۰

وزیر کشور: هیچ نظارت منطقی بر فضای مجازی وجود ندارد

بازدید 1562

وزیر کشور گفت: هیچگونه نظارت منطقی و هیچ قانونی که رفتار در فضای مجازی را نظارت کند و مجوزهای لازم را ارائه دهد وجود ندارد.عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جمع خبرنگاران و درباره ارائه راهکارهای عملی درباره آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی گفت: فضای مجازی با شرایطی که دارد؛ شرایطی که در آن هیچ‌گونه نظارت منطقی و قانونی بر رفتارها در فضای مجازی وجود ندارد؛ طبیعی است که باید نهادی بر این موضوع نظارت کند و مجوزهای لازم را دهد.

اعلام آمادگی برای کمک به شورای عالی فضای مجازی

وی افزود: موضوع رسیدگی به فضای مجازی از اختیارات و وظایف شورای عالی فضای مجازی است و ما به عنوان شورای اجتماعی پیشنهاد می‌کنیم که در این مکان بررسی‌ها انجام شود؛ اگر آنها تمایل داشته باشند شورای اجتماعی آمادگی دارد با استفاده از نظر کارشناسان و بهره‌گرفتن از شیوه‌هایی که در دنیا اعمال می‌شود و همچنین در کشور ما نیز بعضاً پیشنهاد شده به یک جمع‌بندی برسیم که نهایت آن استفاده مطلوب و منطقی از فضای مجازی و دفع مضرات آن است.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا راهکاری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از فضای مجازی وجود دارد یا خیر، گفت: این موضوع در جلسه مطرح شد و بین همه اعضا این موضوع مشترک بود که هیچگونه نظارت منطقی و هیچ قانونی که رفتار در فضای مجازی را نظارت کند و مجوزهای لازم را ارائه دهد وجود ندارد.

رحمانی فضلی افزود: خانواده‌ها نگران فرزندانشان هستند و مراجعات بسیاری دارند که این فضای باز و غیرمدیریت شده آسیب رسان است. مقرر شد که قوانین و مقررات، روش‌ها و شیوه‌هایی که بتواند تضمین، اطمینان و ثبات بیشتری را در خصوص استفاده از این فضا ایجاد کند به طور حتم تعیین می‌شود.

خانواده‌ها نگران آسیب‌های فضای مجازی هستند

وزیر کشور گفت: خانواده‌ها نگران آسیب‌های فضای مجازی هستند. بنابراین نظام باید قوانینی را تدوین کند که در آن به سلامت فضای مجازی اطمینان داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی  در صد و دوازدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور اظهار کرد: درحال حاضر خلاءهای قانونی در فضای مجازی وجود دارد و می‌توانیم شاهد آسیب های اجتماعی در فضای مجازی در مورد بسیاری از مسائل باشیم و شاهد ولنگاری هایی در حوزه فضای مجازی هستیم که موجب نگرانی خانواده‌ها شده است.

وی ادامه داد: در حوزه فضای مجازی ضمن اینکه مشکلات را رفع می‌کنیم، می‌بایست استفاده از این فضا تقویت شود.

رحمانی فضلی گفت: در زمینه تدوین و تقنین قوانین در فضای مجازی اولویت کار با شورای فضای مجازی است؛ اما اگر لازم باشد شورای اجتماعی هم می‌تواند در  این زمینه اعلام آمادگی داشته باشد.

وی اضافه کرد: در زمینه تدوین قوانین جامع در کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌توانیم از تجربیات دنیا و همینطور تجربیات خودمان و کارشناس‌های این حوزه استفاده کنیم.

وزیر کشور بیان کرد: گاهی اوقات شاهدیم که در فضای مجازی عضو گیری هایی در برخی کانالها انجام می شود و سپس نسبت به آن موضع گرفته می شود.
وی ادامه داد: مکاتباتی را وزارت کشور با شورای فضای مجازی انجام داده است که نخست این شورا تدوین قوانین جامع در حوزه فضای مجازی را داشته باشند و اگر هم  لازم  باشد شورای اجتماعی هم در این زمینه می‌تواند فعالیت کند.

 وزیر کشور در خصوص عنوان دیگر جلسه شورای اجتماعی امروز که ارائه گزارش نتایج پیمایش سلامت اجتماعی کشور بود نیز گفت: نتایج به دست آمده از این پیمایش خوب بود و مورد استفاده دستگاه ها قرار می‌گیرد و این گونه مسائل باید در اجرا تداوم داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه تقنین در برخی موارد شامل اجرایی و در برخی موارد شامل بودجه ای است،  ادامه داد: قوانین در این خصوص زیاد داریم اما تقنین نداریم؛ انباشت قوانین کاری را انجام نمی‌دهد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: باید قانون جامع آسیب‌های اجتماعی نوشته شود و این قوانین مورد بررسی، ارزیابی و بازنگری قرار گیرد که رویکرد آن مسائل پیشگیرانه آسیب‌های اجتماعی باشد.

 وی در پایان گفت: کمیته‌ای نیز برای تدوین قانون جامع در نظر گرفته شده است و سپس قوانین تدوین شده به مجلس ارائه داده می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.