۰

هنگام خرید لپ تاپ چه پارامترهایی را در نظر بگیرید

بازدید 1308

 

بی‌شک انتخاب و خرید بهترین لپ تاپ در میان انبوهی از برندها کار وقت‌گیر و خسته‌کننده‌ای است. امروزه لپ‌تاپ با مدل‌های گوناگون و طیف‌ وسیعی از مشخصات در بازار موجود است ولی ما در رایانه سیستم به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین لپ تاپ را بر اساس بودجه و انتظارات خود انتخاب کنید.خرید لپ تاپ ممکن است کار دشواری باشد و نیاز به یک راهنمای جامع و مناسب دارد.

در این مطلب می‌خواهیم راهنمای خرید لپ تاپ و اشتباهاتی که ممکن است هنگام خرید لپ تاپ انجام دهید را با هم مرور کنیم.لپ تاپ‌ها برای حمل کردن به اندازه کافی جمع و جور بوده و در عین حال، قابلیت اجرای برنامه‌های مختلف را دارند. یک لپ تاپ، بهترین ابزار برای انجام کارهای مختلف و یا بازی در خانه، جاده‌ها یا کلاس درس است. در حالی که تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند همیشه محبوب هستند، اکثر مردم می‌دانند که همه چیز از تایپ مقاله گرفته تا تماشای ویدیو و بازی کردن در یک لپ تاپ بهتر است. حال سوالی که مطرح می‌شود آن است که چه نوع لپ تاپی باید داشته باشیم؟

واقعیت این است که مثل چند سال پیش، لپ‌تاپ دیگر کالایی نیست که به‌راحتی بتوان آن را تهیه کرد. حالا برای خرید لپ‌تاپ نو، در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید بالای  شش میلیون تومان هزینه کنید. در این اوضاع‌واحوال، دانشجویان قشری هستند که بیشترین سختی را متحمل می‌شوند؛ کسانی که به‌دلیل وضعیت تحصیلی مجبورند لپ‌تاپ تهیه کنند؛ ولی اکثرشان نمی‌توانند چنددَه‌میلیون تومان برای خرید لپ‌تاپ مناسب بپردازند. خرید لپ تاپ اقتصادی جدید، خصوصا زمانی که افراد در محدودیت مالی قرار دارند، بسیار دشوار است. شرایط بد اقتصادی باعث شده تا لپ‌ تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه و در عین حال کارآمد، با قیمت نجومی عرضه شوند و از دسترس بسیاری خارج باشند. این مسئله زمانی سخت‌تر می‌شود که می‌بینیم لپ تاپ‌هایی به مراتب ضعیف‌تر، که حتی برای رسیدگی به کارهای روزانه نیز به سختی نیاز کاربران را برطرف می‌کنند، قیمت بالایی دارند. در نتیجه دقت بالایی می‌خواهد تا با کمترین هزینه، یک محصول کارآمد و مقرون به صرفه انتخاب کنید.

 

 

۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳

 در این مطلب قصد داریم نکاتی را جهت خرید متناسب با نیازمندیهای و بودجه ی شما ، بیان کنیم تا خریدی مطمن داشته باشید

پلتفرم خود را انتخاب کنید: مک، ویندوز یا سیستم عامل کروم

پاسخ دادن به این سوال آسان نیست؛ به خصوص اگر با هیچ کدام از پلتفرم‌های مکینتاش و رایانه‌های شخصی آشنا نباشید. اما یک مرور کلی از نقاط قوت و ضعف هر پلتفرم می‌تواند به شما کمک کند. بیشتر لپ تاپ‌ها با یکی از این سه سیستم عامل عرضه می‌شوند: ویندوز، کروم یا سیستم عامل مک ( فقط برای مک بوک‌ها). انتخاب گزینه درست یک ترجیح شخصی است، اما در اینجا خلاصه‌ای کلی از آنچه که هرکدام ارائه می‌دهند را بیان می‌کنیم.

ویندوز ۱۰

ویندوز در بسیاری از حالت‌ها و مدل‌ها نسبت به سیستم عامل کروم یا مک انعطاف‌پذیرترین سیستم عامل به شمار می‌رود. نوت بوک‌های ویندوز کمتر از ۱۵۰ دلار تا چند هزار دلار قیمت دارند و مجموعه‌ای گسترده از ویژگی‌ها را از صفحه‌نمایش لمسی گرفته تا حسگر اثر انگشت و پردازنده‌های گرافیک دوگانه ارائه می‌کنند. ویندوز ۱۰، آخرین نسخه و گل سرسبد سیستم‌های عامل مایکروسافت، اصلاحاتی برای ویندوز ۷ و ۸ ارائه داده است که از آن جمله می‌توان به قابلیت تغییر بین حالت‌های تبلت و رومیزی، یک منوی استارت جدید با بخش‌های مختلف زنده و دستیار دیجیتال قدرتمند کورتانا اشاره کرد. از زمان معرفی آن در ماه جولای سال ۲۰۱۵، ویندوز ۱۰ بهبودهایی نیز داشته که از آن جمله می‌توان به توانایی استفاده از سوالات پیگیری با کورتانا، جستجوی ایمیلتان با استفاده از زبان طبیعی و استفاده از قلم استایلوس برای نوشتن در هر جایی اشاره کرد.

 سیستم عامل macOS کاتالینا

همه مک بوک‌ها دارای آخرین سیستم عامل دسکتاپ اپل، macOS کاتالینا هستند. به طورکلی، این سیستم عامل قابلیت مشابهی به ویندوز ۱۰ را ارائه می‌دهد؛ اما رابط کاربری آن کمی متفاوت است و یک داک برنامه‌ها در پایین صفحه، جای منوی استارت و نوار وظیفه ویندوز را گرفته است. به جای دستیار دیجیتال کورتانا، سیری در دسترس کاربران مکینتاش قرار گرفته است. آن‌ها همچنین می‌توانند تراکنش‌های خود را با اپل پی (Apple Pay) انجام دهند، تماس‌ها یا پیام‌ها را از تلفن‌های خود دریافت کنند و لپ تاپ‌های خود را با ساعت اپل باز کنند. با این حال، سیستم عامل مک برای لمس ساخته نشده است، چرا که هیچ یک از مک‌بوک‌ها با صفحه لمسی همراه نیستند.

سیستم عامل کروم

سیستم عامل گوگل که در کروم بوک‌های ارزان قیمت مانند سامسونگ کروم بوک ۳ یافت می‌شود، بسیار ساده و امن بوده اما در عین حال، نسبت به ویندوز و مک، محدودتر هستند. رابط کاربری بسیار شبیه به ویندوز است و شاهد یک منوی برنامه، دسکتاپ و توانایی کشیدن پنجره‌ها به اطراف هستیم؛ اما برنامه اصلی که شما استفاده می‌‎کنید، مرورگر کروم است. اشکال این سیستم آن است که بسیاری از برنامه‌های وب مورد استفاده، به طور آفلاین به درستی کار نمی‌کنند. با این حال، این وضعیت در حال تغییر است و تقریبا اکنون تمام کروم‌بوک‌ها می‌توانند برنامه‌های اندرویدی را اجرا کنند.اگر نیاز به یک دستگاه برای وب‌گردی و بررسی ایمیل، رفتن به شبکه‌های اجتماعی و چت آنلاین دارید، کروم بوک‌ها بسیار قابل حمل هستند و عمر باتری خوب با قیمت پایین دارند. آن‌ها همچنین بین مدارس و والدین بسیار محبوب‌اند؛ چرا که آلوده کردن آن‌ها با نرم‌افزارهای مخرب توسط کودکان، کار سختی است و کابردی‌تر از یک تبلت هستند. اگر یک کروم‌یوک می‌خرید، دقت داشته باشید که  حداقل ۴ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داشته باشد.

 آیا یک دستگاه دو در یک می‌خواهید؟

بسیاری از لپ تاپ‎ها در دسته‌بندی دو در یک‌ها قرار می‌گیرند؛ ابزارهایی که می‌توانند به حالت‌های معمول صدفی، حالت تبلت و دیگر موقعیت‌ها از جمله خمیده و یا ایستاده تبدیل شوند. حالت دو در یک، به طور کلی در دو سبک مختلف قرار می‌گیرند: لپ تاپ‌هایی با قابلیت جدا شدن کیبورد از آن‌ها و لپ تاپ انعطاف‌پذیر با لولایی که ۳۶۰ درجه خم می‌شوند تا بتوان حالت آن‌ها را تغییر داد. اکثر این سیستم‌ها در ارائه یک نوع هدف بهتر عمل می‌کنند که از این میان، انواع لپ تاپ‌هایی که از پشت خم می‌شوند و لپ تاپ‌هایی که جدا شدنی هستند و تجربه تبلت را ارائه می‌دهند، از این نوع هستند. با این حال، اگر نیاز به استفاده از نوت بوک خود به عنوان یک تبلت ندارید، معمولاً با استفاده از یک لپ تاپ معمولی، عملکرد بیشتری نسبت به بودجه‌ای که دارید خواهید داشت.

 انتخاب اندازه ی مناسب

قبل از اینکه به مشخصات یا قیمت‌گذاری توجه کنید، باید بدانید که چقدر لپ تاپ شما قابل حمل است. لپ تاپ‌ها معمولاً با اندازه صفحه نمایش خود طبقه‌بندی می‌شوند:

۱۱ تا ۱۲ اینچ: نازک‌ترین و سبک‌ترین سیستم‌ها، صفحه‌های نمایشی بین ۱۱ تا ۱۲ اینچ دارند و وزن آن‌ها معمولاً بین ۱٫۲ تا ۱٫۵ کیلوگرم است.

۱۳ تا ۱۴ اینچ: بهترین اندازه قابل حمل و قابل استفاده را ارائه می‌کند، به خصوص اگر دنبال یک لپ تاپ با وزن کمتر از ۱٫۸ کیلوگرم هستید.

۱۵ تا ۱۶ اینچ: معمول‌ترین اندازه لپ تاپ، نوع ۱۵ اینچی است که معمولاً ۲ تا ۳ کیلوگرم وزن دارند. اگر می خواهید صفحه‌نمایش بزرگ‌تری داشته باشید و نمی‌خواهید نوت بوک خود را همیشه همراه خود این طرف و آن طرف ببرید، این نوع اندازه مناسب شما است.

۱۷ تا ۱۸ اینچ: اگر لپ تاپ شما همواره قرار است روی میز قرار گیرد، یک سیستم ۱۷ یا ۱۸ اینچی می‌تواند میزان قدرت پردازش مورد نیاز برای بازی‌های سطح بالا را ارائه کرده و یا کارایی در حد یک ورک استیشن داشته باشد.

 کیبورد و تاچ پد آن را بررسی کنید

اگر لپ تاپ شما بهترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های دنیا را نیز داشته باشد، در صورتی که از ویژگی‌های ارگونومی خوبی بهره‌مند نباشد، گزینه‌ای ایده‌آل نیست. اگر می‌خواهید مدت زمان زیادی با کامپیوتر کار کنید، اطمینان حاصل کنید که کیبورد، بازخورد مناسب را ارائه می‌کند، حرکت عمودی دکمه‌های آن خوب است (فاصله‌ای که دکمه‌ها هنگام فشردن پایین می‌روند که معمولاً بین یک تا دو میلی‌متر است) و همین طور فضای کافی میان دکمه‌ها وجود دارد.

به دنبال نوعی صفحه لمسی باشید که دقیق و بدون پرش نشانگر باشد و به طور مداوم به حرکات چند لمسی مانند زوم پاسخ دهد. اگر نوعی لپ تاپ مخصوص کسب و کار خریداری می‌کنید، مدلی تهیه کنید که یک اشاره‌گر (که همچنین به آن Nub هم می‌گویند) بین کلیدهای G و H داشته باشد تا بدین ترتیب، بدون بلند کردن انگشتان خود از ردیف خانه صفحه کلید، بتوانید در دسکتاپ حرکت کنید.

مشخصات مورد نظر خود را تعیین کنید

اجزای نوت بوک مانند پردازنده، هارد دیسک، رم و تراشه گرافیکی حتی ممکن است علاقه‌مندان به نوت بوک را به اشتباه بیندازد، پس اگر بخش مشخصات لپ تاپ بسیار درهم برهم به نظر می‌آید، احساس بدی نداشته باشید.

پردازنده

پردازنده که همان «مغز» کامپیوتر شما است، تأثیر زیادی بر عملکرد دارد؛ اما بسته به آنچه که می‌خواهید انجام دهید، حتی مدل ارزان قیمت ممکن است به اندازه کافی خوب باشد. در اینجا توضیحاتی اجمالی می‌دهیم:

اینتل Core i9: پردازنده‌های Core i9 با عبور از سری Core i7 توانسته‌اند جایگاه قدرتمندترین پردازنده‌های اینتل را به خود اختصاص دهند و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. این پردازنده‌ها تنها در لپ‌تاپ‌های گران یا ورک استیشن‌ها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده بالا پیدا می‌شوند. پردازنده‌های Core i9 تنها مناسب کاربران حرفه‌ای است که از برنامه‌های بسیار سنگینی استفاده می‌کنند.

اینتل Core i7: یک مدل بالاتر از Core i5 است و مدل‌هایی با اعدادی که HQ یا K تمام می‌شوند، میزان مصرف بیشتری دارند و دارای چهار هسته هستند که در نتیجه بازی‌ها را می‌توان با آن‌ها به شکل روان‌تری انجام داد و عملکرد بهتری نیز دارند. همچنین Core i7 سری Y نیز وجود دارد که میزان عملکرد و برق مصرفی کمتری دارند. به دنبال پردازنده‌هایی باشید که در مدل آن‌ها عدد ۱۰ وجود دارد (به عنوان مثال: Core i7-1060G7 یا Core i7-10710U)، زیرا آن‌ها بخشی از جدیدترین مدل‌های نسل دهم اینتل هستند و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.

اینتل Core i5: اگر دنبال یک لپ تاپ معمول با بهترین ترکیب قیمت و عملکرد هستید، مدلی با پردازنده اینتل Core i5 تهیه کنید. مدل‌هایی که نام آنها با U به پایان می‌رسد (به عنوان مثال: Core i5-7200U) معمول‌ترین انواع هستند. مدل‌هایی که انتهای نام آنها Y دارد، قدرت کمتر و عملکردی پایین‌تر دارند؛ درحالی که مدل‌هایی با HQ مصرف بیشتری دارند و در سیستم‌های بازی و ورک‌استیشن‌ها قابل استفاده هستند. مدل‌های پردارنده‌های نسل دهم اینتل که آیس لیک نام دارند، دارای ۴ هسته بوده و ویژگی‌های کاربردی مانند پشتیبانی از وای فای ۶، تاندربولت ۳ و هوش مصنوعی بهتری دارند.

اینتل Core i3: عملکرد آنها یک درجه پایین‌تر از Core i5 است و قیمت نیز به همین ترتیب پایین‌تر خواهد بود. اگر احتمالاً می‌توانید Core i5 بخرید، ما آن را توصیه می‌کنیم.

اینتل Xeon: پردازنده‌های بسیار قدرتمند و گران‌قیمت برای ایستگاه‌های کاری بزرگ موبایل. اگر کارهای مهندسی حرفه‌ای، مدل‌سازی ۳D و یا ویرایش ویدئو انجام می‌دهید، مدل Xeon می‌تواند برای شما مناسب باشد؛ اما عمر باتری یا وزن آن به عنوان یک لپ تاپ، چندان مناسب نیست.

اینتل پنتیوم /سلرون: این نوع تراشه‌ها که در میان لپ تاپ‌های کمتر از ۴۰۰ دلار یافت می‌شوند، کندترین عملکرد را دارند؛ اما اگر مهم‌ترین کارهای شما جستجو در اینترنت و کارهای ویرایش متن سبک است، گزینه مناسبی برای شما به شمار می‌روند. اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، به جای آن Core i3 یا i5 تهیه کنید.

اینتل Core m / Core i5/ i7 سری Y : میزان مصرف برق و حرارت کم در این سیستم باعث شده تا نیازی به فن نداشته باشد. عملکرد آن‌ها از نوع سلرون بهتر است، اما یک قدم از سری Core i5 U پایین‌تر هستند.

مدل AMD Ryzen 4000: این سری از جمله تراشه‌های جدید هستند که برای رقابت با Core i5 و Core i7 ساخت اینتل طراحی شده‌اند.

AMD A و FX و یا سری E: این نوع پردازنده‌ها در سری لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت یافت می‌شوند. سازنده این نوع پردازنده‌ها، آن‌ها را به جای CPU تحت عنوان APU می‌نامد و عملکرد آن‌ها در مقایسه با پولی که برایش می‌پردازید، برای جستجوی اینترنتی، مشاهده ویدئو و عملکردهای دیگر، مناسب است.

 رم

برخی از لپ‌تاپ‌های کمتر از ۲۵۰ دلاری دارای رم ۴ گیگابایتی هستند، اما حتی اگر سیستمی اقتصادی تهیه می‌کنید، به صورت ایده آل به حداقل ۸ گیگابایت رم نیاز دارید و اگر کمی بیشتر می‌توانید هزینه کنید، رم ۱۶ گیگابایتی بهتر است. برای بسیاری از کاربران رم ۳۲ گیگابایتی و یا بیشتر، زیاد است.

فضای ذخیره سازی

مهم‌تر از سرعت پردازنده، عملکرد درایو ذخیره‌سازی شما است. اگر از عهده هزینه‌های آن بر می‌آیید و نیازی به حجم زیادی از حافظه داخلی ندارید، یک لپ تاپ با یک درایو SSD به جای هارد درایو تهیه کنید، زیرا سرعت آن حداقل سه برابر خواهد بود و عملکرد کلی لپ تاپ بسیار سریع‌تر است. در میان SSDها، مدل‌های جدیدتر PCIe x4 (که همچنین به نام NVME آن را می‌شناسند) در مقایسه با درایوهای SATA معمولی سه برابر سرعت بیشتری دارند. لپ‌تاپ‌های زیر ۲۵۰ دلاری دارای حافظه eMMC هستند که از لحاظ فنی، حالت جامد بوده، اما سریع‌تر از هارددیسک مکانیکی نیستند.

صفحه نمایش

هر قدر پیکسل‌های بیشتری داشته باشید، محتوای مناسب‌تری روی تصویر می‌بینید و تصاویر شفاف‌تر به نظر می‌رسند. لپ‌تاپ‌های با قیمت مناسب‌تر دارای صفحه نمایش‌های ۱۳۶۶×۷۶۸ هستند، اما اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد، توصیه می‌کنیم که ۱۹۲۰×۱۰۸۰ تهیه کنید که همچنین از آن به عنوان Full HD یا ۱۰۸۰p یاد می‌شود. برخی از لپ‌تاپ‌های پیشرفته‌تر دارای صفحه‌های نمایشی با اندازه ۲۵۶۰×۱۶۰۰ یا ۳۲۰۰×۱۸۰۰ یا حتی ۳۸۴۰×۲۱۶۰ هستند که همگی تصویری شفاف دارند و برق بیشتری مصرف می‌کنند و عمر باتری کمتری دارند.

صفحه لمسی

اگر به جای خرید مدل‌های ۲ در ۱، لپ تاپ عادی خریداری می‌کنید، از صفحه نمایش لمسی آن بهره زیادی نخواهید گرفت (در صورت داشتن) و میزان مصرف باتری آن ۱ تا ۲ ساعت کمتر خواهد بود. در مدل‌های ۲ در ۱، داشتن صفحه‌نمایش لمسی یک استاندارد است.

 تراشه گرافیکی

اگر بازی‌های کامپیوتری انجام نمی‌دهید، اشیای سه بعدی طراحی نمی‌کنید یا به ویرایش ویدئوهایی با رزولوشن بالا نمی‌پردازید، تراشه گرافیکی یکپارچه (نوعی که حافظه سیستم را به اشتراک می‌گذارد) برای شما مناسب خواهد بود؛ مخصوصا گرافیک‌های آیریس پلاس جدید اینتل. با وجود این، اگر هر یک از نیازهای بالا را داشته باشید، نوعی پردازنده گرافیکی مجزا از نوع AMD یا انویدیا ضروری است. همانند پردازنده‌ها، تراشه‌های گرافیکی رده‌بالا و پایین وجود دارند. امروزه سیستم‌های بازی رده‌پایین، معمولا انویدیا MX250 یا GTX 1650 دارند، در حالی که مدل‌های میان‌رده دارای RTX 2050 یا RTX 2060 و مدل‌های بالارده دارای RTX 2070 یا ۲۰۸۰ هستند. انویدیا فهرستی از تراشه‌های گرافیکی خود را از سطح پایین‌ترین تا پیشرفته‌ترین نوع برای مشتریان در اینجا ارائه کرده است و AMD نیز به همین ترتیب همین‌کار را در اینجا انجام داده است.

 پورت ها

در حالی که وجود پورت معمولاً هنگام انتخاب یک لپ تاپ اولویت ندارد، اما بهتر است که اتصالات مورد نیاز خود را بر روی سیستم داشته باشید تا اینکه بخواهید تعداد زیادی دانگل را همیشه این طرف و آن طرف ببرید. بیشتر لپ‌تاپ‌های معمولی دارای پورت USB 3.0 و خروجی HDMI برای ویدیو هستند. با این حال، تعداد روزافزونی از لپ‌تاپ‌ها از USB Type-C یا تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کنند. تهیه کردن نوع C نوعی امتیاز به حساب می‌آید، چرا که می‌توانید از آن برای اتصال به شارژرهای جهانی و داک‌ها استفاده کنید. سایر اتصالات مفید شامل درگاه‌های کارت SD، جک هدفون و پورت اترنت (مخصوصا اگر گیمر هستید) است.

درایو مخصوص دی وی دی/ بلوری

امروزه لپ‌تاپ‌های کمی وجود دارند که با درایوهای نوری عرضه می‌شوند؛ زیرا تمام نرم‌افزارها و فیلم‌ها قابل دانلود هستند. با این حال، اگر واقعا نیاز به خواندن / نوشتن روی دیسک‌ها دارید و لپ تاپ شما دارای درایو دی‌وی‌دی داخلی نیست، می‌توانید دستگاه دی‌وی‌دی رایتر خارجی تهیه کنید که با قیمت کمتر از ۲۰ دلار از طریق USB به دستگاه شما متصل می‌شوند.

عمر مفید باتری را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید نوعی نوت بوک بزرگ و حجیم بخرید که فقط روی میز و در نزدیکی پریز برق از آن استفاده می‌کنید، لازم نیست نگرانی در مورد عمر باتری داشته باشید؛ اما اگر می‌خواهید آن را بدون نیاز به پریز استفاده کنید، حتی اگر در منزل و یا در محل کار باشد، حداقل باید طول عمر باتری ۷ ساعت داشته باشد و به صورت‌ایده آل، بالای هشت ساعت کار کند. برای دانستن عمر باتری یک لپ تاپ، به گفته‌های تولیدکننده توجه نکنید. در عوض، بررسی‌های افراد ثالث را از منابع عینی، مطالعه کنید.

  برند را مد نظر قرار دهید

لپ تاپ شما به همان اندازه خوب است که شرکت سازنده آن خوب باشد. پشتیبانی فنی با زمانبندی درست و دقیق بسیار حیاتی است؛ به همین دلیل است که پشتیبانی برندهای مختلف لپ تاپ در سایت‌های معتبر مورد بررسی قرار می‌گیرند. پشتیبانی تنها بخشی کوچک است که باعث می‌شود برند نوت بوک شما ارزش پولی که برایش می‌پردازید را داشته باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید که تولیدکننده مورد نظر در مباحثی همچون طراحی، ارزش، عملکرد و معیارهای دیگر به صورت مناسب عمل کرده باشد.

 اشتباهات هنگام خرید لپ تاپ مرتکب

خرید ارزان ترین مدل موجود در بازار

خرید ارزان‌ترین مدل موجود در بازار ممکن است که برای جیب شما و با توجه به بودجه‌تان مناسب باشد؛ اما تمامی امکانات مورد نیازتان را ندارند و این امکان نیز وجود دارد که دوام آن‌ها زیاد نباشد. بگذارید مثالی بزنیم. مثلاً می‌خواهید از میان یک پردازنده دو هسته‌ای و چهارهسته ای یکی را انتخاب کنید. می‌خواهید تعداد زیادی نرم افزار را به صورت همزمان در کامپیوتر باز کنید؛ اما به خاطر ارزان‌تر بودن، پردازنده دو هسته‌ای را انتخاب می‌کنید. حالا شما سیستمی دارید که قدرت کافی با توجه به نیازتان را ندارد و این جنس بد تا زمانی که خرید جدیدی بکنید، همواره بیخ ریش شما می‌ماند.

به جای اینکه با اشتیاق به سمت کمترین قیمت بروید، بهترین کار این است که دستگاهی بخرید که واقعاً منطبق با نیازهای شما باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای شروع جستجو این است که بدانید دقیقاً چه چیزی می‌خواهید. فهرستی از قابلیت‌های مورد نیاز خود را تهیه کنید و سپس این قابلیت‌ها را با ویژگی‌هایی که مدل‌های مختلف دارند، مورد بررسی و مقایسه قرار دهید.

خریدن یک لپ تاپ برای امروز

شاید این توصیه قدیمی باشد، اما کاملاً حقیقت دارد. امکان دارد که شما آدمی وسواسی بوده و بخواهید از هر چیزی آخرین مدلش را داشته باشید؛ اما به خاطر بسپارید که هر لپ تاپی حداقل چند سال باید برایتان کار کند، مگر اینکه بخواهید مدتی را با همان لپ تاپ سر کنید و با پول‌هایی که جمع کردید، یک مدل جدید بخرید.

اگر بخواهیم برای این موضوع مثالی بزنیم، باید دانشجویی را یادآور شویم که هنوز مدرک تحصیلی خود را نگرفته و تصمیم دارد تا لپ تاپی جدید بخرد. شاید وسوسه کننده باشد که با توجه به علاقه‌ها و نیازهای امروزش خرید کند، اما این یک اشتباه بزرگ است. امروزه دانشگاه‌ها ابزارهای زیادی برای استفاده دانشجویان دارند. وقتی لازم است که دانشجویی لپ تاپ بخرد، بهتر است مدلی بخرد که به درد روزهای بعد از دانشگاه و همچنین شغل آینده‌اش بخورد. بدین ترتیب، بهتر است که لپ تاپی مناسب برای محیط‌های صنعتی با قابلیت‌های خوبی برای محیط‌های حرفه‌ای خریداری شود.

 هنگام خرید لپ تاپ نگاهی محدود داشتن درست نیست. شاید درست باشد که برخی از ویژگی‌ها را در نظر داشته باشید، اما این طور نباشد که یک ویژگی به خصوص را در ذهن خود داشته باشید و مدام روی آن تمرکز کنید.برای مثال، تولیدکنندگان به رم علاقه دارند؛ چرا که به سادگی می‌توان آن را به صورت عدد بیان کرد و اعداد بزرگ‌تر، بهتر هستند. این مؤلفه ارزان نیز به شمار می‌رود و قرار دادن یک رم با گیگابایت بیشتر، یکی از راه‌هایی است که با آن می‌توان سرعت دستگاه را بالاتر نشان داد؛ اما بهتر است بدانید که کمتر پیش می‌آید میزان رم بیشتر از هشت گیگ به درد یک کاربر بخورد. اگر مدلی دارای میزان رم بیشتر از این است، قبول، اما برای بیشتر از آن وسواس به خرج ندهید.

همچنین در مورد میزان عمر کارکرد باتری، میزان رزولوشن یا سرعت پردازنده نیز حساسیت نداشته باشید. اگر بودجه محدودی دارید که در بسیاری از افراد این امر صدق می‌کند، باید بدانید که لازم است تا توازنی میان بخش‌های مختلف دستگاه خود ایجاد کنید. یک نوت بوک همه کاره اغلب بهتر از یک سیستم بسیار بزرگ است که در زمینه‌های مختلفی دارای اعداد و ویژگی‌های بالاتر است، اما تنها در یک مورد این ویژگی‌ها مناسب‌تر به شمار می‌رود.

این که پیش از خرید آن را امتحان نکنیم

اصلاً نیاز به گفتن ندارد، پیش از خرید لپ تاپ همیشه آن را مورد امتحان قرار دهید تا از کارکرد درست آن مطمئن شوید. بسیاری از لپ تاپ‌های برندهای معتبر در فروشگا‌های قابل اعتماد موجود هستند و این فرصت را به شما می‌دهند تا تمامی امکانات آن‌ها را آزمایش کنید و مدل‌های مختلف را مورد ارزیابی و امتحان قرار دهید.شاید اهمیت برخی از قابلیت‌ها از جمله پد لمسی آن و یا نوع نمایش صفحه مانیتور آن در روز نادیده گرفته شود، اما باید به این نکات توجه داشته باشید و تمامی امکانات را تست کنید تا بهترین گزینه مورد نیاز خود را انتخاب کنید. لازم نیست که حتماً لپ تاپ خود را در فروشگاه‌های بزرگ خریداری کنید، اما حتماً باید تجربه‌ای از قبل داشته باشید تا تصمیم نهایی خود را بگیرید.

خرید یک لپ تاپ کاری پیچیده است؛ اما می‌توان ابزارهایی را یافت که به شما کمک کنند. بررسی‌های موجود در اینترنت در مورد این دستگاه‌ها نقطه شروع خوبی هستند. با این توضیحات و بررسی‌ها می‌توانید مؤلفه‌های مختلف این ابزارها و نحوه کارکرد آن‌ها را از کیفیت تصویر تا عملکرد کلی بیازمایید. به یاد داشته باشید که گزینه‌های زیادی را برای انتخاب دارید. حتماً نیازی نیست که همان نمونه موجود در فروشگاه محل‌تان را خریداری کنید. در اینترنت جستجو کنید و مناسب‌ترین گزینه را با توجه به قیمت آن بیابید. خرید لپ تاپ نامناسب هر قدر هم که قیمتش مناسب باشد، یک انتخاب خوب به شمار نمی‌رود. امیدواریم این راهنمای خرید لپ تاپ برای شما کاربردی بوده و بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. لطفا به فروشگاه رایانه سیستم  نیز سر بزنید.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.