۰

مصوبه جنجالی مجلس، اخذ ۳ هزار میلیارد تومان از اپراتورها برای صدا و سیما

بازدید 984

۵ اسفند نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافقت خود را با مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر اخذ سه هزار میلیارد تومانی از اپراتورها اعلام کردند. براساس این بند حق الامتیاز و حق السهم دولت از کارور (اپراتورهای خدمات دهنده مخابراتی) به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود.

قرار است که منابع حاصل به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال در تولید و محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود. مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن منحصرا به عهده سازمان تنظیم مقررات صورت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما است.

این در حالی است که چند ساعت پییش از موافقت مجلس با این مصوبه، وزیر ارتباطات با انتشار توییتی ابراز امیدواری کرده بود نمایندگان به این مصوبه رای مثبت ندهند چرا که باعث افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اینترنت اپراتورها خواهد شد.

محمدجواد آذری جهرمی در توییتر نوشت: «امیدوارم امروز نمایندگان محترم مجلس با مصوبه کمیسیون تلفیق، مبنی بر افزایش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما برای امورات نظارتی، مخالفت کنند. تصویب این بند در تبصره ۶ بودجه باعث افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهد شد.»

واکنش گسترده کاربران به این مصوبه

موافقت مجلس از مصوبه کمیسیون تلفیق، باعث واکنش‌های شدید و اعتراض کاربران در شبکه‌های اجتماعی شد. آن‌ها از گران‌ شدن قیمت اینترنت در سال آینده ابراز نگرانی کردند و معتقد هستند که اپراتورها برای پرداخت این مالیات اضافه شده، مجبور خواهند شد تا قیمت تعرفه‌ها را افزایش دهند.

مجلس: درآمد دولت از اپراتورها را ۱۰ درصد افزایش دادیم

به گفته عضو کمیسیون تلفیق مجلس، مصوبه امروز مجلس درباره افزایش ۱۰ درصدی درآمد دولت از اپراتورها بوده و قیمت اینترنت در سال ۱۴۰۰ تغییری نخواهد کرد. مجتبی رضاخواه، با تاکید بر این موضوع که این خبر به درستی به وزیر ارتباطات منتقل نشده است؛ گفت: «ما درآمد دولت از اپراتورها را ۱۰ درصد افزایش دادیم و قیمت اینترنت با این کار افزایش پیدا نخواهد کرد. از این درآمد هم برای توسعه زیرساخت و شبکه‌های مرتبط تلفن‌همراه استفاده می‌شود. با توجه به ابراز نگرانی وزیر ارتباطات درباره گران‌تر شدن قیمت اینترنت، باید بگویم که پیام به درستی به او منتقل نشده بود.»

درآمد اپراتورها مستقیما به تعرفه وابسته است

از سوی دیگر محمد فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در واکنشی به این موضوع در توییتر خود نوشت که درآمد اپراتورها مستقیما به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما حتما با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد. به گفته او با مصوبه امروز مجلس، قیمت اینترنت گران خواهد شد و توسعه اینترنت در مناطق محروم نیز متوقف خواهد شد.

 امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری هم با انتقاد شدید از این موضوع در توییتر نوشت: «اینترنت را گران کنید، پولی را که از مردم می‌گیرید، بدهید صداوسیما تا بر آن نظارت کند! خلاصه مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس.» رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین در توییتی دیگر، این مصوبه را نوعی پوپولیسم دانست که در آن نمایندگان مجلس نام افزایش تعرفه را به مالیات تغییر داده‌اند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.