۰

۲۰۰ میلیارد تومان به همراه اول و ایرانسل برای فروش اقساطی گوشی تعلق می‌گیرد

بازدید 1044

تولیدکنندگان گوشی ایرانی می‌توانند با تولید گوشی باکیفیت و قیمت مناسب، قدرت خرید مردم را افزایش دهند و به تحقق تحول دیجیتال و ایجاد اشتغال نیز کمک کنند.مراسم ارائه‌ی برنامه‌ی حمایتى دولت در خصوص ارتقاء سهم بازار براى گوشى همراه هوشمند تولید داخل، عصر امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در این مراسم تفاهم‌نامه‌ی چهارجانبه‌ی حمایت از تولید و توسعه زیست‌بوم تلفن هوشمند تولید داخل بین وزارت ارتباطات، پست بانک ایران و شرکت ارتباطات سیار و ایرانسل امضا شد.

در ابتدای مراسم دکتر سیدستار هاشمى، معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات اعلام کرد که حمایت از زیست بوم تلفن همراه هوشمند به معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات واگذار شده و بسته‌ی حمایتى دولت از پروژه‌ی زیست بوم تلفن همراه با حضور اپراتورهاى همراه اول و ایرانسل و پست بانک آماده شده است. وی گفت: «مسئله‌ای که در این بین به شکل ویژه به آن توجه شد نگاه علمی، منطق اقتصادی و نگاه تسهیل‌گری به‌جای تصدی‌گری بود. ما سعی کردیم بستری را طراحی کنیم که هم تولیدکنندگان بازار خود را پیدا کنند و اپراتورهای ما معطوف به همراه اول و ایرانسل نباشند، نگاه دیگری که در طراحی این بسته مورد نظر قرار گرفت این است که طرح را با نگاه مبتنی بر شفافیت و رقابت به مرحله اجرا در بیاوریم.»

درحال حاضر تعداد زیادی از مردم از گوشی‌های شکسته یا دست دوم استفاده می‌کنند که بعضا امنیت اطلاعات گوشی را به مخاطره می‌اندازد

معاون وزیر ارتباطات افزود، توجه به حقوق مصرف‌کننده و ایجاد کارآفرینی پایدار جزو شاخص‌هایی است که به آن توجه ویژه کردیم تا با توجه به اهمیت زیست‌بوم بتوانیم با نگاه ارزش‌آفرینی برای همه‌ی ذی‌نفعان معماری این بسته حمایتی را به سرانجام برسانیم.

مسئله‌ای که به عنوان ظرفیت وزارت ارتباطات در نظر گرفتیم این است که با استفاده از شبکه فروش اپراتور تلفن همراه و تامین فروش اقساطی که پست بانک متولی آن است به توسعه بازار تولید داخلی کشور کمک کنیم.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم با بیان اینکه در شرایط فعلی و با نوسات قیمت ارز قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و تعداد زیادی از مردم از گوشی‌های شکسته یا دست دوم استفاده می‌کنند که بعضا امنیت اطلاعات گوشی را به مخاطره می‌اندازد، بر لزوم تولید داخلی گوشی تلفن همراه تأکید کرد. وی افزود:

نیاز مردم به گوشی های هوشمند، ایجاد اشتغال و توسعه‌ی تولید داخل تبدیل به تفاهم نامه‌ای شد که به مفهوم ساده دولت برای تحریک تقاضا و خرید مردم این موضوع را اجرایی کرد تا تولید گوشی‌های هوشمند ساخت داخل هم بتواند نیاز مردم را برطرف کند و هم به صنعت کمک خواهد کرد که از تحول دیجیتال عقب نیفتیم.

آذری جهرمی در همین زمینه خاطرنشان کرد که به همین منظور صندوقی آماده شده است که ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار پست بانک قرار می‌دهد؛ ۱۰۰ میلیارد تومان از پست بانک و ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی. سپس این منبع در اختیار اپراتورها قرار داده می‌شود تا بتوانند آن را به صورت اقساطی در اختیار مشتریان گوشی داخل قرار دهند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد، در همین حال تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صمت امضاء می‌شود تا به‌جای افزایش تعرفه‌ی واردات گوشی، تعرفه واردات قطعات گوشی کاهش یابد که این اقدام به‌نفع تولیدکنندگان است. بر اساس این تفاهم‌نامه نرخ ۱۵ درصدی عوارض ورود قطعات گوشی همراه کاهش یافته و به همین وسیله هزینه‌های تولید گوشی تلفن همراه نیز در ایران کاهش می‌یابد. به‌گفته‌ی وی، در صورت اجرای این تفاهم‌نامه می‌توانیم شاهد کمک به تحقق تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم باشیم.

به‌گفته‌ی آذری جهرمی چهار تولیدکننده‌ی داخلی برای تولید گوشی هوشمند اعلام آمادگی کردند که ظرفیت‌هاى موجود در پارک علم و فناورى سجاد، منطقه‌ی ویژه پیام و پژوهشگاه ICT هم دراختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد؛ البته یک شرکت محصول خود را درحوزه‌ی گوشی‌های هوشمند ارائه کرده است و امیدوار هستیم که با ایجاد این زیست بوم ۳ شرکت دیگر نیز نخستین محصولات خود را در دهه فجر سال جاری رونمایی کنند. بنا بر ارزیابی‌های صورت‌گرفته، نتیجه‌ی مورد انتظار این است که در مدت دو سال موفق به تولید دو میلیون گوشی در هر سال شویم.

 چهار تولیدکننده‌ی داخلی برای تولید گوشی هوشمند اعلام آمادگی کردند

قیمت متوسط گوشی‌های داخلی نیز به‌گفته‌ی وزیر ارتباطات حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان است، به این مفهوم که تولید گوشی می‌تواند برای تولیدکننده ۵ هزار میلیارد تومان بازار ایجاد کند.

در این راستا وظیفه دولت ایجاد سکو است به همین دلیل پس از امضای تفاهم‌نامه‌ها فراخوانی داده می شود برای اینکه اگر مجموعه‌ای توان تولید داشت بتواند به این پروژه بپیوندد.

آذری جهرمی اضافه کرد: «اکنون چهار تولیدکننده گوشی همراه وطنی در حال فعالیت هستند که هر کدام در یک مرحله خاص از تولید قرار دارند، استانداردهایی که ما در این خصوص در نظر گرفته‌ایم بسیار سخت‌گیرانه است چرا که نمی‌توان گوشی تولید کرد و دست مردم داد اما از آن پشتیبانی نکرد.» وی افزود: «به‌دلیل رعایت حقوق مردم این شرکت‌ها باید استانداردهای خوبی در حوزه شبکه توزیع و فروش مناسب، کیفیت خدمات و خدمات پس از فروش داشته باشند.»

تفاهم‌نامه برای همکاری‌های لازم در جهت حمایت از شتابدهی و توسعه‌ی سهم بازار و زیست بوم تلفن همراه هوشمند تولید داخل به امضای سیدستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهزاد شیری، مدیرعامل پست بانک ایران، مهدی اخوان، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار و بیژن عباسی آرند، مدیرعامل شرکت ایرانسل رسید.

نظر شما در ارتباط با تفاهم صورت‌گرفته چیست؟

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.