۰

گرانی کامپیوتر و لپ تاپ در ایران جهانی شد؛ تهران در رتبه دوم گرانی PC در دنیا

بازدید 1234

بر اساس جدیدترین گزارش هفته نامه اکونومیست از گران‌ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۰، تهران از نظر گرانی کامپیوتر رتبه دوم دنیا را در اختیار دارد. طبق این آمار، تهران دومین شهر دنیا از نظر گرانی کامپیوتر شخصی (PC) و لپ تاپ و پایتخت ونزوئلا ارزان‌ترین شهر است.بر اساس این گزارش کامپیوتر شخصی در شهر اوساکا ژاپن گران‌تر از هر شهر دیگری در دنیا است. متوسط قیمت کامپیوترهای شخصی در این شهر از ۹۶۳ دلار در سال ۲۰۰۵ به ۱۸۲۸ دلار رسیده است.

 

اما این نام تهران است که در این لیست می‌درخشد و لقب دومین شهر دنیا را از نظر گرانی کامپیوتر شخصی به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت کامپیوترهای شخصی در تهران از ۱۳۳۵ دلار در سال ۲۰۰۵ میلادی، به ۱۷۱۴ دلار رسیده است.

 

اکونومیست می‌گوید قیمت کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۲۰ میلادی به طور متوسط ۱۸٫۷ پوینت افزایش یافته که عمدتاً ناشی از توقف تولید در پی شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین است. همچنین این هفته نامه می افزاید افزایش دورکاری موجب رشد تقاضا برای کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ شده است.

به این ترتیب تهران و به طور کلی ایران، یکی از بدترین نقاط دنیا برای خرید کامپیوترهای شخصی است. حالا تنها یک پله با ژاپن و تبدیل شدن تهران به گران ترین شهر دنیا برای خرید کامپیوتر و لپ تاپ فاصله داریم که آن هم چندان دور از دسترس به نظر نمی رسد.

در کنار کاهش ارزش ریال، یکی از دلایل موثر بالا بودن قیمت قطعات کامپیوتر و لپ تاپ در ایران، تعرفه گمرکی بالا است. در بسیاری موارد به بهانه وجود نمونه داخلی تعرفه‌های سنگین وضع کرده‌اند.

در عین حال همواره شهروندان از نبود شفافیت و نظارت مؤثر بر قیمت گذاری کالاهای کامپیوتری گلایه کرده‌اند. زمانی هم که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان قطعات کامپیوتر اختصاص پیدا می‌کرد، شهروندان از قیمت گذاری کالاهای وارد شده بر مبنای نرخ ارز در بازار آزاد گلایه داشتند.

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.