۰

ویژگی‌های شخصیتی چه ارتباطی با موفقیت شغلی دارند؟

بازدید 1074

 

احتمالا تا به امروز متوجه شده‌اید که برخی افراد سریعتر به موفقیت شغلی دست پیدا می‌کنند. طبق جدیدترین پژوهش‌ها، تفاوت در مسیرهای شغلی به تیپ شخصیتی افراد بستگی دارد و برخی ویژگی‌های شخصیتی با موفقیت گره خورده‌اند.

پژوهشی نشان داده که افراد خوش‌بین نسبت به افراد بدبین استرس کمتری دارند و سریعتر در محیط کاری موفق می‌شوند و ارتقای شغل پیدا می‌کنند. پرسنل بخش فروش با چشم‌انداز خوش‌بینانه در دو سال اول نسبت به افراد بدبین تا ۳۷ درصد بیمه عمر بیشتری فروخته‌اند. در دو تحقیق دیگر، دانشمندان ویژگی‌های شخصیتی را اعلام کرده‌اند که موفقیت شغلی را پیش‌بینی می‌کند.

در پژوهش اول، محققان «پنج عامل بزرگ شخصیت» یعنی روان‌جوری، برونگرایی، باز بودن، وظیفه شناسی و توافق را مورد بررسی قرار دادند تا ارتباط آن‌ها با موقعیت شغلی را درک کنند. نتیجه این پژوهش که در «Journal of Vocational Behavior» منتشر شده، ۴۹۶ کارمند شامل ۳۱۸ مرد و ۱۷۸ زن را بررسی می‌کند.

نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که افراد برونگرا رضایت بسیار بیشتری با حقوق و ترفیع‌ها دارند. در مقابل افراد با روان‌رنجوری بالا مانند اضطراب و نگرانی، کمتر از وضعیت شغلی خود راضی هستند.

کارکنان با حس توافق بالاتر، رضایت شغلی کمتری داشتند و باز بودن ارتباط منفی با سطح حقوق دارد. این تیم از محققان به یک رابطه منفی قابل توجه میان توافق و حقوق میان افرادی که در مشاغل مردم ‌گرا مشغول به فعالیت بودند، دست پیدا کردند.

پژوهش دوم که در ژورنال «Psychological Science» منتشر شده، نشان می‌دهد که اگر شما یک تغییر شخصیتی را تجربه کنید، به سطح بالاتری از موفقیت شغلی دست پیدا خواهید کرد. محققان دانشگاه «هیوستون» دو نماینده از افراد جوان را برای مدت زمان تقریبا ۱۲ سال از ۱۷ تا ۲۹ سالگی مورد بررسی قرار داده و مسیر شغلی آن‌ها را ردیابی کردند.

رشد ثبات عاطفی، وظیفه‌شناسی و برونگرایی از ویژگی‌های شخصیتی بود که بیشتر از همه موفقیت و رضایت شغلی را پیش‌بینی کردند. بطور خاص تغییرات در وظیفه‌شناسی با رضایت شغلی مرتبط بود. ثبات عاطفی به رضایت شغلی و درآمد گره خورده و تغییرات برونگرایی با شغل و رضایت شغلی ارتباط داشت.

افرادی که در هنگام استخدام سطح بالاتری از وظیفه‌شناسی و ثبات عاطفی داشتند، در جنبه‌های شغلی اولیه به موفقیت بالاتری دست پیدا کرده بودند. این پژوهش برای اولین بار چنین موضوعی را برای بیش از یک دهه مورد بررسی قرار داده است.

در حالت کلی یافته‌های پژوهش دوم نشان می‌دهد که شخصیت تاثیر مهمی روی نتایج اولیه شغلی دارد. به گفته سرپرست این پژوهش، دکتر «کوین هاف» افراد می‌توانند در طول زمان با تغییرات مثبت در ویژگی‌های شخصیتی، تاثیر بزرگی روی موفقیت شغلی خود داشته باشند.

برونگرایی به عنوان یک عامل موفقیت در هر پژوهش به چشم می‌خورد. ثبات عاطفی و وظیفه‌شناسی نیز در مرحله بعدی قرار دارند. در این میان روان‌رنجوری بیشترین نقش را در عدم دستیابی به موفقیت و رضایت شغلی دارد.

در حالی که برونگرایی پیش‌نیاز ضروری برای دستیابی به موفقیت شغلی نیست، ثبات عاطفی، وظیفه‌شناسی و درجه‌ای از خوش‌بینی ضروری هستند. اگر فرد درون‌گرایی باشید، احتمالا تغییر در آن سخت خواهد بود، اما می‌توانید سلامت روان خود را بهبود دهید و همچنین خوش‌بین‌تر شوید.

برچسب ها

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.