۰

سهم ۴.۵ درصدی ایران از کل استخراج رمزارز جهان

بازدید 1234

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی نوشت ایران از ماینینگ که تقریبا ۴.۵ درصد از مجموع ماینینگ در جهان را شامل می‌شود، با به دست آوردن صدها میلیون دلار در قالب رمزارز، برای خرید کالای وارداتی و کم کردن اثرات تحریم‌ها استفاده می‌کند.این اطلاعات که توسط محققان مرکز Elliptic و از طریق تجزیه‌وتحلیل عملکرد کشورهای مختلف در زمینه استخراج رمزارز به دست آمده، نشان می‌دهد که ایران با این حجم از ماینینگ، سالانه درآمدی نزدیک به یک میلیارد دلار را به دست می‌آورد.

ایالات متحده چند سالی است که تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه ایران وضع کرده که حوزه‌های مختلفی از قبیل خرید و فروش نفت، سیستم بانکی و کشتیرانی را شامل می‌شود. اگرچه ارائه آمار و ارقام دقیق از این فعالیت‌ها سخت است، اما Elliptic اعلام کرد که این آمار تخمینی را بر اساس اطلاعات یک مرکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه کمبریج تحت عنوان «مرکز فعالیت‌های مالی جایگزین کمبریج» تا آوریل ۲۰۲۰ گردآوری کرده است.
همچنین در گزارش رویترز آمده که طبق اعلام شرکت ملی برق ایران در ماه ژانویه، تا ۶۰۰ مگاوات برق ایران توسط ماینرها برای استخراج رمزارز استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید، بیت کوین و دیگر رمزارزها از طریق فرآیندی به نام ماینینگ به دست می‌آیند و در این راه از کامپیوترهای پیشرفته بهره گرفته می‌شود.

اما این فرآیند به نیروی الکتریسیته زیادی نیاز دارد و در ایران، اغلب از طریق برق تولیدی توسط سوخت‌های فسیلی در تامین می‌شود. بانک مرکزی ایران هرگونه دادوستد بیت کوین و دیگر رمزارزها را ممنوع کرده، اما این ارزها همچنان در بازار سیاه توسط کاربران معامله می‌شوند.
ایران در طی سال‌های اخیرا، رسما استخراج بیت کوین را به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخت و ماینرها با استفاده از برق ارزان، می‌توانند بیت کوین استخراج کنند اما می‌بایست این ارزها را به بانک مرکزی بفروشند.

این مسئله حتی توجه ماینرهای چینی را نیز به خود جلب کرده و پای آن را به ایران باز کرده است. ایران از رمزارزها برای واردات برخی کالاها استفاده می‌کند.

در این گزارش آمده که ایران از طریق استخراج بیت کوین برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی علیه خود استفاده می‌کند. این تحقیق مدعی شده که میزان برق مصرفی توسط ماینرها معادل سوختن ۱۰ میلیون بشکه نفت است که با ۴ درصد صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۰ برابری می‌کند.
همچنین در بخش دیگری از این تحقیق آمده، ماینرهای ایرانی از طریق بیت کوین اقدام به واردات اقلام مختلف می‌کنند و بدین ترتیب، راه برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده بر موسسات مالی برای پرداخت پول باز می‌شود.

مرکز Elliptic در پایان به شرکت‌های مالی ارائه دهنده خدمات مالی رمزارز به ویژه در آمریکا توصیه کرده که مراقب باشند به خاطر دادوستدهای بیت کوین استخراج شده در ایران، گرفتار تحریم‌های آمریکا نشوند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.