۰

دبیر شورای عالی فضای مجازی: دولت مقصر اصلی عدم رشد پیام‌رسان‌های داخلی است

بازدید 1174

دبیر شورای عالی فضای درباره عدم موفقیت پیام‌رسان‌های بومی می‌گوید که دولت مقصر اصلی این موضوع است که به دلایل تحریم یا دیدگاه‌های سیاسی، حمایت مناسبی در این حوزه نداشته است.به گفته «ابوالحسن فیروزآبادی»، وظیفه شورای عالی فضای مجازی سیاست‌گذاری، هماهنگ کردن دستگاه‌ها و رصد و مدیریت کلان فضای مجازی است اما این شورا تا جای ممکن از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کرده است.او در مصاحبه با خبر فوری بیان کرده این حوزه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری دارند اما به دلایل تحریم و دیدگاه‌های سیاسی در دولت، اعتقادی به این حمایت‌ وجود ندارد: «این اعتقاد، جریانی است که رئیس‌جمهور آن را رهبری می‌کند.»

فیروزآبادی حمایت از پیام‌رسان‌ها را به دو بخش نمادین در دولت و لفظی و کلامی در بخش‌های غیردولتی تقسیم می‌کند و اعتقاد دارد در حوزه قوه قضاییه و به طور مثال در ارتباط با vpn، این قوه بایستی یک سری اقداماتی را در راستای قانونمندسازی آن انجام می‌داد.

وی به لزوم تحول دیدگاه‌ها به توسعه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «دیدگاه بنده این است که بتوانم یک محیط ایمن و امن در فضای مجازی ایجاد کنم که این پیاده‌سازی این دو عنصر از راه توسعه سیستم‌های ملی و محلی می‌گذرد.»

لزوم مذاکرات با پلتفرم‌های خارجی

در حالی که پیش‌تر دبیرشورای عالی فضای مجازی از صدور مجوز گفت‌وگو با گوگل و اینستاگرام خبر داده بود اما آنطور که او الان می‌گوید هنوز با پلتفرم‌های خارجی گفت‌وگویی صورت نپذیرفته است.

فیروزآبادی در این باره می‌گوید با تمام پلتفرم‌های خارجی مجوز گفت‌وگو را داریم ولی متاسفانه اقدام جدی نشده است که وی عدم‌ تمایل داخلی و هزینه‌ساز بودن برای طرف خارجی را عامل این موضوع می‌داند.

به گفته رئیس مرکز ملی فضای مجازی، دولت نگاهی جدی به این حوزه ندارد و همان اندازه که در مذاکرات هسته‌ای جدی است تا برجام به نتیجه برسد، در حوزه رسانه و فضای مجازی برای انجام گفتگوهایی جدی نبوده است. همچنین نقض تماس با ما برای گوگل هزینه بر بوده و باید مجوزهایی از دولت آمریکا بگیرد.

وی در همین زمینه از دستگاه‌های دیپلماسی گلایه و عنوان کرد: «این کار نیاز به یک بوروکراسی دارد و مجری آن وزارت امور خارجه است، البته شورای عالی فضای مجازی نیز بر آن نظارت دارد.»

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.