۰

دعوت فعالان فضای مجازی برای مخالفت با طرح صیانت مجلس با شرکت در کارزار

بازدید 1350

جمعی از فعالان فضای مجازی و عامه مردم برای مخالفت با طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» کارزاری اینترنتی تشکیل داده و خواستار جلوگیری از تصویب و اجرای آن شده‌اند. به باور آنها اجرای این مصوبه منجر به ایجاد اختلال جدی در پهنای باند بسیاری از پلتفرم‌های کاربردی کشور نظیر اینستاگرام و واتساپ خواهد شد.

فعالان فضای مجازی با نوشتن نامه‌ای خطاب به «محمد باقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی مخالفت خود با این طرح را ابراز کرده و خواستار آن شده‌اند که مجلس با تصویب آن برای کسب و کارها موانع جدیدی ایجاد نکند.در این نامه تأکید شده اجرای این مصوبه منجر به ایجاد اختلال جدی در پهنای باند بسیاری از پلتفرم‌های کاربردی کشور نظیر اینستاگرام و واتساپ خواهد شد. همچنین در بخش دیگری از نامه تأکید شده که در این شرایط اقتصادی، نباید مردم را از موهبت‌های فناوری‌های نوین محروم کرد و با اشاره به تجربیات مسدودسازی پلتفرم‌های گوناگون در دوران گذشته خواسته شده که که برای کسب و کارهای خرد و کلان و به طور کلی تمام مردم ایران مشکل جدیدی ایجاد نشود. متن اصلی نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام
مدتی پیش طرحی موسوم به «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» برای بررسی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به عقیده اکثر کارشناسان و متخصصان از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بسیاری از حقوق کاربران را زیر پا گذاشته و خدمات بسیاری را در فضای مجازی محدود خواهد کرد. طرحی که اجرای آن با توجه به عدم امکان برقراری ارتباط با مدیران شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی خارجی به خاطر تحریم‌ها منجر به فیلترینگ یا ایجاد اختلال جدی در پهنای باند بسیاری از پلتفرم‌های کاربردی بین‌المللی از جمله اینستاگرام و واتساپ خواهد شد. این مشکلات جدید در کنار فیلترینگ قبلی پلتفرم‌های جهانی کاربردی نظیر فیسبوک، توییتر، یوتیوب و تلگرام و سرعت پایین اینترنت بین‌المللی دردهای بیشتری را به بدنه مردم وارد خواهد کرد و در این شرایط سخت اقتصادی، مردم را از مواهب این فناوری‌های نوین محروم خواهد کرد.

تجربیات محدودکننده و سیاست‌های اشتباه قبلی از جمله فیلترینگ ناموفق تلگرام و کلاب‌هاوس، و شکست خوردن پروژه‌های قبلی با هزینه های گزاف نظیر پیام‌رسان‌های ملی، موتور جستجوی ملی، سیستم عامل ملی و…، بارها نشان داده پیش‌بینی‌ها و توصیه‌های متخصصان دلسوز چقدر درست بوده است. ما امضاکنندگان این کارزار، مخالفت خود را با طرح آسیب‌زننده و غیرکارشناسی «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» اعلام می‌نماییم و از شما خواهشمندیم جهت رعایت حقوق مردم ایران و کمک به معیشت آن‌ها، بیش از این موانع جدیدی برای کسب‌و‌کارهای خرد و کلان ایجاد ننمایید.

با تشکر

گفتنی است این کارزار اینترنتی با هشتگ رسمی #صیانت_از_حقوق_کاربران از ۱۵ تیر ماه آغاز شده و تا کنون بیش از ۶ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند. همچنین از زمان مطرح شدن این طرح و مصوبه‌‌های آن، بسیاری از فعالان فضای مجازی و حتی مسئولان بالارده دولتی همچون وزیر ارتباطات نسبت به مفاد این طرح انتقاد کرده و آن را مانعی برای توسعه کسب و کارها دانسته‌اند.

جهت شرکت در این کارزار اینترتی کلیک کنید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.