۰

رمز یکبار مصرف به صورت اختیاری در دسترس مشتریان بانک‌ها قرار می‌گیرد

بازدید 1173

رمز یکبار مصرف از امروز، اول خرداد ماه به صورت انتخابی و اختیاری در دسترس مشتریان بانک‌ها قرار می‌گیرد. پیش از این قرار بود بانک‌ها از اول خردادماه ۹۸ رمز ثابت را حذف کرده و با جایگزینی رمز یکبار مصرف با برداشت‌های غیرمجاز مقابله کنند اما به دلیل عدم آمادگی برخی از بانک‌ها، این طرح فعلاً منتفی شده است.به گزارش ایبنا، بر همین اساس بانک‌هایی که زیرساخت اجرای طرح رمز یکبار مصرف را ندارند، می‌توانند کماکان از رمزهای ایستا استفاده کنند اما در صورتی که مشکلی برای امنیت این تراکنش‌ها به وجود آید، بانک موظف است جبران خسارت کند.

طرح رمز یکبار مصرف به عنوان راهکاری برای مقابله با فیشینگ و کلاهبرداری‌های اینترنتی از سوی بانک مرکزی اعلام شده بود و با اینکه از پاییز سال گذشته بارها تاکید شده بود که بانکها موظف شده‌اند تا از اول خرداد ماه سال جاری، امکانات اجرای چنین طرحی را پیاده سازی کنند، اما چندین عامل موجب اجرایی نشدن این طرح به صورت کامل شده‌است. اول آنکه حدود ۷۰ درصد از مشتریان نظام بانکی شماره تلفن همراه خود را به صورت درست در اطلاعات هویتی خود در بانک‌ها ثبت نکرده‌اند.

همچنین علیرغم اینکه رییس بانک مرکزی اعلام کرده بود این موضوع نباید هزینه‌ای برای مشتریان بوجود بیاورد، برخی از مدیران بانک‌ها خبر از دریافت کارمزد چند هزارتومانی در ماه یا در سال برای ارائه این خدمات داده بودند. در واقع بانک‌ها بر سر اینکه رمز یکبار مصرف کارمزدی هم برای مشتریان داشته یا نداشته باشد اختلافات نظر داشتند.رمز OTP یا رمز یکبار مصرف، به معنای رمزی است که فقط یکبار می‌توان از آن استفاده کرد که علاوه بر جلوگیری از فیشینگ، جلوی برداشت از طریق کیلاگرها (نرم‌افزارهایی که کلیدهای فشرده‌شده روی صفحه‌کلید را ذخیره می‌کند) را هم می‌توان گرفت.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.