۰

دلیل افت کیفیت اینترنت طی هفته گذشته: عدم افزایش پهنای باند معمول کشور

بازدید 3201

از هفته گذشته گزارش‌های متعددی در خصوص کاهش کیفیت اینترنت کاربران منتشر شده است. این مورد در ابتدا تصور شد که به واسطه شروع مدارس و اشغال پهنای باند توسط شبکه شاد و آموزش مجازی است. اما از دو روز پیش بازخوردهایی از سوی نمایندگان اپراتورهای مختلف اینترنت منتشر شده که نشان میدهد علت اصلی در عدم افزایش پهنای باند ماهانه‌ای که به صورت معمول باید در کشور صورت گیرد.

به صورت پایه وقتی سرویس‌ها یا کاربران جدیدی اقدام به استفاده از اینترنت کنند، پهنای باند اشغال شده در یک شبکه یا منطقه نیز باید متعاقب آن افزایش یابد. در همین زمینه متولی ارائه خدمات اینترنت در کشورهای مختلف به صورت منظم و در بازه‌های زمانی مشخص، پهنای باند بیشتری را از سازمان‌های بین‌المللی مسئول در این خصوص مطالبه کرده و پس از کسب مجوز و آماده سازی زیرساخت‌ها، پهنای باند سرویس آنها افزایش می‌یابد.

در کشور ما نیز اوضاع به همین منوال است و روند افزایش پهنای باند به صورت ماهانه صورت میگیرد؛ اتفاقی که در حالت عادی با صدور مجوز از سوی شورای عالی فضای مجازی صورت گرفته تا روند دسترسی کاربران به اینترنت با اختلال، قطعی یا کاهش سرعت مواجه نشود.

اما همانطور که عنوان شد گزارش‌های متعددی از سوی کاربران از هفته قبل نشان داد که ظرفیت پهنای باند کشور با مسائلی روبرو شده که طی چند سال گذشته کمتر سابقه داشته است. برخی از کاربران از قطعی اینترنت به صورت موقت گزارش کرده و بسیاری نیز کاهش ملموس سرعت دسترسی به وبسایت‌های خارجی را گزارش کردند.

البته چند روز پیش نیز چند روز پیش سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده بود که علت مشکلات اینترنت کشور ناشی از کمبود پهنای باند است و در ادامه نیز وزارت ارتباطات دستور بررسی شرایط و انجام اقداماتی برای بهبود وضعیت دسترسی به اینترنت را صادر کرد.

در همین حال از روز گذشته و به صورت جسته و گریخته گزارش‌هایی از سوی رسانه‌های مختلف منتشر شد که نشان می‌دهد اشکال در جای دیگری است. ظاهراً از دو ماه گذشته و پس از روی کار آمدن وزیر جدید ارتباطات و دولت سیزدهم، مجوز افزایش پهنای باند از سوی شورای عالی فضای مجازی صادر نشده است.

البته تئوری فعالسازی سیاست‌های مرتبط با طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی نیز شاید نتواند در این خصوص دخیل باشد؛ چرا که این طرح هنوز در مرحله بررسی در کمیسیون مشترک مجلس است و تا عملی شدن راه درازی را در پی دارد. اما با این حال برخی اپراتورها عدم صدور مجوز برای افزایش پهنای باند را به آن مرتبط دانسته‌اند.

نکته دیگر این است که درخواست ملاقات با وزیر ارتباطات برای رفع این مشکل نیز از سوی اپراتورها ارسال شده ولی ظاهراً زارع‌پور تا به امروز نماینده هیچ اپراتور اینترنتی را به حضور نپذیرفته است.

در همین زمینه باید متذکر شویم که پهنای باند داخلی به صورت کامل مجزا از پهنای باند خارجی است و بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که افت کیفیت یا سرعتی در این زمینه نسبت به مشکلات پهنای باند خارجی ایجاد نشده است.

لازم به ذکر است که وزارت ارتباطات، شرکت ارتباطات زیر ساخت یا دیگر نهادهای مرتبط تا به این لحظه در مورد این شایعات یا اتفاق واکنشی نشان نداده‌اند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.