۰

اکسپلور اینستاگرام چیست و چگونه به آن راه پیدا کنیم؟

بازدید 3318

اگر برنامه اینستاگرام گوشی خود را باز کنید به غیر از تب HOME تب دیگری نیز وجود دارد که به آن اکسپلور اینستاگرام می‌گویند. در این صفحه، مجموعه‌ای کامل و بسیار متنوع از عکس‌ها، فیلم‌ها و کلیپ‌ها دیده می‌شود و کاربران با توجه به علائق خود می‌توانند آنها را باز کرده و هر کدام را که تمایل داشتند فالو کنند. الگوریتمی که این صفحه از آن پیروی می‌کند، بر اساس الگوریتم یادگیری ماشینی است. الگوریتم یادگیری ماشینی به اینستاگرام کمک می‌کند تا بر اساس علائق فرد، پست‌ها و صفحاتی که او به آن علاقه دارد، نمایش داده شود. این شبکه اجتماعی پر طرفدار از این توانایی برای بهبود محتواهایی که باید در اختیار کاربر قرار دهد استفاده می‌کند.

صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام بخشی از این پلتفرم است که در آن پست‌های افرادی که دنبال نمی‌کنید و به اعتقاد اینستاگرام ممکن است برای شما جالب باشد، نمایش داده می‌شوند.اینستاگرام، اپلیکیشنی محبوب برای آپلود و به اشتراک گذاشتن عکس و فیلم کاربران است که از قابلیت‌هایی مانند استفاده از فیلترهای مختلف، هشتگ‌‌گذاری و مشخص کردن اطلاعات مکانی فایل‌ها بهره می‌برد. این پلتفرم علاوه بر حساب شخصی افراد، بخش دیگری به نام اکسپلور دارد که دیده‌شدن در آن می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش فالوور، بازدید، کامنت و محبوبیت در اینستاگرام باشد.

اکسپلور اینستاگرام چیست؟

اکسپلور اینستاگرام (Instagram Explorer) بخشی از این شبکه‌ی اجتماعی است که در آن تصاویر و ویدئوهایی افرادی که دنبال نمی‌کنید به شما نمایش داده می‌شوند. این بخش روزانه حدود ۲۰۰ میلیون بازدید‌کننده دارد و محتوای آن برای هر کاربر متفاوت است؛ اینستاگرام برای هر کاربر بسته به پیج‌هایی که فالو دارد و پست‌ها و هشتگ‌هایی که می‌گذارد یا لایک می‌کند، محتوای متفاوتی نسبت به دیگران نشان می‌دهد. درواقع اینستاگرام در بخش اکسپلور خود با به‌کار‌گیری الگوریتم یادگیری ماشینی، محتوایی را به شما نشان می‌دهد که گمان می‌کند برای شما جالب است و به آن‌ علاقه دارید.

برای مشاهده‌ی بخش اکسپلور اینستاگرام خود کافی است تا بعد از باز کردن این برنامه در منوی پایینی روی گزینه‌ای شبیه به ذره‌بین ضربه بزنید. این قسمت، صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام شما است که در آن می‌توانید انواع تصاویر و ویدئو‌هایی که از نظر اینستاگرام برای شما جالب است، مشاهده کنید. با پایین کشیدن صفحه، محتویات اکسپلور شما تغییر می‌کند و یک سری تصویر و ویدئوی دیگر تقریباً مشابه محتوای قبلی نمایش داده می‌شود.

راه یافتن هرکدام از پست‌‌های هر کاربر به صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام می‌تواند تعداد لایک‌های آن پست‌ را افزایش دهد و به بهتر دیده شدن آن کاربر و بالا رفتن تعداد فالوورهای او در این شبکه اجتماعی کمک کند.

الگوریتم اکسپلور اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

همان طور که پیش از این اشاره کردیم دو صفحه اکسپلور اینستاگرام با هم یکسان نیستند؛ زیرا اینستاگرام به علاقه هر کاربر توجه می‌کند و صفحه اکسپلور اینستاگرام او را با محتواهای مناسب طبق سلیقه شخص طراحی می‌کند. اینستاگرام برای این کار از سیستم رتبه‌بندی فید اکسپلور (Explore Feed Ranking System) کمک می‌‎گیرد. پایه و اساس این سیستم، فناوری یادگیری ماشین است. این فناوری برای طراحی صفحه اکسپلور هر کاربر از منابع اطلاعاتی و سیگنال‌های رتبه‌بندی مختلف استفاده می‌کند.

در فید هوم (Home یا همان دکمه‌ای که در پایین صفحه اینستاگرام به شکل خانه است) شما محتوای حساب‌هایی را مشاهده می‌کنید که قبلاً آن‌ها را دنبال کرده‌اید ولی در صفحه اکسپلور شما محتوای مورد علاقه خود را مشاهده می‌کنید. البته صفحه اکسپلور مربوط به پیج‌های عمومی است. محتوای پیج‌های خصوصی در قسمت اکسپلور اینستاگرام نمایش داده نمی‌شود پس اگر می‌خواهید محتوای خود را وارد صفحه اکسپلور کنید، پیج شما باید عمومی باشد.

اینستاگرام با استفاده از الگوریتم خاصی و فناوری یادگیری ماشینی علایق هر کاربر را بررسی کرده و در صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام او محتوایی متناسب با این علائق را نشان می‌دهد.در ابتدا باید توجه کنید که البته تنها پست‌هایی در صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام نمایش داده می‌شود که به پیج‌های عمومی (Public) تعلق داشته باشند و محتوای پیج‌های خصوصی به این صفحه را پیدا نمی‌کنند؛ پس در درجه‌ی اول برای دیده شدن پست‌های شما در صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام لازم است تا پیج شما عمومی باشد. در ادامه برخی از معیارهای اینستاگرام برای نمایش پست‌ها در بخش اکسپلور این پلتفرم را معرفی می‌کنیم:

  • پست‌هایی که لایک یا ذخیره می‌کنید: پست‌ها و محتوای مورد علاقه شما یکی از معیارهای اصلی الگوریتم اینستاگرام برای نمایش محتوا در بخش اکسپلور است.
  • زمانی که برای مشاهده‌ی هر پست صرف می‌کنید: زمان صرف‌شده برای دیدن هر پست می‌تواند نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی شما به آن محتوا باشد و باعث می‌شود تا اینستاگرام پست‌هایی مشابه آن‌ را بیشتر به شما نمایش دهد.
  • پست‌هایی که با دیگران به اشتراک می‌گذارید: به اشتراک گذاشتن یا فوروراد کردن پست‌ها یکی دیگر از نشانه‌های علاقه‌ی شما به آن پست است و اینستاگرام با بررسی این پست‌ها می‌تواند به محتوای مورد علاقه‌ی شما پی ببرد.
  • پیج‌ها یا هشتگ‌هایی که فالو یا دنبال می‌کنید: دنبال کردن هر پیج یا هشتگ مانند لایک کردن پست‌ها، می‌تواند نشانه‌ی علاقه‌ی شما به محتوا آن پیج باشد. برای مثال اگر شما هشتگ خانه‌های قدیمی (#خانه‌های_قدیمی) را دنبال کنید، به احتمال خیلی زیاد بعد از مدتی در صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام خود، عکس‌هایی مرتبط با این هشتگ مشاهده خواهید کرد.
  • پست‌هایی که در کل بیشتر فوروارد یا لایک می‌شوند: تعامل بالای هر محتوا، یکی دیگر از معیارهای اینستاگرام برای نمایش آن در صفحه‌ی اکسپلور است.
  • فعالیت پیج‌هایی که فالو یا دنبال می‌کنید: فعالیت‌هایی مانند لایک‌ها، هشتگ‌گذاری‌ها و… پیج‌هایی که فالو می‌کنید در قضاوت اینستاگرام در مورد علایق شما نقش مهمی ایفا می‌کنند. در واقع محتوای مورد علاقه‌ی افرادی که همدیگر را فالو دارند، ممکن است در بخش اکسپلور هرکدام به دیگری نمایش داده شود.
  • منطقه‌ی جغرافیایی‌ای که در آن قرار دارید: مؤثرترین معیار اینستاگرام برای محتوایی که در صفحه‌ی اکسپلور به شما نشان می‌دهد، منطقه‌ی جغرافیایی‌‌ای است که در آن قرار دارید. این پلتفرم با در نظر گرفتن تمام موارد بالا، محتوایی را به شما نشان می‌دهد که کاربران در منطقه‌ی جغرافیایی مشابه با شما منتشر کرده‌ یا به اشتراک گذاشته‌اند.

دیده شدن در صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام چه مزایایی دارد؟

آمار نشان می‌دهد که روزانه بیش از نیمی از کاربران اینستاگرام از صفحه‌ی اکسپلور این پلتفرم بازدید می‌کنند، از طرفی همان‌طورکه گفته شد، راه یافتن هرکدام از پست‌‌های شما به صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام می‌تواند باعث بهتر دیده شدن محتوا و بالا رفتن تعداد دنبال‌کنندگان پیج شما شود. در ادامه برخی از مزیت‌های راه یافتن پست‌های شما به اکسپلور اینستاگرام و بیشتر دیده‌ شدن این محتوا را معرفی می‌کنیم:

تعامل بیشتر با دیگر کاربران

وقتی پست شما به صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام راه پیدا می‌کند، افراد بیشتری ممکن است آن را ببینند و با لایک و کامنت به آن واکنش نشان دهند، درنتیجه تعامل شما به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. این تعامل بیشتر برای پیج‌هایی که محصولی را به فروش می‌رسانند، اهمیت بسیار زیادی دارد و به برندسازی و فروش محصولات کمک شایانی می‌کند.

افزایش فالوورها

تعامل بالاتر با کاربران در اینستاگرام در نهایت می‌تواند به افزایش دنبال‌کنندگان شما در این شبکه‌ی اجتماعی منجر شود. در واقع اگر محتوای شما به اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کند و مورد استقبال کاربران قرار گیرد، ممکن است باعث شود تا آن‌ها برای دیدن محتوای بیشتر به پیج شما وارد شوند و حتی پیج شما را دنبال کنند.

چگونه در صفحه اکسپلور اینستاگرام دیده شویم؟

حال که با مزایای دیده شدن پست‌هایتان در صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام آشنا شدید، این سؤال مطرح می‌شود که برای راه یافتن به این بخش، چه راهکارهایی وجود دارند؟

عمومی بودن پیج

در ابتدا اطمینان حاصل کنید که پیج شما خصوصی یا پرایوت (Private) نباشد. برای این کار از گوشه‌ی بالا سمت راست صفحه‌ی اصلی حساب کاربری خود به تنظیمات بروید؛ در قسمت حریم خصوصی، گزینه‌ی خصوصی بودن حساب کاربری را (در صورت فعال بودن) غیرفعال کنید. این گزینه در ابتدای راه‌اندازی حساب به صورت پیش‌فرض برای همه‌ی کاربران غیرفعال است.

محتوای جذاب برای عموم مخاطبان

پست‌هایی که برای اکثر کاربران جالب و مورد علاقه آن‌ها باشند توسط افراد بیشتری لایک و فوروارد می‌شوند. برای اینکه بتوانید چنین پست‌هایی به اشتراک بگذارید باید ابتدا جامعه‌ی هدف خود را بشناسید و بدانید که آن‌ها به‌دنبال چه سبک عکس یا ویدئویی هستند یا چه فیلتر و گرافیکی را می‌پسندند یا چه مدل کپشن و توضیحی ‌آن‌ها را مجاب به دیدن باقی پست‌های شما می‌کند. تنوع بالای محتوا (استفاده از تصویر، ویدئو، IGTV یا استوری)، کیفیت بالای این محتوا و تلاش برای برقراری ارتباط با مخاطب از راه‌های مختلف (درخواست برای به‌اشتراک‌گذاری، سؤال و درخواست برای پاسخ در کامنت‌ها یا تگ کردن دیگران زیر پست‌ها، استفاده از قابلیت‌ کال تو اکشن در استوری‌ها و‌…) نیز می‌تواند به جذاب‌تر شدن محتوا و تعامل بیشتر کاربران کمک کنند.

استفاده از بخش آنالیز اینستاگرام

بخش آنالیز (Insight) اینستاگرام می‌تواند دیدگاه مناسبی در خصوص میزان تعامل افراد با پست‌هایی که می‌گذارید (لایک، کامنت، به‌اشتراک‌گذاری و ذخیره) دراختیار شما بگذارد. توجه به تجزیه و تحلیل‌های این قسمت از اینستاگرام می‌تواند به شما کمک کند تا کیفیت محتوای خود را بهبود داده و بازخورد مناسبی از نحوه‌ی عملکردتان در این شبکه‌ی اجتماعی در اختیارتان بگذارد.

انتخاب هشتگ‌های مناسب برای محتوا

استفاده از هشتگ‌های مرتبط و ترند روز می‌تواند در راه یافتن محتوای شما به اکسپلور اینستاگرام نقش مهمی ایفا کند. هشتگ‌های درست باعث می‌شوند تا مخاطبان مورد نظرتان، راحت‌تر محتوای شما را پیدا کنند و تعامل بیشتری با آن داشته باشند. تعداد هشتگ‌های مجاز در اینستاگرام ۳۰ عدد است، اما توجه داشته باشید هشتگ‌های زیاد هم می‌توانند زیبایی و مرتب بودن کپشن‌های شما را از بین ببرند.

انتخاب زمان مناسب برای انتشار محتوا

انتخاب زمان مناسب برای انتشار محتوا یکی از مؤثرترین راهکارها برای بیشتر دیده شدن است. منظور از زمان مناسب، زمانی است که جامعه‌ی هدف شما (آن دسته از کاربرانی که می‌خواهید محتوای شما را مشاهده کنند) حضور فعالی در اینستاگرام دارند. ازآنجاکه الگوریتم اینستاگرام به موقعیت مکانی و منطقه‌ی جغرافیایی‌ شما اهمیت می‌دهد، انتخاب زمان مناسب برای انتشار محتوا می‌تواند تعامل کاربران را با محتوای شما افزایش دهد. بخش آنالیز (Insight) اینستاگرام اطلاعات مناسبی از رفتار کاربران و زمان‌های آنلاین بودن آن‌ها در اختیارتان می‌گذارد. اگر فردی امکان آنلاین شدن در زمان‌های پویای منطقه‌ی جغرافیایی خود را نداشته باشد، می‌تواند از ابزارهای برنامه‌ریزی که به این منظور توسعه داده‌ شده‌اند استفاده کرده و مسئولیت انتشار محتوا را به عهده‌ی این ابزارها بگذارد.

بررسی محتواهای موجود در صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام

شما می‌توانید با بررسی و تحلیل محتواهای پیج‌هایی که زمینه فعالیت مشابه با شما دارند و به صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کرده‌اند و ایده گرفتن از آن‌ها کیفیت محتواهای خود را بهبود داده و به دیده شدن آن‌ها کمک کنید.

انتشار ویدیوهای طولانی IGTV

امروزه ویدیوهای IGTV محبوبیت بسیاری در میان کاربران اینستاگرام دارند؛ این ویدئو‌ها برای انتشار محتواهای طولانی استفاده می‌شوند و برای معرفی محصول، آموزش و آگاهی دادن به مخاطب درباره‌ی حوزه‌ی کاری شما مناسب هستند.

استفاده از ویدئو‌های ریلز

ریلز (Reels) یکی از قابلیت اینستاگرام است که برای رقابت مستقیم با تیک‌تاک معرفی شد. این قابلیت امکان تولید محتوای ویدئویی کوتاه و خلاقانه‌تری نسبت به ویدئوهای IGTV را برای شما فراهم می‌کند و طرفداران زیادی نیز در این پلتفرم دارد. برای تولید محتوا با این فرمت، لازم است اپلیکیشن اینستاگرام خود را آپدیت کنید.

فعال کردن بخش فروشگاه اینستاگرام برای پیج‌های فروش

انتشار محتواهای فروشگاهی و رونمایی از محصولات پیج‌های فروش در قالب پست‌ باعث می‌شود تا این محتوا‌ها در بخش خرید (Shop) اینستاگرام نمایش داده شوند. محبوبیت این دست از محتواها حتی از ویدئو‌های IGTV نیز بیشتر است، چراکه عموم کاربران حتی اگر قصد خرید نداشته باشند، بازهم تمایل دارند مانند گردش در بازار، محصولات بخش خرید این شبکه‌ی اجتماعی را مشاهده کنند. ناگفته نماند دسترسی به حالت فروشگاه درحال‌حاضر برای کاربران ایرانی ممکن نیست.

همکاری با اینفلوئنسرها و برندها

دنبال کردن و ارتباط داشتن با اینفلوئنسرها و کاربران فعال در حوزه‌‌های مورد نظر شما، راه دیگری برای افزایش تعامل و دیده شدن در صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام است. منشن کردن این افراد یا محصولاتی که به فروش می‌رسانند در استوری‌های خود نیز یکی از روش‌های همکاری با آن‌ها محسوب می‌شود.

پیروی از الگوریتم اینستاگرام

رعایت کردن قوانین اینستاگرام، هماهنگ بودن با الگوریتم آن و دنبال کردن تغییرات این پلتفرم می‌تواند به ورود محتوای شما به صفحه‌ی اکسپلور کمک کند. الگوریتم این پلتفرم عملکرد هوشمندانه‌ای دارد و در درازمدت مدت می‌تواند با تحلیل فعالیت‌های شما به کمک یادگیری ماشینی فعالیت‌های غیرواقعی مانند خرید فالوور یا لایک را تشخیص داده و درنتیجه از ورود محتوای شما به صفحه‌ی اکسپلور این شبکه‌ی اجتماعی جلوگیری کند.

شناسایی بازار هدف

کسب و کارها برای به دست آوردن موفقیت، باید ابتدا بازار هدف خود را بشناسند. شناسایی بازار هدف به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید باید چگونه رفتار کرده و پاسخی برای این سوال که چگونه در اکسپلور اینستاگرام پست بگذاریم، پیدا کنید. اجازه دهید مطلب را این طور باز کنیم که هر صفحه‌ای برای آنکه بتوانید تعداد فالورهای خود را افزایش دهد ابتدا باید متوجه شود که بازار هدف به چه نوع محتوایی علاقه‌مند است. مثلا اگر مخاطب شما به محتوای متنی علاقه دارد نباید به سراغ پست‌هایی بروید که حاوی کلیپ و یا متن هستند و یا برعکس این قضیه نیز ممکن است وجود داشته باشد؛ اگر بازار هدف شما به محتوای عکس و یا فیلم علاقه دارد، بهتر است وقت او را با محتوای متنی نگیرید و فکر دیگری برای جذاب کردن صفحه خود نمایید.

قرار دادن محتوای جذاب

بعد از آنکه مخاطبان خود را شناختید وقت آن رسیده است که برای محتوای صفحه خود فکری کنید. محتوای شما باید آنقدر جذاب باشد تا مخاطب را به خود درگیر کرده و یا تصمیم بگیرد آن را دانلود کند و در سیستم شخصی‌اش نگهداری کند و یا آن را در برنامه ایسنتاگرام ذخیره کند. در آماده کردن محتوا از کپشن و قدرت آن غافل نباشید. گاهی اوقات یک جمله و یا عبارت ممکن است باعث میخکوب شدن طرف شده و او را برای بازدید از صفحه‌تان مشتاق کند. اگر حس می‌کنید که مخاطبان شما به دیدن عکس علاقه زیادی دارند، نکاتی را در مورد آموزش گذاشتن عکس در اکسپلور اینستاگرام مطالعه کرده و سعی کنید با درج عکس‌هایی با کیفیت، نظر مخاطبان را به خود جلب کنید.

چگونه به اکسپلور برویم؟

دنیای امروز متعلق به کسانی است که بتوانند از طریق اینترنت و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، محصولات و خدمات خود را به مشتریان عرضه کنند. یکی از ابزارهای مهم برای فروش اینترنتی، اینستاگرام است. مطالعات نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ میلیون نفر ایرانی در این رسانه فعال هستند و در صورتی که شما بتوانید محتوای جذاب و مفید تولید و این محتوا را وارد صفحه اکسپلور اینستاگرام کنید، مطمئن باشید که می‌توانید فروش شگفت انگیزی را تجربه کنید و اهداف و آرزوهای خود را تحقق ببخشید. در صورتی که تمایل دارید در اینستاگرام به موفقیت برسید، حتماً برای آموزش اینستاگرام زمان بگذارید و ترفندهای فعالیت و فروش در این پلتفرم را یاد بگیرید. بدانید که رمز پیروزی شما در آموزش مستمر است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.