۰

آیین‌نامه فعالیت شرکت‌های حوزه سلامت دیجیتال تصویب می‌شود

بازدید 1236

دبیر کمیته سلامت وزارت بهداشت در همایش زیست‌بوم خلاق و نوآور سلامت از تدوین آیین‌نامه نحوه فعالیت شرکت‌های حوزه سلامت دیجیتال خبر داد. علی علیزاده در این رویداد با اعلام این خبر در مورد دلیل تهیه چنین آیین‌نامه‌ای گفت: «در کشور ما اپلیکیشن‌های حوزه سلامت بسیار کم هستند و از میان تعدادی که مشغول به فعالیت هستند، برنامه‌های کاهش وزن بیشترین سهم را دارند، در واقع کمبود فعالیت در این حوزه به دلیل نبود قوانین است.»

او ادامه داد: «در حوزه سلامت همچنین امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع نبود این قوانین موجب شده تا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه رشد نداشته باشند. این دلایلی‌ست که اهمیت رگولاتور را نشان می‌دهد.»

براساس اظهارات علیزاده از ۴۰ روز تا یک ماه دیگر سامانه‌ای راه‌اندازی و آیین‌نامه‌ تصویب می‌شود تا شرکت‌های حوزه سلامت دیجیتال پس از طی فرآیندی مشخص مجوز فعالیت در این بخش را دریافت کنند.او در خصوص اینکه آیین‌نامه درچه مرحله‌ای قرار دارد، بیان کرد: «این آیین‌نامه هم‌اکنون در حال تدوین و در بخش حقوقی کمیته سلامت است و بعد از تائید و تصویب در اختیار فعالان قرار می‌گیرد.»

اکوسیستم استارت‌آپ شکل نگرفته است

در این همایش همچنین سید سجاد مروجی، رییس کارگروه سلامت الکترونیک ستاد توسعه فناوری اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتقاد از تب استارت‌آپ ویکندهایی که کشور را فرا گرفته،گفت: «نقص بزرگی در این رویدادها وجود دارد و آن خالی بودن سبد دیجیتال در حوزه سلامت است.»

او در ادامه افزود: «رویدادهای استارت آپ‌ویکندها تنها در دو روز برگزار و جایزه‌ای در پایان به برندگان داده می‌شود و استارت آپ‌ها انگیزه موقتی می‌گیرند و این چرخه ادامه ندارد. به این صورت چرخه اکوسیستم استارت آپی شکل نمی‌گیرد.»

به گفته مروجی برای شکل‌گیری چرخه استارت آپی باید در کنار استارت آپ‌ها VC ها و  شتابدهنده‌های تخصصی ایجاد شود. او همچنین تاکید کرد: «رویدادهای دو روزه برای رشد استارت آپ‌ها کافی نیست و آنها نیاز به منتورشیپ‌ها و مشاورهای دائمی دارند.»

مدیران مقاومت نکنند

 حسین وطن پور، مدیر دفتر توسعه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت  نیز در این مراسم در مورد بسترهای فراهم شده در حوزه تکنولوژی سلامت محور گفت: «در حوزه سلامت دیجیتال هم‌اکنون ما  اپلیکیشن‌های سلامت را داریم که در حوزه رژیم‌های مختلف غذایی و سلامتی خدمات‌رسانی می‌کنند و در این حوزه علاوه بر افراد متخصص، افراد حوزه فناوری اطلاعات هم به بحث تشخیص وارد شدند. مانند شرکتی ایرانی آنالیز زخم‌های دیالیزی فعال که موفق در سنگاپور هم فعالیت کند.»

او ادامه داد: «البته یکی از نگرانی‌های متخصصین حوزه سلامت  مداخله افراد غیرعلوم پزشکی به این حوزه است، همچنین بحث محرمانگی و رعایت اصول اخلاقی را داریم که باید آیین نامه‌هایی در مورد آن تنظیم شود.»

وطن‌پور با اشاره به اینکه به دلیل موانع قانونی و سرعت بالای تکنولوژی حوزه سلامت نتوانستند خود را به روز کنند، در مورد تنظیم آیین‌نامه در این حوزه بیان کرد: « باید آیین‌نامه تنظیم کرد و در حوزه قوانین به روز بود. مدیران نباید در تغییر نگرش خود مقاومت کنند. مانند مقاومت تاکسیرانی در برابر اسنپ یا شرکت‌های هواپیمایی در برابر علی‌بابا. البته در این راه منافع برخی به خطر می‌افتد که ما در جلساتی سعی کردیم آنها را متقاعد کنیم.»

در حاشیه رویداد امروز همچنین حدود ۵۰ استارت آپ حوزه سلامت خدمات و محصولات خود را به بازدیدکنندگان ارائه کردند. این رویداد همچنین محلی برای هم‌افزایی و تعامل استارت آپ‌ها و بخش خصوصی حوزه سلامت با دولتی‌ها و سرمایه‌گذاران بود.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.