۰

هرآنچه درباره ارزهای دیجیتال می‌دانیم

بازدید 1125

ارز رمزنگاری شده یک ارز دیجیتال یا مجازی است که با رمزنگاری تأمین می شود ، این امر جعل و صرف هزینه مضاعف را تقریباً غیرممکن می کندبسیاری از ارزهای دیجیتال دارای شبکه های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین هستند ( دفتر توزیع شده ای که توسط یک شبکه متفاوت رایانه اعمال می شود.) یکی از ویژگی های شاخص ارزهای رمزپایه این است که به طور کلی توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی شود و این باعث می شود که آنها از لحاظ تئوری در برابر مداخلات یا دستکاری های شخصی و دولتی مصون باشند.

بلاک چین چیست؟
ما برای انجام یک تراکنش مالی از یک واسطه نظیر بانک استفاده می‌کنیم. اما بلاک چین این امکان را به خریداران و فروشندگان (ارسال‌کنندگان و دریافت‌کنندگان پول مجازی) می‌دهد که به صورت مستقیم با هم در ارتباط باشند و نیاز به یک شخص ثالث به عنوان واسطه از بین برود. این شکل از تراکنش را «همتا به همتا» می‌نامند.

بلاک چین از رمزنگاری به منظور ایجاد امنیت در تبادلات و حتی خرید و فروش ارزدیجیتال استفاده می‌کند. بر خلاف سیستم‌های بانکی که دارای یک موقعیت مشخص و در اصطلاح متمرکز عمل می‌کنند، مرکزداده‌ای که بلاک چین‌ها در آن قرار دارند کاملا غیرمتمرکز بوده و در سراسر جهان پخش هستند.

محل نگهداری بلاک چین‌ها را در اصطلاح «دفتر کل توزیع شده» می‌نامند. این دفتر کل برای همه اعضای شبکه و با جزئیات در دسترس است و حتی حساب، کتاب‌ها برای همه به‌صورت شفاف وجود دارد. این شبکه در واقع زنجیره‌ای از رایانه‌هایی است که درستی تراکنش‌های صورت گرفته بین شما و طرف مقابل‌تان را تایید می‌کنند و پس از تایید، آن را نیز به بلاک چین اضافه می‌کنند.

مفهوم ارزهای رمزپایه
ارزهای رمزنگاری شده سیستمی هستند که امکان پرداخت امن را به صورت آنلاین فراهم می کنند و به صورت “توکن” های مجازی ارائه می شوند. “رمزنگاری” به الگوریتم های رمزگذاری مختلف و تکنیک های رمزنگاری اشاره دارد که از ورودی این توکن ها محافظت می کنند .

انواع ارز رمزنگاری شده
اولین ارز رمزنگاری شده مبتنی بر بلاکچین بیت کوین بود که هنوز هم محبوب ترین و با ارزش ترین ارز باقی مانده است. امروزه هزاران ارز رمزپایه جایگزین با عملکردها و مشخصات مختلف وجود دارد. برخی از اینها کلون یا فورک بیت کوین هستند ، در حالی که برخی دیگر ارزهای جدیدی هستند که با شبکه‌های منحصر به فرد ساخته شده‌اند و ارتباطی با بیت کوین ندارند.

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط یک فرد یا گروه معروف به نام مستعار “Satoshi Nakamoto” راه‌اندازی شد. ۱ از مارس ۲۰۲۱ ، بیش از ۱۸٫۶ میلیون بیت کوین در گردش بود که ارزش کل بازار آن در آن زمان حدود ۹۲۷ میلیارد دلار بوده است.

برخی از ارزهای رمزپایه موجود که در رقابت با  بیت کوین تا حدودی موفق بوده اند و به عنوان آلتکوین‌ها “altcoins” شناخته می شوند ، عبارتند از : Litecoin ، Ethereum ، Cardano و EOS
امروز ، ارزش کل ارزهای رمزپایه موجود حدود ۱٫۵ تریلیون دلار است – بیت کوین در حال حاضر بیش از ۶۰٪ از ارزش کل  بازار را در اختیار دارد.

مزایا و معایب Cryptocurrency
ارزهای رمزپایه این مزیت را دارند که انتقال وجوه مستقیماً بین دو طرف ، بدون نیاز به شخص ثالث قابل اعتماد مانند بانک یا شرکت انجام میگردد و مراحل انجام کار را آسان تر می کنند. درعوض این انتقال با استفاده از کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی و اشکال مختلف سیستمی، مانند اثبات کار یا اثبات سهام ، تأمین می شود.

در سیستم های رمزنگاری مدرن ، “کیف پول” یا آدرس حساب کاربر دارای یک کلید عمومی است ، در حالی که کلید خصوصی فقط برای مالک شناخته شده است و برای امضای معاملات استفاده می شود. انتقال وجوه با حداقل هزینه پردازش انجام می شود که  به کاربران این امکان  را می دهد که از هزینه های سنگین پرداخت شده توسط بانک ها و موسسات مالی برای انتقال وجه جلوگیری کنند.

ملاحظات خاص
نکته اصلی در جذابیت و عملکرد بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه فناوری بلاکچین است که برای نگهداری تاریخچه تمام معاملات انجام شده استفاده می شود ، بنابراین یک ساختار داده برای این تاریخچه فراهم می کند که کاملاً ایمن است و جعل تاریخ معاملات تقریباً غیرممکن است.

بسیاری از کارشناسان فناوری بلاکچین را دارای پتانسیل جدی برای استفاده‌هایی مانند رای گیری آنلاین و سرمایه گذاری گسترده می دانند و موسسات مالی بزرگ مانند JPMorgan Chase ‪(JPM)‬ احتمال کاهش هزینه های معامله را با ساده سازی پردازش پرداخت می دانند.

با این حال، از آنجا که ارزهای رمزپایه مجازی هستند و در پایگاه داده مرکزی ذخیره نمی شوند، در صورت عدم وجود نسخه پشتیبان از کلید خصوصی ، با فراموشی آن یا از بین رفتن هارد دیسک، موجودی ارز رمزنگاری شده از بین می رود. در عین حال ، هیچ مرجع مرکزی ، دولتی یا شرکتی وجود ندارد که به وجوه شما یا اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد.

برخی مشکلات رمزارزها
از آنجا که قیمت بازار ارزهای رمزپایه بر اساس عرضه و تقاضا است، نرخ تبادل ارز رمزنگاری شده با ارز دیگر می تواند به طور گسترده ای در نوسان باشد ، زیرا طراحی بسیاری از ارزهای رمزپایه درجه بالایی از کمبود را تضمین می کند.

بیت کوین با افزایش سریع و سقوط ارزش روبرو شده است ، و در دسامبر سال ۲۰۱۷ به بالغ بر ۱۹۰۰۰ دلار در هر بیت کوین رسید ، قبل از اینکه در ماه های بعدی به حدود ۷۰۰۰ دلار برسد. بنابراین از ارزهای رمزپایه توسط برخی از اقتصاددانان یک سرمایه گزاری بسیار پرریسک و پرخطر یاد می شود.

این نگرانی وجود دارد که ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین ریشه در هیچ کالای مادی ندارند. با این حال ، برخی تحقیقات مشخص کرده اند که هزینه تولید بیت کوین ، که به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد ، با قیمت بازار آن ارتباط مستقیم دارد.

بلاک‌چین های رمزنگاری از امنیت بالایی برخوردار هستند ، اما سایر جنبه های اکوسیستم ارز رمزنگاری شده ، از جمله صرافی‌ها و کیف پول ها، از خطر هک شدن در امان نیستند. در تاریخ ۱۰ ساله بیت کوین ، چندین مبادله آنلاین مورد هک و سرقت قرار گرفته است که بعضاً میلیون ها دلار “سکه” به سرقت رفته است.

با این وجود، بسیاری از ناظران مزایای بالقوه ارزهای رمزپایه را می بینند ، مانند امکان حفظ ارزش در برابر تورم و تسهیل مبادلات در حالی که حمل و نقل و تقسیم آن از فلزات گرانبها آسان تر و خارج از نفوذ بانک های مرکزی و دولت ها است.

جمع بندی
رمز ارزها مجموعه بسیار گسترده ای از سکه های مجازی بر پایه بستر بلاک چین هستند که شاخص ترین آن ها بیت کوین می باشد.افراد بسیاری در سرتاسر جهان روزانه با این رمز ارزها به خرید و فروش پرداخته و یا آن‌ها را با یکدیگر مبادله و تجارت می نمایند.
با این حال با توجه به به نوسانات شدید این بازار و ریسک بالای سرمایه گزاری ،ورود به این بازار  بدون دانش و تخصص کافی احتمال از دست رفتن سرمایه را دوچندان می کند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.