۰

ارائه اینترنت ۵G خانگی از مبین ‌نت آغاز شد

بازدید 1036

پس از ایرانسل و همراه اول، مبین نت از شبکه ۵G خود رونمایی کرد؛ البته ۵G مبین‌نت به مشترکان خانگی و سازمانی اختصاص دارد.صبح امروز (دوشنبه، ۱۸ اسفند ۹۹)، مبین‌نت از شبکه ۵G خود برای استفاده‌ی مشترکان خانگی و سازمانی رونمایی کرد. اینترنت خانگی ۵G همان FWA است که امکان اتصال نقطه‌ای کاربران به اینترنت را از طریق هات‌اسپات مرکزی و به‌صورت بی‌سیم فراهم می‌کند.

اوایل پاییز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از فعال ‌شدن اینترنت ۵G به‌صورت نقطه‌ای برای کاربران خانگی تا آخر اسفند خبر داد. با راه‌اندازی سایت ۵G ایرانسل به‌صورت عمومی در پارک آب و آتش تهران در اواخر بهمن، استفاده‌ی عمومی از اینترنت ۵G آغاز شد.

محمدجواد آذری جهرمی چند روز پیش با اشاره به اینکه شرکت مخابرات نتوانست ۵ میلیون پورت VDSL را برای امسال تأمین کند، از عرضه‌ی اینترنت خانگی ۵G به مردم خبر داد. حال شرکت ارتباطات مبین‌نت به‌عنوان اولین شرکت، این خدمت را عرضه کرده است.

به گزارش زومیت، وزیر ارتباطات در مراسم امروز ضمن بیان اینکه وضعیت اینترنت خانگی خوب نیست و فشار بر اپراتورهای همراه وجود دارد، گفت با توجه به تقاضا و هزینه‌ها، توسعه‌ی شبکه برای اپراتورها به‌صرفه نیست. او راه برون‌رفت از چنین شرایطی را ارائه‌ی پروانه WTTX عنوان کرد که طی همین روال، مبین‌نت ۶ ماه پیش این پروانه را دریافت کرد و اکنون شبکه‌ی خود را با بهره‌گیری از ۵G توسعه می‌دهد.

به ‌گفته‌ی وزیر ارتباطات هنوز سه چالش بر سر راه این توسعه وجود دارد؛ قیمت مودم، هزینه‌های سرمایه‌گذاری و جذب مشترک. آذری جهرمی در مورد قیمت بالای مودم‌ ۵G، از آغاز بومی‌سازی این مودم‌ها خبر داد. وی گفت:

شرکت «اتصال صنعت میانه» کار تولید مودم‌های ۵G را در کشور آغاز کرد و این مودم اکنون نزد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و مراحل اخذ تأییدیه را می‌گذراند. با استفاده از تولید داخل می‌توان قیمت‌ها را کاهش داد.

جهرمی راه ‌حل دیگر این مشکل را اختصاص یک خط اعتباری از بانک‌های کشور عنوان کرد تا مردم بتوانند مودم ۵G را به‌صورت وام و با پرداخت اقساط بلندمدت خریداری کنند.

وزیر ارتباطات در مورد هزینه‌های سرمایه‌گذاری، به مبین‌نت پیشنهاد کرد از ظرفیت سهام‌دار اصلی خود یعنی همراه اول برای احداث سایت استفاده کند. جهرمی به مبین‌نت گفت برای حل حالش جذب مشتری  می‌توان با شرکت‌های FCP‌ مذاکره کرد و با توجه به نارضایتی آن‌ها از سرویس‌های مخابرات و اینکه حق‌السهم دولت از قراردادهای B2B صفر است، می‌توان به چنین شرکت‌هایی سرویس داد.

وزیر ارتباطات با توجه به اظهار نگرانی مدیرعامل مبین‌نت در مورد افزایش مالیات دولت از اپراتورهای مخابراتی، اعلام کرد این موضوع قابل بررسی است و مبین‌نت می‌تواند طرح تجاری خود را به کمیسیون تنظیم مقررات ارسال کند تا مشکل آن رفع شود.

آذری جهرمی از اپراتورها درخواست کرد که تا حد امکان، از تولیدات داخلی برای توسعه‌ی ۵G استفاده کنند تا بخش‌های مختلف صنعت بتوانند پابه‌پای هم رشد کنند.

وزیر ارتباطات در بخشی از سخنان خود به مشکلات روند خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران اشاره کرد. او اظهار کرد که این واگذاری، دستاوردهای خوب مانند جداسازی همراه اول داشته است و اگر همراه اول رقیب نداشت، توسعه پیدا نمی‌کرد. اما این روند، اشتباهاتی هم داشته که باعث ایجاد انحصار شده است. جهرمی در این‌باره گفت:

این اشتباه در سال ۱۳۸۸ صورت گرفت و داکت‌ها و سیم مسی که جزو اموال مردم است، به مخابرات واگذار شد. مخابرات هم سودهای ناشی از درآمد سالانه‌اش را به‌عنوان اقساط به دولت پرداخت کرد و سرمایه‌گذاری نکرد.

به‌ گفته‌ی جهرمی، اکنون دولت لایحه‌ای در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌کند تا انتزاع داکت و سیم مسی را بررسی کند و احتمالا تا پایان دولت به مجلس فرستاده می‌شود.

 

به ‌گفته‌ی رئیس هیأت مدیره‌ی مبین‌نت به خبرنگار زومیت، قطعا پس از تهران، شهرهای بزرگ کشور در اولویت پوشش ۵G هستند؛ اما زمینه‌ی هماهنگی با اپراتورهای دیگر نیز برای گسترش پوشش‌دهی فراهم شده است. مهدی غیناقی با اشاره به اینکه آنتن استفاده‌شده در مراسم امروز توسط مبین نت تولید شده، اذعان کرد که به ‌خاطر مدیریت منابع و کاهش هزینه‌ی ارزبری قرار است منابع دیگر اپراتورها نیز به کار گرفته شود.

غیناقی همچنین در مورد قیمت اینترنت نسل پنجم ارتباطات برای کاربر نهایی به زومیت گفت مشکل اصلی مربوط به قیمت مودم بوده که بالای ۵۰۰ دلار است. در همین زمینه، مبین‌نت تاکنون با سه شرکت وارد همکاری شده و هدف اصلی‌اش، تولید مودم داخلی است. غیناقی اضافه کرد که قیمت بسته‌ها متفاوت با بسته‌های گذشته نیست؛ همچنین در این خصوص نرخ مقرر رگولاتوری وجود دارد که مبین‌نت نیز تابع آن است.

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.