۰

کرونای هندی چیست؟ همه آنچه در مورد گونه هندی ویروس کرونا می‌دانیم

بازدید 1094

گونه جدیدی از ویروس کرونا در هند شناسایی شده است که در این کشور و برخی از مناطق دیگر جهان، به‌سرعت در حال گسترش است. اما کرونای هندی چیست؟دانشمندان در تلاش هستند تا به نقش گونه‌های ویروس کرونا در افزایش موارد کووید ۱۹ در کشور هند پی ببرند. یکی از این گونه‌ها، نوع جدیدی است که «جهش‌یافته مضاعف» نام گرفته و در افزایش بی‌سابقه‌ی موارد کووید ۱۹ در هند نقش دارد.

به گزارش وال استریت ژورنال، سیل موارد ابتلا که روز جمعه به حد بی‌سابقه‌ای رسید، سیستم مراقبت‌های بهداشتی هند را فلج کرده است و ذخیره‌ی اکسیژن بیمارستان‌ها در شهرهایی که به‌شدت تحت‌ تأثیر قرار گرفته‌اند، تمام شده است و آن‌ها بیماران را رد می‌کنند.به عقیده‌ی کارشناسان بهداشت عمومی، به نظر می‌رسد علت موج جدید عفونت‌ها عمدتاً مواردی مانند رفع اقدامات کنترل دنیاگیری باشد که در مناطق دیگر جهان نیز موجب افزایش شمار موارد شده است؛ اما نشانه‌های قوی وجود دارد که گونه‌ها نیز از عوامل مؤثر در افزایش موارد هستند.

 تاکنون دانش کمی در مورد کرونای هندی حاصل شده است؛ اما داده‌های اولیه نشان می‌دهد گونه جهش‌یافته مضاعف که اولین‌ بار در هند در نمونه جمع‌آوری‌شده در اکتبر شناسایی شد، نسبت به نسخه‌ی اصلی ویروس واگیردارتر است و به‌سرعت در مناطق مختلف کشور ازجمله ایالت مهاراشترا که بمبئی مرکز آن است، گسترش یافته.در اواسط فوریه، تعداد موارد ابتلای روزانه هند به کمتر از ده هزار نفر رسید و موارد مرگ‌ومیر دورقمی شد؛ اما پس از دو ماه، موارد رو به افزایش گذاشت و برای هشت روز متوالی از ۲۰۰ هزار مورد عبور کرد و روز جمعه به رکورد بیش از ۳۲۰ هزار مورد در یک روز رسید. شمار مرگ‌ومیر تا ۲۲۶۳ مورد افزایش یافت و درمجموع به ۱۸۶,۹۲۰ مورد رسید. دکتر لالیت کانت، همه‌گیرشناس بیماری‌های عفونی و رئیس سابق بخش همه‌گیرشناسی و بیماری‌های واگیردار در شورای تحقیقات پزشکی هند، می‌گوید: «مردم غافلگیر شدند. انتظار نداشتیم تعداد افرادی که عفونی می‌شوند و به مراقبت‌های بهداشتی نیاز پیدا می‌کنند، این قدر زیاد شود.»

گونه‌های جدید ویروس علت افزایش موارد در مناطق دیگر جهان بوده‌اند. برای مثال، اواخر سال گذشته در بریتانیا گونه جدیدی موجب افزایش موارد شد؛ اما نرخ افزایش موارد اخیر در هند بسیار سریع‌تر از موج پیشین کشور بوده است و سرعت آن از افزایش تدریجی که در مناطق دیگر جهان دیده می‌شود، بسیار بیشتر بوده است. برای مثال، در آمریکا آخرین موج بزرگ که طی بیش از سه ماه ایجاد شد، از سپتامبر آغاز شد و در ۸ ژانویه به اوج ۲۹۵,۲۱۵ مورد روزانه رسید.

به گفته‌ی دانشمندان، هند زمانی در آستانه موج دیگری قرار گرفت که بسیاری از مردم پوشیدن ماسک و دیگر اقدامات احتیاطی را کنار گذشتند و دولت اجازه‌ی تجمع‌های بزرگ سیاسی و جشنواره‌های مذهبی را صادر کرد که ممکن است رویدادهای ابرناقل بوده باشند. تی جیکوب جان، استاد بازنشسته‌ی ویروس‌شناسی کالج پزشکی کریستیان در هند، می‌گوید: «زمانی‌که گونه‌ها در حال انتشار بودند، اقدامات احتیاطی را کنار گذاشتیم که بدترین زمان برای انجام این کار بود.»

گونه‌هایی که در جمعیت در حال انتشار بودند، احتمالا به بدتر کردن وضعیت کمک کردند. طبق گزارش وزارت بهداشت هند، گونه جهش‌یافته مضاعف، گونه‌های بریتانیایی، برزیلی و آفریقای جنوبی همه در هند شناسایی شده‌اند. سوجیت سینگ، مدیر مرکز ملی کنترل بیماری که بخشی از وزارت بهداشت هند است، می‌گوید در هفته‌ی آخر مارس در دهلی نو، گونه بریتانیا مسئول نیمی از موارد بود.

کرونای هندی ۱۳ جهش دارد؛ اما نام خود را از دو جهشی گرفته است که مشابه جهش‌های مشاهده‌شده به‌طور جداگانه در گونه‌های دیگر هستند. یکی از این جهش‌ها در گونه‌های دیگر با افزایش واگیرداری ویروس همراه بوده و در فرار از آنتی‌بادی‌ها مؤثر است؛ درحالی‌که جهش دیگر شبیه جهشی است که می‌تواند از برخی پاسخ‌های ایمنی بدن فرار کند.

دکتر راکش میشرا، مدیر مرکز زیست‌شناسی سلولی و مولکولی CSIR که یکی آزمایشگاه‌هایی را اداره می‌کند که توالی‌یابی ژنوم ویروس را انجام می‌دهند، می‌گوید کرونای هندی اولین‌بار در هند در نمونه‌ای که در اکتبر جمع‌آوری شده بود، کشف شد. داده‌های اخیر حاکی از گسترش سریع آن در برخی از مناطق هند است. به گفته‌ی دکتر آنورانگ آگراوال، مدیر مؤسسه ژنومیک و زیست‌شناسی تلفیقی، در ایالت مهاراشترا که به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفته، گونه جهش‌یافته مضاعف به سویه‌ی غالب تبدیل شده است. بر اساس مطالعه‌ی مؤسسه ملی ویروس‌شناسی در شهر پونا، در نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در این ایالت از ژانویه تا مارس، بیش از ۶۰ درصد از گونه‌ی جهش‌یافته مضاعف بودند.

بر اساس ابزار ردیابی Covid CG مؤسسه برود، به‌طورکلی برای کشور هند این گونه تا ۷۰٫۴ درصد از نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در هفته‌ی منتهی به ۲۵ مارس را شامل می‌شود. این در حالی است که سه هفته پیش‌تر، کرونای هندی ۱۶٫۱ درصد از نمونه‌ها را شامل می‌شد. آلینا چان، پژوهشگر فوق دکترای مؤسسه برود که روی ژن‌درمانی و مهندسی سلول کار می‌کند، می‌گوید: «وقتی گونه‌ای در یک منطقه به گونه‌ی غالب تبدیل شود، باعث نگرانی می‌شود، زیرا بدان معنا است که ممکن است در مناطق دیگر نیز به گونه غالب تبدیل شود.»

دانشمندان در هند، آمریکا و کشورهای دیگر در حال مطالعه‌ی این گونه در آزمایشگاه‌ها هستند تا ببینند چگونه در برابر آنتی‌بادی‌ها پاسخ می‌دهد؛ اما حتی بدون دانستن اینکه گونه جهش‌یافته مضاعف چگونه در برابر واکسن‌ها یا پاسخ ایمنی بدن واکنش نشان می‌دهد، دانشمندان می‌گویند دارای این پتانسیل است که عفونت‌های دیگری را در سراسر جهان هدایت کند.

به گفته‌ی پژوهشگرانی که تبارهای ویروسی را دنبال می‌کنند، کرونای هندی تاکنون حداقل به ۲۱ کشور رسیده است. در نتیجه‌ی توالی‌یابی ژنتیکی، مواردی از این گونه در آمریکا، آلمان، ترکیه، نیجریه و کشورهای دیگر شناسایی شده است. در بریتانیا، توالی‌یاب‌های ژنوم این گونه را در میان افرادی که سفر نکرده‌اند، شناسایی کرده‌اند که نشان می‌دهد درون جامعه در حال گسترش است.

در استرالیا، گونه جهش‌یافته مضاعف تا ۴۰ درصد از نمونه‌های جمع‌آوری‌شده را در هفته‌ی منتهی به ۱۵ آوریل تشکیل می‌دادِ درحالی‌که یک ماه پیش‌تر، درصد این گونه ۱۶٫۷ بود. این گونه ۶۶٫۷ درصد از نمونه‌های نیوزیلند را در هفته‌ی منتهی به ۸ آوریل تشکیل می‌دادِ درحالی‌که فراوانی آن یک ماه زودتر، ۲۰ درصد بود.

به گفته‌ی دکتر بنجامین پینسکای، مدیر آزمایشگاه ویروس‌شناسی بالینی در دانشگاه استنفورد، در کالیفرنیا از اواخر مارس حداقل ۲۰ مورد تأییدشده و احتمالی از گونه جهش‌یافته مضاعف شناسایی شده است. دکتر پینسکای گفت که نمونه به همکارانی در آزمایشگاه‌های دیگر ارسال شده است که در آنجا پژوهش‌هایی در‌این‌باره در حال انجام است که این گونه چگونه در برابر آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و پلاسمای افراد عفونی یا واکسینه‌شده واکنش نشان می‌دهد. این پژوهش‌ها می‌تواند دانشی برای توسعه واکسن آینده خصوصاً دوزهای تقویت‌کننده که گونه‌های خاصی از کووید ۱۹ را مورد هدف قرار می‌دهند، فراهم کند.

پزشکان و کارشناسان بهداشت عمومی می‌گویند اکنون بسیاری از افراد جوان بیمار می‌شوند و با علائم شدید به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. به گفته‌ی دکتر کانت گفت در این موج، افراد دارای سن ۲۶ تا ۴۴ سال حدود ۴۰ درصد از کل موارد و ۱۰ درصد از مرگ‌و‌میرها را شامل می‌شوند. این در حالی است که در موج قبلی تقریبا تمامی مرگ‌و‌میرها مربوط به افراد دارای سن ۶۰ سال و بیشتر بود.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.