۰

افزایش دانلود سیگنال و تلگرام در پی رسانه‌ای شدن سیاست جدید واتساپ

بازدید 948

آمار نشان می‌دهد پس از رسانه‌ای‌شدن سیاست جدید واتساپ برای تحویل داده‌های شخصی کاربران به فیسبوک، میزان دانلود پیام‌رسان‌های سیگنال و تلگرام افزایش یافته است.اپلیکیشن‌های پیام‌رسان سیگنال (Signal) و تلگرام (Telegram) ظاهرا در چند روز اخیر بیش‌ازپیش در کانون توجه قرار گرفته‌اند و به‌نوشته‌ی خبرگزاری نیوزوزیک، دلیل اصلی این موضوع سیاست‌ جدیدی است که فیسبوک برای واتساپ اتخاذ کرده. واتساپ می‌گوید تمامی کاربران باید با قانون جدید برای به‌اشتراک‌گذاری اجباری داده‌هایشان با فیسبوک و شرکت‌های وابسته به فیسبوک موافقت کنند؛ وگرنه نمی‌توانند از ماه آینده به استفاده از واتساپ‌ ادامه دهند.

فیسبوک در سال ۲۰۱۴ در قراردادی به‌ارزش تقریبا ۱۹ میلیارد دلار واتساپ را خرید و از آن زمان تاکنون، به محبوب‌ترین سرویس پیام‌رسانی مجهز به سیستم رمزنگاری سرتاسری (End-to-End Encryption) تبدیل شده است. آمار می‌گویند امروزه بیش از دومیلیارد نفر در سراسر ۱۸۰ کشور از واتساپ استفاده می‌کنند.

بااین‌همه، فیسبوک می‌گوید از ۸ فوریه‌ی ۲۰۲۱ (۲۰ بهمن ۱۳۹۹) به‌بعد قانون جدیدی را عملیاتی می‌کند که براساس آن، داده‌های شخصی تمامی کاربران به‌اجبار دراختیار فیسبوک قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث شده است زنگ‌خطر برای حریم خصوصی کاربران واتساپ به‌صدا دربیاید و این کاربران در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر به‌شدت از تصمیم فیسبوک انتقاد کنند.

واتساپ در بیانیه‌ای می‌گوید مجموعه‌ای از اطلاعات کاربران را با دیگر شرکت‌های زیرمجموعه‌ی فیسبوک به‌اشتراک می‌گذارد؛ ازجمله اطلاعات ثبت‌نام حساب کاربری، داده‌های مالی، اطلاعات گوشی، نام پروفایل یا آدرس‌های IP. واتساپ می‌گوید اطلاعات به‌اشتراک‌گذاشته‌شده محتوای چت‌ها را شامل نمی‌شود.

بسیاری از کاربران در چند روز اخیر بحث درباره‌ی پیداکردن جایگزینی مناسب برای واتساپ را شروع کرده‌اند و اکثر آن‌ها سراغ سیگنال و تلگرام رفته‌اند. حتی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، ثروتمندترین فرد دنیا، به مردم پیشنهاد کرد سراغ سیگنال بروند. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و جک دورسی، مدیرعامل توییتر از سیگنال تمجید کرده‌اند

با وجود نگرانی‌های اخیر، مقام‌های رسمی فیسبوک گفته‌اند سیاست‌های جدید تغییراتی در نحوه‌ی به‌اشتراک‌گذاری داده در بین واتساپ و فیسبوک با محوریت نحوه‌ی ارتباط با کسب‌و‌کارها را شامل می‌شود و با این به‌روزرسانی، نحوه‌ی استفاده‌ی مشتریان از واتساپ تغییر نمی‌کند.

نیام سویینی، مدیر واحد سیاست‌گذاری در واتساپ، می‌گوید تغییرات اعمال‌شده در سیاست‌های حریم خصوصی این پیام‌رسان با هدف ارائه‌ی اطلاعات واضح‌تر و پرجزئیات‌تر به کاربران واتساپ درباره‌ی نحوه و دلیل استفاده از داده‌ها انجام می‌شود. همچنین، این تغییرات باعث می‌شوند نحوه‌ی ارتباط کسب‌وکارها با مشتریانشان بر بستر واتساپ بهبود پیدا کند.

Privacy International، نهاد حوزه‌ی حقوق دیجیتال، می‌گوید نوتیفیکیشن جدیدی که واتساپ برای کاربرانش ارسال کرده، بسیار اشتباه است.‌واتساپ در نوتیفیکیشن می‌گوید یا با سیاست‌های جدید موافقت کنید یا حساب کاربری‌تان را از دست می‌‌دهید. این نهاد می‌گوید حقیقت این است که فیسبوک احتمالا صرفا به‌دنبال شماره‌موبایل شما می‌گردد؛ البته اگر تاکنون به آن دسترسی پیدا نکرده باشد و اطلاعات دیگری نظیر نام مخاطبان و شماره‌ی آن‌ها را نیز می‌خواهد.

Privacy International ادامه می‌دهد: «چرا فیسبوک تا این حد به جمع‌آوری شماره‌موبایل‌ها علاقه نشان می‌دهد؛ زیرا شماره‌موبایل‌ها شناسانگرهای منحصربه‌فرد جهانی عالی هستند. به‌خاطر داشته باشید فیسبوک شرکتی تبلیغاتی است؛ پس توجه شما، محصول اصلی فیسبوک محسوب می‌شود.»

درهرصورت به‌دنبال انتشار نوتیفیکیشن واتساپ، میزان توجه کاربران به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان دیگر به‌طور درخورتوجهی افزایش پیدا کرد. بنابه‌ گزارش خبرگزاری روئیترز، داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ی مؤسسه‌ی پژوهشی سنسورتاور (Sensor Tower) نشان می‌دهد کاربران سیگنال را در دو روز اخیر بیش از ۱۰۰،۰۰۰ بار در فروشگاه‌های آنلاین اپ استور و پلی استور دانلود کرده‌اند. درمقابل، تلگرام تقریبا ۲٫۲ میلیون دانلود را تجربه کرد. گفتنی است افزون‌بر ایلان ماسک، جک دورسی، مدیرعامل توییتر نیز از سیگنال تمجید کرده بود.

در پی افزایش تعداد نصب‌های سیگنال، حساب کاربری این پیام‌رسان در توییتر پست جدیدی منتشر کرد و گفت ازآنجاکه تعداد بسیار زیادی از مردم در تلاش برای عضویت در سیگنال هستند، مدت ‌زمان ارسال کد تأیید اندکی کُند شده است. سیگنال آموزش‌هایی نیز درباره‌ی نحوه‌ی انتقال چت‌های گروهی از پیام‌رسان‌های دیگر به سیگنال دردسترس قرار داده است.

در همین حین، تلگرام میم جدیدی را توییت کرد تا فیسبوک و واتساپ را به‌دلیل سیاست‌های حریم خصوصی به‌سخره بگیرد. میم منتشرشده‌ی تلگرام بدین‌معنی است که فیسبوک و واتساپ تا حد زیادی درهم‌تنیده هستند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.