۰

نگاهی به برخی اقدامات همراه اول در دیجیتالی‌سازی ساختار کشور

بازدید 1198

اپراتور نخست تلفن همراه کشور به عنوان یک سازمان بزرگ، و نیز باتجربه در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش خود در ایفای مسئولیت اجتماعی را در همین مسیر، طراحی و اجرا نموده و در مراحل و مقاطع گوناگون، به حمایت و همکاری در برنامه‌های موثر این عرصه پرداخته است.

در شرایطی که برنامه‌ریزی برای توسعه و پیشرفت در کشورها به رقابتی جدی بدل شده است، فناوری ارتباطات و اطلاعات هم که موتور پیشران توسعه به شمار می‌رود، نقشی اساسی در برنامه‌های کلان کشورها برعهده دارد.

در کشور ما هم این فناوری در مراحل مختلف در برنامه‌های توسعه‌ای در مقیاس ملی و منطقه‌ای و نیز در حوزه‌های متفاوت به کار گرفته شده و می‌شود، تا شهروندان را از دستاوردهای مختلف علمی و فناوری بهره‌مند سازد و تسهیلات هر چه بیشتری در زندگی روزمره آنها فراهم آورد.

ناگفته پیداست که برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های کلان و در مقیاس‌های بزرگ، اساسا بر عهده دولت و دستگاه‌های تصمیم‌گیر و اجراییست، اما آنچه به این برنامه‌ها قابلیت اجرایی شدن می‌بخشد، در درجه نخست سرمایه‌گذاری فراوان بر روی آنها، و سپس استفاده از مشارکت ملی به ویژه سازمان‌های بزرگ و کارآمد و باتجربه است.

اپراتور نخست تلفن همراه کشور به عنوان یک سازمان بزرگ، و نیز باتجربه در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش خود در ایفای مسئولیت اجتماعی را در همین مسیر، طراحی و اجرا نموده و در مراحل و مقاطع گوناگون، به حمایت و همکاری در برنامه‌های موثر این عرصه پرداخته است، تا هم در ایجاد تحول و پیشرفت تاثیرگذار بوده، و هم به تحقق هدف رشد دیجیتال یاری رساند.

به عنوان برخی اقدامات شاخص در این زمینه، صرفا برنامه‌هایی که در سال جاری انجام شده و یا آغاز شده‌اند می‌توان در فهرست زیر دید:

–    حمایت از دانشگاه‌ها و تولیدکنندگان داخلی به منظور توسعه تحقیقات و صنعت: از جمله برای تجهیزات پیشرفته مخابراتی تولید بار اول مانند آنتن‌های پیچیده و پیشرفته، رادیو مایکروویوIP، رادیو موج میلی‌متری پهن‌باند، مودم رادیویی، شبکه‌های نوین و هوشمندسازی و..؛ گفتنی است مجموعه این اقدامات به شکل رسمی و از سوی سندیکای صنعت مخابرات ایران مورد تقدیر قرار گرفت.

–    آغاز بکار سرویس جدید روبیکا؛ گفتگوی صوتی در قالب اتاق: روبیکا که به‌عنوان یک «سوپر اپ» سرویس‌های متعدد، متفاوت و جذابی را برای کاربران فارسی زبان دنیا گردهم آورده است، قابلیت «اتاق‌های گفتگوی صوتی» را نیز به سرویس‌های خود افزود که می‌توانند تا چندین هزار شرکت کننده را در خود جای دهد. همراه اول به‌عنوان یکی از سهامداران عمده روبیکا از همه کاربران دعوت کرده تا از همه سرویس‌های ارتباطی این پلتفرم به صورت کامل بهره‌مند شوند و ضمنا ایده‌های تازه خود را در آن پیاده‌سازی نمایند.

–    همکاری با بانک تجارت درخصوص مباحث نوین مالی: در نشست مشترکی در همین باره، اخوان بهابادی مدیر عامل همراه اول، با اشاره به ظرفیت‌های موجود همراه اول از جمله در اختیار داشتن بالاترین سهم بازار تجاری و ۱۰۰ میلیون سیم‌کارت واگذار شده، آن را فرصتی مناسب برای اقدامات بسیار خوب با استفاده از ظرفیت‌های بانکی و کیف پول اعتباری دانست.

مدیرعامل بانک تجارت نیز در این جلسه بر تقویت درگاه‌های پرداخت بانک تجارت با کمک همراه اول، تعاملات اپراتور اول تلفن همراه با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و راهکارهای جدید و مواردی از این دست اشاره کرد

گفتنی است این نشست همفکری و تبادل نظر، مدتی به به عقد قرارداد همکاری رسمی منعقد شد تا علاوه بر رشد امکانات فناوری در سیستم بانکی کشور، کاربران همراه اول نیز از این بستر تکنولوژیک بهره‌مند گردند.

–    بهره‌برداری از نخستین سرویس پرداخت بدون تماس: قرارداد همکاری بین شرکت‌های جیرینگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با هدف توسعه خدمات کیف پول الکترونیک عملا آغاز به کار کرد. با توجه به لزوم استفاده از فناوری ابزارهای کانتکت لس(بدون تماس)، اکنون این امکان برای مشترکان همراه اول فراهم شده تا تنها با استفاده از سیمکارت خود بتوانند از انواع خدمات پرداخت مالی استفاده کنند که با توجه به حذف کارت بانکی از زنجیره پرداخت، کمکی در مسیر کنترل و قطع زنجیره کرونا است.

نتیجه بهره‌گیری از فناوری کیف پول خرد، ظرفیتی در مسیر مدیریت هوشمند خدمات رفاهی سازمان‌های بزرگ همچون کمک به مشتریان فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش است که هم اکنون در اختیار بیش از ۴۰ میلیون مشترک همراه اول جهت استفاده در خریدهای خرد قرار دارد. نحوه استفاده از این فناوری نیز بسیار ساده است: کاربران با نصب اپلیکیشن جیرینگ، می‌توانند با شارژ کیف پول خود و انتخاب شعب فروشگاه در اپلیکیشن به آدرس درج شده مراجعه و در زمان خرید، کد QR را از دستگاه کارتخوان اسکن کرده و اطلاعات مربوط به آن شعبه و مبلغ فاکتور را تأیید و پرداخت صورت پذیرد.

–    انجام نخستین جراحی رباتیک از راه دور ایران بر روی شبکه همراه اول: نخستین عمل جراحی رباتیک از راه دور در ایران، با استفاده از یک ربات بومی و بر بستر امن شبکه پرسرعت همراه اول روی یک حیوان انجام شد. این جراحی با سامانه «جراحی از راه دور» از فاصله ۷ کیلومتری بین بیمارستان‌های امام‌خمینی و سینا انجام گردید. این رویداد همچنان که توانمندی حوزه پزشکی کشور را به نمایش گذارد، توأمان از یوزکیس کلیدی مرتبط با فناوری ۵G در کشور پرده برداشت که توسط بستر ارتباطی و فناورانه همراه اول به شکل عملیاتی پیاده‌سازی شد.

 معاون همراه اول در این مراسم گفت: همراه اول یوزکیس ۵G جراحی از راه دور را برای نخستین بار در نمایشگاه تلکام ۱۳۹۷ رونمایی کرد که امروز شاهد استفاده از آن به صورت واقعی بر روی حیوان هستیم و در آینده نزدیک نیز توسط پزشکان بر روی انسان و بر بستر همراه اول بکار گرفته خواهد شد.

–    همکاری در حوزه هوشمندسازی صنعت خودرو: دو مجموعه همراه اول و سایپا جهت هوشمندسازی صنعت حمل و نقل کشور و تولید خودروهای متصل تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. به موجب این تفاهم همکاری، هوشمندسازی صنعت حمل و نقل شهری و بین شهری با هدف کاهش هزینه‌ها، ارائه محصولات متنوع و افزایش کارایی، غلبه بر مشکلات زیست‌محیطی ناشی از مصرف انرژی، و در نهایت ایجاد بازارهای جدید در عرصه خودروهای متصل هوشمند صورت پذیرد.

 همراه اول قرار است در راستای تحقق اهداف مهم مذکور و همچنین کاهش تصادفات و حجم ترافیکی، به تأمین زیرساخت‌های ارتباطی، ذخیره‌سازی و تحلیل داده‌های پروژه «خودروی متصل» پرداخته و طی همکاری مشترک، زمینه ایجاد و توسعه خدمات دیجیتال مبتنی بر تحلیل داده فراهم کند. مطابق این همکاری، انتظار تولید یک میلیون خودروی متصل تا سه سال آینده می‌رود.

–    هوشمندسازی مزارع کشور با مشارکت همراه اول: تفاهم‌نامه همکاری برای «پیاده سازی پروژه پایش مزارع هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء» با مشارکت شرکت مبین‌نت، و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، منعقد شد. به موجب این تفاهم نامه سه جانبه بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، شرکت مبین‌نت به عنوان مجری و بازوی اجرایی همراه اول در امور سازمانی و مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء به عنوان مشاور و ناظر قرار است با اجرای این پروژه که از استان البرز شروع خواهد شد، هوشمندسازی مراحل تولید محصولات کشاورزی در مراحل خاک‌ورزی، کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی پیاده‌سازی شود.

همچنین استفاده موثر و بهینه از منابع و نهاده های تولید، بهبود بهره وری با استفاده از هوشمندسازی مصرف نهاده ها در سامانه تولید محصولات کشاورزی و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی به واسطه مدیریت هوشمند آنها بخش دیگری از اهداف این تفاهم نامه است

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.