۰

یک کارشناس حقوقی: برای پیگیری موضوع رخ داده در روبیکا به مشارکت مردمی نیاز است

بازدید 1212

یک کارشناس حقوق فناوری پیرامون مسئله روبیکا و ساخت حساب‌های جعلی در این اپلیکیشن، معتقد است که برای پیگیری موضوع باید گزارشات مردمی تجمیع شده و برای رسیدگی به دادستان به عنوان مدعی‌العموم ارائه شود.«محمدجعفر نعناکار» می‌گوید که در مسئله روبیکا تعدد جرم اتفاق افتاده و از آنجا که این اپلیکیشن در مظان اتهام قرار دارد، نمی‌تواند از مردم بخواهد که برای پاک کردن حساب‌های جعلی با پشتیبانی تماس گرفته و برای این کار احراز هویت شوند.او در پاسخ به این سؤال که آیا اتفاقی که در روبیکا افتاده جرم تلقی می‌شود یا خیر به دیجیاتو می‌گوید:

«اگر جعل حساب‌های کاربری توسط اشخاص انجام شده باشد، پلتفرم در رابطه با این موضوع مسئولیت دارد چرا که جعل کامپیوتری اتفاق افتاده و از لحاظ قانونی می‌شود با آن برخورد کرد. اما اگر از سوی خود پلتفرم انجام شده باشد، این یک بحث دیگر است و شاید اخلال در نظام اطلاع‌رسانی یا نظام ارتباطی جزو جرائم پلتفرم محسوب شود.»

نعناکار در رابطه با الزام روبیکا برای احراز هویت کاربران جهت رسیدگی به اعتراضات آن‌ها می‌گوید که این کار از لحاظ قانونی ممکن نیست چرا که این پلتفرم در مظان اتهام قرار دارد و رسیدگی به این مسئله فقط از عهده مقام قضایی بر می‌آید:

«نکته اول اینکه روبیکا اینجا در مظان اتهام قرار دارد. وقتی خودتان متهم قضیه‌ای هستید، نمی‌توانید درباره چیزی قاعده‌گذاری کنید. نکته دوم اینکه این پلتفرم زمانی احراز هویت را نیاز دارد که حساب قبلی را هم بر اساس احراز هویت ساخته باشد. شما از لحاظ قانونی نمی‌توانید یک حساب جعلی ایجاد کنید و بعدا برای حل مسئله از افراد درخواست احراز هویت کنید. نکته سوم هم اینکه به نظر من برای حل شدن این مسئله نباید به روبیکا مراجعه کرد و باید مسئله به مقام قضایی ارجاع شود چرا که جرم اتفاق افتاده است. قانون‌گذار هم موظف است مجازات متناسب با این کار را احصاء و اعمال کند.»

نعناکار در ادامه به مسئله ساخت حساب برای سلبریتی‌ها و فوتبالیست‌ها اشاره کرد. به عقیده او اگر جعل حساب‌ها به صورت تک موردی انجام گرفته بود، ابعاد قضیه با شرایط فعلی تفاوت داشت. اما اینکه برای بسیاری از سلبریتی‌ها و فوتبالیست‌ها و افراد مشهور در روبیکا حساب جعلی افتتاح شده و به آن‌ها تیک آبی هم اعطا شده ممکن است نشانه‌ای بر این باشد که این حرکت سازماندهی شده است. با این حساب از نظر نعناکار روبیکا باید به مقامات قضایی در رابطه با این موضوعات پاسخگو باشد. هرچند باید گفت روبیکا در این رابطه تاکید کرده که موضوع مربوط به یک کمپین تبلیغاتی برای دربی سال گذشته بوده و در این رابطه نیز بیانیه‌ای منتشر کرده است.

این کارشناس حقوق فناوری  می‌گوید که بهترین راه برای پیگیری مسئله روبیکا، تجمیع گزارشات مردمی در پلتفرم‌هایی مثل کارزار و مردم‌نما و ارائه آن به دادستان به عنوان مدعی‌العموم است تا حکم لازم از طریق دادستانی صادر شود:

«کاری که الان برای مطالبه‌گری می‌توان انجام داد، این است که شاکیان حقیقی و حقوقی شکوائیه‌ای تنظیم کرده و به دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای تقدیم کنند. آنجا این مسئله به پلیس فتا ارجاع داده شده و ادله الکترونیکی تجمیع شده و به دادسرا برای پیگیری ارسال می‌شود. اما به نظر من با توجه به تعدد جرمی که اتفاق افتاده، بهترین راه این است که گزارشات مردمی در پلتفرم‌هایی مثل کارزار و مردم‌نما جمع‌آوری شده و دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد پرونده شود و به آن رسیدگی کند.»

شایان ذکر است که روابط عمومی روبیکا اخیرا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که سلب شناسه کاربری بدون کسب اجازه از مالک کانال یا صفحه امکان پذیر نیست و از صاحب‌نظران حوزه فناوری دعوت کرده که برای بهبود فرآیند ثبت کانال و صفحات راهکار ارائه داده و با همفکری خود به این پلتفرم یاری برسانند.

نظر شما در رابطه با مسئله پیش آمده چیست؟ با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.