۰

کاهش ۱۲ درصدی عرضه‌ی تبلت‌ها برای اولین بار

بازدید 981

تبلت‌ها

هرچه فبلت‌ها محبوب‌تر می‌شوند، کاربران تبلت‌ها نسبت به ارتقای تبلت‌های خود حساسیت کمتری به خرج داده یا به کلی از آن اجتناب می‌کنند. در نتیجه، آمار عرضه‌ی جهانی تبلت در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۴ در مقیاس سال‌به‌سال با ۱۲ درصد سقوط برای نخستین بار، به ۶۷ میلیون دستگاه رسید.

به گزارش موسسه آماری Canalys، پس از چند فصل کاهش سرعت تقاضا، این نخستین بار است که بازار تبلت‌ها با کاهش عرضه نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. یافته‌های Canalys به آنچه IDC گزارش کرده نزدیک است که پیش‌بینی کرده بود تبلت‌ها اولین کاهش عرضه‌ی خود را در انتهای سال ۲۰۱۴ تجربه خواهند کرد.

فصل پیش، چهارمین سه‌ماهه‌ی پیاپی بود که عرضه‌ی تبلت‌های اپل در مقیاس سال به سال با کاهش روبرو شد. عرضه‌ی تبلت‌های اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۳، یعنی زمان معرفی و عرضه‌ی آیپد ایر اندکی شتاب به خود گرفت اما این روند نیز پایدار نبود. در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۴، عرضه‌ی تبلت‌های اپل ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد در حالی که رقیب این شرکت یعنی سامسونگ، ۲۴ درصد کاهش در فروش تبلت‌های خود را تجربه می‌کند. سامسونگ از اولین شرکت‌هایی بود که سرمایه‌گذاری بر روی گوشی‌های بزرگ و فبلت‌ها را آغاز کرد و تا حدودی گذرا بودن تقاضای واقعی برای تبلت‌ها را پیش‌بینی کرده بود.

یکی از دلایل کاهش فروش تبلت‌ها، به این حقیقت باز می‌گردد که مشتریانی که در اواخر سال ۲۰۱۳ اقدام به خرید تبلت کرده بودند عجله‌ای برای خرید دستگاه جدید نداشته‌اند. علاوه بر این، فبلت‌ها و بخصوص آیفون ۶ پلاس در حقیقت برنده‌ی بزرگ فصل تعطیلات بودند.

با وجود عرضه‌ی کمتر در بازار تبلت‌ها، اکوسیستم اپل به این شرکت کمک کرده ۳۰ درصد از سهم بازار را در سه‌ماهه‌ی آخر ۲۰۱۴ در اختیار خود بگیرد. از سوی دیگر، سامسونگ بخاطر مواجهه با مجموعه‌ای از مشکلات در عرضه، موفق نشد طی این بازه‌ی زمانی عملکرد خوبی از خود بر جای بگذارد.

در حالی که سامسونگ و اپل هر دو با مساله‌ی کاهش عرضه‌ی تبلت‌ها مواجه بوده‌اند، سایر تولیدکنندگان به لطف فروش‌های فصلی عملکرد بهتری داشته‌اند. آمازون طی این بازه‌ی زمانی ۴ میلیون دستگاه روانه‌ی بازار کرده که موجب می‌شود ۶ درصد از بازار در اختیار این شرکت قرار گیرد. این در حالی است که کمپانی چینی لنوو ۳٫۷ میلیون تبلت عرضه کرده و بهترین سه‌ماهه‌ی خود را در این بازار تا به امروز پشت سر گذاشته است. لنوو بر اساس این آمار، ۵٫۵ درصد از بازار را در اختیار گرفته است.

در مجموع، کاهش تقاضا برای این دستگاه‌ها موجب شده هر دو رده‌ی پرچمدار و مقرون‌ به‌صرفه تحت تاثیر قرار گیرند. طی سه‌ماهه‌ی نهایی سال ۲۰۱۴، تبلت‌های ۷ اینچی اندرویدی نیمی از عرضه‌ی تبلت‌های این سیستم‌عامل را به خود اختصاص داده‌اند اما این رقم نسبت به سهم ۶۶ درصدی که در فصل اول ۲۰۱۴ به چشم می‌خورد، نشانگر چالش و کاهشی چشمگیر است.

یکی از تحلیلگران Canalys کاهش تقاضا برای تبلت‌ها را به افزایش محبوبیت فبلت‌ها و نیز رقابت بر سر قیمت مرتبط دانسته که مورد دوم موجب کاهش حاشیه سود کمپانی‌ها شده است.

یافته‌های Canalys تنها چند روز پس از ارائه گزارش Strategy Analytics ارائه شده‌اند که گزارش این موسسه نیز نمایانگر کاهش رشد عرضه‌ی تبلت‌ها بود. این موسسه اعلام کرده بود که مجموع تبلت‌های عرضه شده به بازار در سه‌ماهه آخر ۲۰۱۴، رقم ۷۸٫۳ میلیون دستگاه بوده که در مقیاس سال به سال تنها ۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. عرضه‌ی فصلی اپل در این مدت با ۱۸ درصد کاهش روبرو بوده و به ۲۱٫۴ میلیون دستگاه رسیده است که دلیل این ماجرا، تصمیم کاربران برای خرید آیفون ۶ و آیفون ۶  پلاس بجای آیپد مینی بوده است.

افزون بر این، تحلیلگر ارشد Strategy Analytics حدس می‌زند که فروش لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های دسکتاپ اپل نیز بخشی از سهم بازار تبلت‌های این کمپانی را تحت تاثیر قرار داده است.

منبع

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.