۰

کامیون الکتریکی با پیل سوختی هیدروژنی نیکولا با شعاع حرکتی بیشتر

بازدید 1554

نیکولا از کامیون پیل سوختی هیدروژنی خود رونمایی کرد که شعاع حرکتی آن افزایش پیدا کرده است.در ماه ژوئن بود که استارت‌آپ آمریکایی نیکولا قول داد نخستین کامیون کشنده‌ی الکتریکی خود را تا پیش از پایان سال معرفی کند. روز پنجشنبه این شرکت به وعده‌ی خود عمل کرد و کامیون کشنده‌ی کلاس ۸ را با نام One معرفی کرد. کامیون نیکولا وان یک کشنده با شعاع حرکتی افزایش‌یافته است و سازنده‌ی آن با استفاده از سیستم پیل سوختی هیدروژنی؛ تصمیم دارد شعاع حرکتی آن را هر چه بیشتر افزایش دهد. این کامیون مجهز به یک باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت ۳۲۰ کیلووات ساعت است که در داخل شاسی مونتاژ قرار دارد و در حین حرکت خودرو، با استفاده از سیستم پیل سوختی هیدروژنی شارژر می‌شود. نیروی مورد نیاز برای حرکت این کامیون از طریق ۶ موتور الکتریکی تأمین می‌شود.

706baeed-3944-4706-b2f7-108242e72b82

نیکولا جزئیات زیادی از این کامیون منتشر نکرده؛ اما اعلام کرده است شعاع حرکتی این کامیون، در صورتی که شارژ باتری‌ها کامل باشد و مخازن هیدروژن هم کاملا پر باشند، بین ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر است. حداکثر قدرت تولیدی توسط مجموعه‌ی محرکه‌ی الکتریکی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار و گشتاور آن ۲۷۱۱ نیوتون متر است. چنین قدرت و گشتاوری این کامیون را قادر می‌سازد در عرض ۳۰ ثانیه به سرعت ۹۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که چنین شتابی دو برابر سریع‌تر از شتاب‌گیری یک کامیون دیزلی معمولی است.

سیستم پیل سوختی هیدروژنی این کامیون بیشتر برای بازار امریکای شمالی در نظر گرفته شده است و در کشورها و بازارهای دیگر که کمبود سوخت هیدروژن وجود دارد، برای تولید برق مورد نیاز الکتروموتورها از توربین گازی با سوخت گاز طبیعی استفاده خواهد شد، گرچه جایگاه‌های عرضه‌ی سوخت هیدروژن در امریکا هم کمیاب هستند. نیکولا برنامه دارد به صورت مستقل  ۳۶۴ جایگاه سوخت‌گیری هیدروژن اختصاصی احداث کند و این کار را از سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد کرد. این جایگاه‌ها، هیدروژن مورد نیاز خود را از مزارع خورشیدی متعلق به نیکولا دریافت خواهند کرد. این مزارع خورشیدی از طریق الکترولیز آب به تولید هیدروژن اقدام می‌کنند.

یک کمپانی پشتیبان با نام Ryder Systems مسئولیت فروش کامیون وان و سایر کامیون‌های تولیدی نیکولا را بر عهده خواهد داشت. به علاوه؛ به‌جز پوشش گسترده‌ی شرکت ریدر سیستمز در سراسر کشور امریکا، یک نمایندگی فروش محصولات کاترپیلار به نام Thompson Machinery به فروش و ارائه‌ی خدمات پس از فروش ویژه‌ی محصولات نیکولا در ایالت‌های تنسی و میسیسیپی اقدام خواهد کرد.

البته بهتر است خیلی به این پروژه دل نبندید چون نیکولا انتظار ندارد بتواند تولید مدل وان را تا پیش از سال ۲۰۲۰ آغاز کند. این کمپانی حتی هنوز تصمیم نگرفته است این کامیون‌ها را در کدام کارخانه و در کجا به تولید برساند و تصمیم‌گیری در این مورد در سال ۲۰۱۷ انجام خواهد شد. در زمانی که شرکت نیکولا منتظر آماده شدن کارخانه‌اش است، یک شرکت فعال تولید کامیون به نام Fitzgerald اقدام به تولید مدل وان خواهد کرد. با وجود اینکه که مدل وان هنوز فاصله‌ی زیادی با تولید دارد، این شرکت به پیش‌نمایش دومین محصول خود با نام Two اقدام کرده که مدلی کوچک‌تر و قابل‌دسترس‌تر است و به همین خاطر انتظار می‌رود به فاصله‌ی کمی پس از مدل وان وارد خط تولید شود.

قیمت نهایی کامیون وان هنوز مشخص نشده است؛ اما نیکولا اعلام کرده است نرخ اجاره به‌شرط تملیک این خودرو، بسته به نوع تجهیزات آن بین ۵ تا ۷ هزار دلار در ماه خواهد بود. این هزینه‌ی ماهیانه، شامل هزینه‌ی هیدروژن مورد نیاز خودرو برای پیمودن یک میلیون و شش‌صد هزار کیلومتر نیز می‌شود که سازنده وظیفه‌ی تأمین آن را تقبل کرده است. این شرکت ادعا می‌کند تا به امروز بیش از ۷ هزار پیش سفارش برای این کامیون دریافت کرده است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که نیکولا در حال حاضر یک خودروی چندمنظوره‌ی برقی به نام Zero به فروش می‌رساند که در دسته‌ی خودروهای UTV دسته‌بندی می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.