۰

حمایت مجلس از شرکت های خلاق با تصویب قوانین تسهیگر

بازدید 1486

چالش‌های حکمرانی کارآفرینی و نوآوری در ایران” در نشستی با حضور جمعی از فعالان حوزه صنایع خلاق، کارآفرینان و مدیران نهادهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی مورد بررسی قرارگرفت.در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری که همزمان با اختتامیه هفته کارآفرینی برگزار شد،‌ جمعی از فعالان حوزه صنایع خلاق، کارآفرینان و مدیران نهادهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به بیان دستاوردها و چالش‌های خود در حوزه صنایع نرم و خلاق پرداختند.

اقبال شاکری عضو هیئت رئیسه فراکسیون دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: واقعیت این است که بعد از تعاملات انجام گرفته با ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، بنده، فراکسیون دانش‌بنیان و جمعی از نمایندگان مجلس این آمادگی کامل را دارند تا هر حمایتی که شرکت‌های خلاق نیاز دارند را در قالب قوانین موثر به تصویب برسانند.این عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر در ادامه افزود: در حال حاضر در مجلس قوانینی مانند قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و قانون همه جانبه‌ای مانند قانون حمایت از جهش تولید در حال بررسی هستند. می‌توان مباحث مرتبط با شرکت‌های خلاق را در سریع‌ترین زمان ممکن در قالب این قوانین به تصویب رساند.

نماینده مردم ری، تهران و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: با توجه به در پیش بودن ارائه بودجه به مجلس و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری، بهتر است که هر چه زودتر با استفاده از فضای شور و همدلی مجلس، برای تصویب قوانین مرتبط با شرکت‌های خلاق اقدام کرد. در واقع در حال حاضر در بهترین بازه زمانی قرار داریم تا این قوانین را به تصویب برسانیم.

شاکری در ادامه گفت: دگرگونی مشاغل نرم و خلاق به گونه‌ای است که شاید در سال‌های پیش رو، جوانان ما مشاغلی داشته باشند که ما در حال حاضر هیچ درکی از این مشاغل به عنوان شغل نداشته باشیم. باید دید که کشورهای توسعه یافته چگونه توانسته‌اند ظرفیت‌های خود در زمینه صنایع خلاق را بالفعل کنند و با استفاده از این آموزه‌ها، نسبت به تصویب قوانین لازم در کشور اقدام کنیم.

وی با توجه به فعالیت‌های انجام گرفته در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: زمان تدریس در دانشگاه امیر کبیر شاهد بودم که چگونه جوانان فعال در حوزه صنایع خلاق بدون پشتوانه به شکل کم‌نظیری ارزش آفرینی می‌کنند و این انگیزه‌ای است برای من شد که هر چه در توان دارم برای حمایت از این صنعت ارزشمند کشور به کار ببرم.شاکری همچنین عنوان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گام‌های بسیار موثری در این زمینه برداشته است. در بررسی‌های آماری که در مجلس از صنایع و رشته‌های مختلف انجام دادیم، بسیاری از حوزه‌ها و صنایع نتوانستند تا اهداف پیش‌بینی شده را در نمودارها محقق سازند. اما معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بخشی است که موفق شد تا بیش از پیش‌بینی‌های در نظر گرفته شده را محقق سازد.

اختصاص بودجه ۱۰ میلیاردی از سوی دانشگاه شهید بهشتی

اختصاص بودجه ۱۰ میلیارد ریالی از سوی صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به شرکت‌ها و هسته‌های خلاق مستقر در پارک از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

حسین سلاح ورزی رئیس سازمان کارآفرینی ایران که حضوری مجازی در نشست داشت با اشاره به اهمیت موضوع حکمرانی گفت: علی رغم وجود استعدادهای برتر در صنایع خلاق، میزان ارزش افزوده ایجاد شده در این بخش با ظرفیت‌های کشور فاصله دارد. با وجود پیش‌بینی‌های انجام گرفته در سند ۱۴۰۴ هنوز نتونسته‌ایم در منطقه به جایگاه شایسته‌ای دست یابیم و همه این مسائل به خاطر چالش‌های است که در زمینه حکمرانی کارآفرینی و نوآوری در ایران داریم.

اثرگذاری قانون ۹ساله حمایتی

در این نشست پرویز کرمی رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، با اشاره به قانون ۹ ساله حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: این قانون آثار ارزشمندی بر جای گذاشته و بی شک قانون حمایت از شرکت‌های خلاق نیز باید با رویکرد نگاه به آینده تدوین شود تا شاهد همین رویه مثبت در حوزه صنایع خلاق نیز باشیم.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق گفت: ستاد فرهنگ‌سازی در همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش دارد تا تعدادی از صندوق‌های پژوهش و فناوری تخصصی ویژه صنایع خلاق را راه اندازی کند. دیگر صندوق‌های موجود نیز می‌توانند با استفاده از این فرصت، حوزه کار خود را تغییر دهند و فعالیت تخصصی در حوزه شرکت‌های خلاق را به عنوان زمینه کاری خود انتخاب کنند.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری افزود: صنایع نرم و خلاق، بخش مغفول مانده اقتصاد در کشور ما است. بسترسازی قانونی در مجلس شورای اسلامی می‌تواند به تغییر این وضعیت کمک کند. البته قانونگذاری باید با دید بلند مدت انجام شود. بر این اساس ضروری است که نمایندگان مجلس مفاهیم مرتبط با شرکت‌های خلاق وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی را به صراحت در قوانین حمایتی مانند قانون جهش تولید در حمایت از شرکت‌های خلاق و وقوانین مشابه بگنجانند.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های عمده صنایع  نرم وخلاق در کشورمان، گفت: ایران این ظرفیت را دارد که با تکیه بر ذخیره سرشار استعدادهای جوان و هنرمندان کشور در عرصه های مختلف هنری جایگاه مطلوب جهانی خود را در حوزه صنایع فرهنگی خلاق دنیارا تصاحب کند.

کرمی با اشاره به فعالیت‌های هنری درحال انجام در کشور بیان کرد: با توجه به سوابق و تجربه اجرایی بنده در وزارت ارشاد اسلامی، یکی از دغدغه‌های همیشگی‌ام تلفیق هر چه بیشتر هنر و هنرمند وکارتیمی میان اساتید ونوآموزان با شرکت های خلاق به ویژه در کارتولید در اشل بالا در صنایع فرهنگی وخلاق است. آنچه که در صنایع نرم و خلاق مهم است، این موضوع است که فعالیت‌های فردی و انفرادی  فعالان خلاق، در قالب شرکت‌های پویا بزرگ و موفق خلاق، پیگیری شود.

وی با اشاره به ضرورت توسعه توانمند سازی شرکت های خلاق در کنار توسعه منابع مالی پشتیبان شرکت‌های خلاق افزود: در حال حاضر صندوق‌های پژوهش و فناوری، منابع لازم برای حمایت را در اختیار دارند. اما به دلیل محدودیت‌های قانونی، نمی‌توانند به شرکت‌های خلاق به شکل موثر تسهیلات بدهند. از  اعضای فراکسیون دانش‌بنیان مجلس، به ویژه آقای اقبال شاکری، درخواست داریم تا بسترهای قانونی مساعد برای تغییر وضعیت شرکت‌های خلاق را فراهم کنند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.