقع کاربران با دانلود این نرم افزارها سیستم خود را آلوده کرده اند.تمام این اتفاق ها در یک فروشگاه چینی برای فروش اپلیکیشن های اپلی با عنوان و نام Maiyadi رخ داده است!کسانی که سیستمشان را بدین صورت آلوده کرده اند در واقع این راه را برای آلودگی سایر سیستم ها را هم بوجود آورده اند. وقتی که کاربر با یک usb دستگاه خود را به سیستم مک وصل می کند بلافاصله این سیستم جدید هم مورد تهدید قرار می گیرد و مشکلات کار دو چندان می شود.زمانی که این تروجان وارد گوشی های آیفون می شود در بخش شماره تماس ها کپی می شود و قادر است که تمام پیام های ارسالی در iMessages   را مورد مطالعه قرار دهد که در آی پد و آی فون این اتفاق رخ می دهد.

WireLurker

این سرویس امنیتی در واقع یکی از راه هایی که برای کاهش آلودگی سیستم های اپلی را به صورت این بیان کرده که دارندگان دستگاه های اپلی نباید سیستم خود را به هر سیستمی وصل کنند از سویی دیگر نباید از شارژر های موجود در مکان های عمومی نظیر فرودگاه ها استفاده کنند.یکی از مقامات اپل در این باره می گوید: ما نرم افزارهای مشاهده شده را بلوک کرده ایم ( تا این آلودگی منتشر نشود) و البته کاربران باید توجه داشته باشند که نرم افزار های خود را از سرویس های دانلودی مطمئن دانلود کنند و روی سیستم خود نصب کنند.از طرفی بهتر است که بعد از اولین دانلود از سایت هایی که نرم افزار ارائه می کنند، دستگاه را به هیچ سیستم دیگری متصل نکنند تا اینکه راه برخورد با این مشکل از طریق متخصصان اپل ارائه گردد.

WireLurker

نا گفته نماند این اتفاق بیشتر برای اهالی کشور چین محتمل است تا سایر کشور ها اما باید در هر صورت به این مهم توجه داشت که این تروجان ها و ویروس ها هر لحظه امکان انتشار دارند و ممکن است سیستم های کاربران را در اقصی نقاط جهان آلوده کنند و بدین صورت موجب فلج شدن سیستم های اپلی شوند.از این به بعد هر جا نام تروجان جدید محصولات اپل یا WireLurker شنیدید حتما خبر مربوطه را مورد مطالعه قرار دهید تا بتوانید روش برخورد با آن را سریع مطلع شوید. ما هم اگر در این راستا خبری دریافت کردیم حتما آن را برای شما کاربران آیفون و آی پد و مک اعلام خواهیم کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.