۰

عدم همکاری رگولاتوری، سرمنشاء مشکلات اساسی در حوزه تلفن ثابت است

بازدید 934

شرکت های تامین کننده صنایع و تجهیزات مخابراتی در جای جای کشورمان در سال مانع زدایی از تولید با حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت مشغول به کار هستند و علت ریشه‌ای آن عدم همکاری رگولاتوری در موارد تعرفه‌ای و قانون‌گذاری است که تبدیل به سرمنشاء مشکلات اساسی در حوزه تلفن ثابت شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، نرخ تورم بر اساس داده های اطلاعاتی مراکز آمار متعلق به حوزه ارتباطات در سال های متوالی، کمترین میزان در بین تمام زیربخش های صنعت و خدمات و به قدر ۱۰ تا ۲۰ درصد است. در نتیجه، با این مقدار طبق داده های منتشره مرکز آمار در بخش ارتباطات که سالهاست کمترین افزایش نرخ را دارد، تورم بخشی به ۱۸ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

بر این اساس تورم ارتباطات به صورت میانگین مقدار افزایش تمام شاخص های حوزه ارتباطات را نشان می دهد که در بخش تعرفه تلفن ثابت این رقم نزدیک به صفر درصد است.

همچنین این عدم افزایش در بخش تلفن ثابت سالهاست که گریبانگیر و معضل این بخش شده است و علاوه بر امسال در سال گذشته و سال های گذشته نیز به ثبت رسیده است.به نوعی عدم افزایش و منطقی نشدن تعرفه در بخش تلفن ثابت بر طبق جداول مرکز آمار ، بیش از دوازده سال و تقریبا از زمان خصوصی شدن مخابرات همه ساله تکرار شده است.

نکته مهم تر این است که زیان سرریز شده این بخش، علاوه بر خود شرکت مخابرات ایران و بخش تلفن ثابت، به تمام حوزه های دیگر ارتباطات سرریز شده و باعث افت کیفیت در تمام بخش پیشران ICT می شود.

بر اساس این خبر، با کنار هم قرار گرفتن جداول میان بخشی مربوط به تعرفه چه در حوزه تلفن ثابت، و مقایسه آن با دیگر بخش ها از جمله آب، برق، گاز و تمام حامل های انرژی ، لزوم بازنگری فوری در میزان تعرفه تلفن ثابت کاملا ضروری است که با ادله و استدلال به روشنی مشخص می شود.

همچنین، در حوزه حامل های انرژی همان طور که قابل مشاهده بر طبق جداول مرکز آمار است، تعرفه آب، برق، گاز و دیگر حامل های انرژی به صورت میانگین نسبت به سال گذشته، حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است. یعنی تعرفه این بخش ها به صورت مستقیم طی جدول های منتشره در سال های گذشته بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

نکته قابل توجه این است که این تعرفه در ابتدای هر سال به راحتی و با مصوبه دولت، به صورت رسمی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش رسمی پیدا می کند. ضمن اینکه حوزه ارتباطات، کمترین و حمل و نقل، بیشترین نرخ تورم را ثبت کرده است، نشان دهنده چابکی حوزه ارتباطات و به روز بودن خدمات آن است.

این گزارش می افزاید در حوزه ارتباطات با میانگین افزایش ۱۸ درصد، بخش مهم و زیرساختی تلفن ثابت وجود دارد که قربانی کشمکش های بی جهت و متاسفانه بنیان کن شده و در حالی که افزایش چند درصدی و منطقی آن می تواند بسیاری از مشکلات زیرساختی حوزه ارتباطات را حل کند، اکنون قفل شدن توسعه این بخش تقریبا تمام بخش ارتباطات به خصوص در حوزه مشتریان و تامین کنندگان را با مشکلات جدی و شاید غیر قابل جبران مواجه ساخته است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.