۰

سریال عجیب حذف اپ های ایرانی از گوگل پلی

بازدید 1240

گوگل در کنار فیلیمو و آپارات، مسیریاب بلد را نیز حذف کرده است. آن طور که بلد به دیجیاتو اعلام کرده این اتفاق در پی تحریم‌های آمریکا صورت گرفته است.اکوسیستم استارتاپی و تجارت الکترونیک ایران که طی یکی دو ماه گذشته درگیر چالشی بزرگ به نام طرح صیانت است از صبح امروز با چالشی جدید دست به گریبان شده است. حذف اپلیکیشن‌های فیلیمو، آپارات و بلد از بستر گوگل‌پلی حاکی از دردسر جدید برای فعالین حوزه تکنولوژی در ایران است.، بلد نیز همانند فیلیمو و آپارات، ایمیل مشابهی را از گوگل مبنی‌ بر عدم امکان استفاده از گوگل پلی به دلیل بند ۱۶.۵ (قوانین مربوط به تحریم) قوانین توسعه دهندگان دریافت کرده است که در آن اعلام شده گوگل مجبور است اپلیکیشن مسیریاب بلد را به دلیل شرایط تحریم از گوگل پلی حذف نماید.

البته ماجرای حذف اپ‌های ایرانی از اپل و گوگل استور موضوع تازه‌ای نیست و به سال ۹۶ باز می‌گردد. اگرچه کاربران دیوایس‌های اپل همچنان با چالش جدی برای نصب اپ‌های ایرانی رو به رو هستند، اما گوگل تنها برای زمانی خاص و در همان سال اقدام به حذف اپ‌های ایرانی کرد ولی پس از دوره‌ای نسبتا کوتاه، شرایط به حالت عادی بازگشت. به نظر می‌رسد سخت‌گیری‌های گوگل برای کسب‌وکارها و کاربران ایرانی از سر گرفته شده و مشخص نیست دامنه حذف اپلیکیشن‌های ایرانی تا کجا ادامه خواهد داشت.

طاقچه، پلتفرم دانلود و خرید کتاب یکی دیگر از اپلیکیشن‌های ایرانی است که از گوگل پلی حذف شده است.  طاقچه می‌گوید گوگل دلیل این اقدام را بیان نکرده و پیگیری‌های این شرکت در روزهای اخیر به جایی نرسیده است.باید منتظر ماند و دید قطار حذف اپ‌های ایرانی باز هم قربانی بیشتری گرفته یا تنها به چند اپلیکیشن خاص محدود خواهد شد. به نظر می‌رسد تحریم‌های گوگل در کنار فشارهای در داخل برای اجرای طرح صیانت، روزهای سختی را برای اکوسیستم استارتاپی کشور رقم زند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.