۰

طبق سند شورای عالی فضای مجازی: باید تسهیلات ارزان قیمت برای تامین سخت‌افزار در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار گیرد

بازدید 1156

شورای عالی فضای مجازی سند الزامات سامانه‌های الکترونیکی آموزش و پرورش و شبکه آموزشی دانش‌‌آموزان «شاد» را مشخص و پس از استحضار به مقام رهبری، برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد. طبق این سند باید تسهیلات ارزان قیمت بانکی به منظور تأمین تجهیزات و ابزار دسترسی لازم برای معلمان و دانشآموزان کمتر برخوردار در چارچوب طرحهای مورد تأیید مرکز ملی فضای مجازی فراهم شود.

در اولین جلسه (۲۳ شهریور) شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهور، ابراهیم رئیسی، مرکز ملی فضای مجازی مکلف شد با توجه به نزدیکی آغاز سال تحصیلی جدید، چارچوب آموزش در فضای مجازی را نهایی و به شورای عالی ارائه کند.تقریبا یک ماه و نیم بعد از این دستور شورای عالی فضای مجازی، حالا سند الزامات سامانه‌های الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد توسط مرکز ملی فضای مجازی مشخص و ابلاغ شده است.

الزامات این سند که تنها دو ماده دارد، با هدف افزایش پایداری و تداوم خدمات‌رسانی شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) به‌عنوان بخشی از زیست‌بوم جدید تعلیم و تربیت رسمی- عمومی کشور به تصویب شورای عالی فضای مجازی کشور رسیده است.ماده یک این سند برای رسیدن به این هدف فعالیت‌هایی برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است. در این زمینه باید آموزش و پرورش اقدام به اتخاذ تمهیدات لازم برای استمرار فعالیت سامانه شاد به‌عنوان بخشی از آموزش‌وپرورش مجازی در دوره همه‌گیری کرونا و پساکرونا در چارچوب محیط صیانت‌شده مجازی توسط آموزش و پرورش در نظر گرفته شود.

در قدم بعدی، تقویت واحد سازمانی مربوط برای اعمال حاکمیت و مدیریت سامانه شاد و تعیین و معرفی رسمی نماینده تام‌الاختیار وزیر برای راهبری و اعمال حکمرانی در سامان شاد ظرف مدت یک ماه در نظر گرفته شده است.

اقدام دیگر وزارت آموزش‌وپرورش در این زمینه باید ارائه خدمات باکیفیت آموزشی و پژوهشی پایه رایگان (طبق برنامه رسمی مصوب) به جامعه هدف (دانش‌آموزان و فرهنگیان) و تنظیم‌گری و صدور مجوز ارائه خدمات ارزش افزوده آموزش و پرورش مجازی برای بخش دولتی و غیر دولتی در قبال اخذ هزینه متعارف از کاربران با نظارت وزارت آموزش و پرورش ظرف مدت یک ماه در نظر گرفته شود.

طبق این سند، الزامات دسترسی به سامانه شاد برای معلمان و دانش‌آموزان تا پایان همه‌گیری کرونا و تأمین هزینه ترافیک شاد باید رایگان باشد

توسعه ویژگی‌ها و امکانات مربوط به سیستم مدیریت یادگیری و سیستم‌های نظارت و ارزش‌یابی در سامانه شاد متناسب با نیازمندی‌های مقاطع مختلف تحصیلی از دیگر وظایفی است که برای وزارت آموزش و پرورش باید انجام شود. در این زمینه سیستم‌هایی از قبیل بهبود برنامه‌های پرورشی، بازی‌سازی، برنامه‌های تولید و ویرایش محتوا، برگزاری کلاس‌های مجازی هم‌زمان دوسویه و چندنفره، تعریف دوره‌های آموزش و تقویم آموزشی با مشارکت بخش دولتی و غیر دولتی ظرف سه ماه در نظر گرفته شده است.

اخذ تأییدیه امنیت سامانه شاد در زمینه احراز هویت، آزمون‌های نفوذ و پایداری خدمت طرف مدت دو ماه از مراکز مدیریت راهبردی افتا از دیگر وظایفی است که بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده.

همچنین وزارت آموزش و پرورش باید به ذخیره‌سازی مستمر کلیه محتوای سامانه شاد به‌عنوان بخشی از آرشیو دیجیتال نظام آموزش رسمی کشور اقدام کند. از سوی دیگر این وزارتخانه موظف است گزارش فصلی از عملکرد کمیته نظارت و راهبردی شاد را به اطلاع شورای عالی فضای مجازی برساند.برای این وظیفه یک تبصره در نظر گرفته شده است که طبق آن، جلسه‌های کمیته در مرکز ملی فضای مجازی و با حضور وزیر آموزش و پرورش، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی و مدیرعامل همراه اول به‌عنوان توسعه‌دهنده برنامه شاد برگزار شود.

فرهنگ‌سازی و ارتقای مستمر سواد مجازی معلمان و دانش‌آموزان هم یکی دیگر از اقداماتی است که باید وزارت آموزش و پرورش انجام بدهد.

در ماده ۲ این سند وظیفه‌ای هم برای سازمان برنامه و بودجه کشور در نظر گرفته شده است. در ابتدا این سازمان باید تعریف ردیف مشخص در قانون بودجه سنواتی کشور ذیل بودجه وزارت آموزش و پرورش به منظور توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش مجازی را انجام بدهد. در قدم دوم این سازمان باید کمک مالی یا تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی برای تأمین تجهیزات و ابزار دسترسی لازم برای معلمان و دانش‌آموزان کمتر برخوردار در چارچوب طرح‌های مورد تأیید مرکز ملی فضای مجازی را فراهم کند.

در پایان اعلام شده است که دسترسی به سامانه شاد برای معلمان و دانش‌آموزان تا پایان همه‌گیری کرونا و تأمین هزینه ترافیک شاد رایگان باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.