۰

هنگام خرید مودم چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

بازدید 1283

 

مودم ها در دنیای امروزی جزء جدانشدنی زندگی بشر و به عنوان یکی از وسایل ضروری و دائمی منازل، شرکت ها، و … به شمار می روند.روزگار عجیبی شده! دیگر مدت‌هاست که خبری از شادی و شیطنت بچه‌ها در مدرسه نیست؛ یا شرکت‌ها و سازمان‌ها، مدت‌هاست که تمام کارمندان خود را یکجا ندیده‌اند! همه چیز آنلاین و غیر حضوری شده و اینطور که به نظر می‌رسد احتمالا این رویه در آینده نیز ادامه خواهد داشت، حتی اگر کرونا ویروسی هم در میان نباشد! حال که راه فراری نیست و باید خود را به این شرایط عادت دهیم؛ بهتر نیست اینترنت که اصلی‌ترین ابزار آنلاین شدن است را جدی گرفته و سرویس اینترنت و مودمی را انتخاب کنیم که بالاترین بازدهی را برای ما داشته باشد؟! اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا نکات مهم هنگام خرید مودم را با یکدیگر مرور کنیم!

مودم خوب بدون اینترنت مناسب؟!

در گام اول قبل از خرید مودم باید سرویس و همچنین سرویس دهنده اینترنت (ISP) خود را انتخاب کنید؛ یعنی مشخص کنید که می‌خواهید از اینترنت همراه (۴G/LTE) یا سرویس ADSL و VDSL استفاده نمایید. بعد از بررسی نکات لازم و انتخاب بهترین و به صرفه‌ترین گزینه؛ حال نوبت به خرید مودم مناسب و سازگار با آن سرویس می‌رسد. پس اول مشخص کنید چه نوع اینترنتی می‌خواهید، سپس بهترین شرکتی که آن سرویس را ارائه می کند پیدا کرده و در مرحله آخر اقدام به خرید مودم نمایید.

کدام اینترنت برای من مناسب است؟!

پرداختن به این سوال، خود نیاز به یک مقاله مفصل دارد! اما اگر بخواهیم خلاصه و تیتروار نکات لازم را برای شما بیان کنیم، باید بگوییم که:

  • اگر دنبال سرعت بالا هستید اولویت شما به این صورت خواهد بود:
  • اولویت اول: اینترنت همراه (در صورت آنتن دهی)
  • اولویت دوم: اینترنت VDSL (درصورت پشتیبانی منطقه مخابراتی از این سرویس)
  • اولویت سوم: سرویس اینترنت ADSL
  • اگر دنبال قیمت مناسب هستید:
  • ارزان‌ترین سرویس: اینترنت ADSL
  • قیمت متوسط: اینترنت VDSL
  • گران‌ترین سرویس: اینترنت همراه

 

 

 

 

 

البته این‌ها تنها بخشی از نکاتی هستند که باید هنگام خرید سرویس اینترنت در نظر بگیرید و موضوعات دیگری مانند پشتیبانی منطقه محل سکونت از نوع سرویس دلخواه شما، پر بودن یا نبودن ظرفیت منطقه مخابراتی، آنتن دهی مناسب اینترنت همراه و … تماما مسائلی هستند که می‌بایست هنگام انتخاب سرویس اینترنت در نظر گرفت.

حالا که با ویژگی‌های سرویس اینترنت خوب آشنا شدیم، باید ویژگی‌های مودم مناسب را نیز بشناسیم تا برای اتصال گوشی، لپ تاپ و … به اینترنت، مشکلی برایمان پیش نیاید.

مودم خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

احتمالا شما هم قبل از خرید مودم یکبار در ذهن خود مرور کرده‌اید که چه انتظاری از دستگاه مودم خود دارید! مثلا سرعت زیاد، اتصال تعداد نفرات بالا بدون مشکل، آنتن دهی و پوشش مناسب، زیبایی، داشتن چند پورت LAN برای اتصال به صورت سیمی و …؛ در زیر به صورت کامل درباره تمام دغدغه های شما هنگام خرید مودم صحبت خواهیم کرد:

  • سرعت مودم چقدر است؟!

همانطور که در بالا گفتیم ابتدا باید سرویس و سرویس دهنده اینترنت خود را انتخاب کنید؛ این دو موضوع نقش بسیار زیادی در سرعت اینترنت شما خواهند داشت، چرا که اکثر مودم‌های موجود در بازار سرعتی بیشتر از حداکثر سرعت قابل پشتیبانی در کشور را پشتیبانی می‌کنند، پس هنگام خرید مودم می توانید مطمئن باشید که بهترین سرعت دانلود و آپلود در اختیارتان قرار خواهد گرفت؛ البته در صورتی که تمامی سیم کشی‌ها و مسائل فنی به درستی انجام شده باشد.

  • مودم‌ها معمولا خانه‌های چند متری را پوشش می دهند؟!

برد مودم‌ها معمولا به عوامل زیادی مانند قدرت آنتن، تعداد آنتن، وضعیت سیگنال‌های محیطی و … بستگی دارد. به طور مثال آنتن‌های ۵dBi قدرت بیشتری نسبت به آنتن‌های ۲dBi دارند؛ یا مثلا مودم‌های ۳ آنتنه ضریب نفوذپذیری بیشتری در برابر موانع داشته و مثلا اگر دیوارهای منزل یا محل کار شما قطر زیادی دارد، امواج وای فای می‌توانند راحت‌تر این موانع را پشت سر گذاشته و به کاربران برسد. پس پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال آنتن دهی خوب هستید، مودمی با حداقل دو آنتن و قدرت ۵dBi انتخاب نمایید.

  • تا چند نفر می‌توانند به صورت بی سیم به یک مودم متصل شوند؟

یکی از موضوعات مهم در حین خرید مودم این است که چند نفر می‌توانند به صورت هم زمان به یک مودم متصل شده و از اینترنت استفاده کنند؟! چرا که امروزه در اکثر خانه‌ها چندین و چند گوشی، تبلت و لپ تاپ پیدا می‌شود که هر کدام از آن‌ها باید به اینترنت پرسرعت متصل شوند، بنابراین ترجیحا مودمی را انتخاب کنید که دارای چیپست‌های قدرتمندی باشد تا بتواند از تعداد دستگاه‌های زیادی پشتیبانی نماید. این موضوع را می‌توانید در مشخصات فنی مودم بخوانید یا از فروشنده دستگاه بخواهید که این اطلاعات را در اختیارتان قرار دهد.

  • اتصال کابلی به مودم چگونه است؟!

خیلی از کامپیوترها و دستگاه‌های جانبی ما مانند کامپیوتر، پرینتر و … امکان اتصال بی سیم به مودم را ندارند؛ بنابراین باید از کابل و پورت LAN برای اتصال آن‌ها استفاده نماییم. بنابراین قبل از خرید مودم حتما مشخصات فنی آن‌را به دقت بخوانید تا مودمی را انتخاب کرده که تعداد پورت شبکه (LAN) دلخواهتان را داشته باشد.مودم‌ها در کنار سایر تجهیزات الکترونیک یکی از ابزار‌های مورد نیاز برای دسترسی به دنیای اینترنت است.این وسایل که از زمان ظهور اینترنت، پا به عرصه گذاشته با تغییر زمان امکانات متنوع تری را پوشش می‌دهد، اما همچنان گسترش امواج اینترنت را به عنوان اصلی‌ترین هدف خود می‌داند.

مودم‌ها به دو دسته کابلی و بی سیم تقسیم می‌شوند که در مورد‌های بی سیم نیز از یک تا چهار پورت LAN برای اتصال شبکه‌ی کابلی هم در اختیارتان قرار می‌دهند.این دستگاه‌ها از لحاظ فرکانس شامل دو مدل فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و فرکانس ۵ گیگاهرتز می‌شوند که در نوع نخست آن برد زیادی دارد و از موانع سخت مثل دیوار و … بهتر عبور می‌کند، اما در برابر تداخل موجی که به وسیله‌ی اشیای بیرونی (وسایل خانگی) ایجاد می‌شود، ضعیف‌تر می‌شود.از جهتی در فرکانس ۵ گیگاهرتز، داده‌ها با سرعت بیشتری منتقل می‌شود، اما برد کمتری نسبت به ۲.۴ گیگاهرتز دارد و در اثر برخورد با موانع به‌سرعت تضعیف می‌شود.
برای هر شبکه‌ی بی‌سیم، عددی به عنوان حداکثر سرعت انتقال درون شبکه تعریف می‌شود که واحد اندازه‌گیری آن معمولا مگابیت بر ثانیه است.نوع پورت در این دستگاه‌ها متفاوت است به گونه‌ای که در پورت LAN گیگابیتی (GbE)، سرعت انتقال به ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد، حال اگر این سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد، از اسم Fast Ethernet برای آن استفاده می‌کنند.پورت دیگری هم داریم که سرعت انتقال آن ۱۰ گیگابیت بر ثانیه۱۰( GbE) است و در تجهیزات خیلی حرفه‌ای کاربرد دارد.نکته دیگری که باید به آن توجه کنید تعداد آنتن‌های آن است که، زیرا تعداد آنتن نشان‌دهنده‌ی قدرت سیگنال بی‌سیم است و تعداد بیشتر آن، به معنی بیشتر شدن پوشش‌دهی محدوده‌ی بی‌سیم خواهد بود.برخی از مودم‌ها دارای پورت USB است که با استفاده از آن محتویات فلش مموری را از طریق شبکه‌ی بی‌سیم قابل دسترس کرد.برخی کارشناسان بر این باورند که چه بخواهید که یک شبکه اینترنت خانگی را راه‌اندازی کنید و یا حتی شبکه کنونی را ارتقا دهید، به یک روتر وایرلس نیاز خواهید داشت.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.