۰

برترین فناوری‌های پزشکی سال ۲۰۱۹ معرفی شدند

بازدید 1779

برترین فناوری‌های پزشکی سال ۲۰۱۹ معرفی شدند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ویرایش ژن، جراحی رباتیک، واقعیت مجازی در پزشکی و چاپگر‌های سه بعدی برای ساخت اندام مصنوعی اشاره کرد.امروزه با پیشرفت روز افزون علم، بسیاری از بیماری‌ها درمان می‌شوند و بسیاری از افراد از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کنند، اما این پایان ماجرا نیست و همواره شاهد ظهور فناوری‌های پزشکی جدیدی هستیم که می‌توانند بیش از پیش کارآمد بوده و در درمان سریع بیماران مفید باشند. در همین راستا دانشمندان و طراحان با ادغام تکنولوژی روز دنیا در کنار نوآوری‌های خود توانستند مجموعه‌ای از فناوری‌های جدید را برای حوزه پزشکی ارائه دهند. در ادامه شما را با برترین فناوری‌های پزشکی سال ۲۰۱۹ آشنا خواهیم کرد.

۱. فناوری ویرایش ژن CRISPR

فناوری ویرایش ژن یک فناوری بسیار جدید بوده که هنوز به تکامل نرسیده است. به کمک این فناوری، پزشکان می‌توانند مکانیسم‌های طبیعی سیستم ایمنی باکتری‌ها و ویروس‌های مهاجم را مهار کرده و سرانجام رشته‌های DNA آلوده را نابود کنند.


۲. فناوری Telehealth

 

امروزه شاهد پیشرفت فوق‌العاده فناوری Telehealth هستیم. در واقع به کمک این فناوری، بیمار به صورت حضوری با پزشک ملاقات نمی‌کند، بلکه موارد درمانی خود را به واسطه تجهیزات دیجیتالی دریافت خواهد کرد. از این رو بیمارانی که در مناطق دور قرار دارند، قادر خواهند بود از مراقبت‌های پزشکی برخوردار شوند.


۳. واقعیت مجازی (Virtual reality)

یکی از برترین فناوری‌ها در سال ۲۰۱۹ در حوزه پزشکی، واقعیت مجازی محسوب می‌شود که برای تشخیص بیماری‌های مختلف بسیار کاربردی است. از مزایای این فناوری می‌توان به تشخیص آسان و کنترل فرایند درمان و بهبودی بیمار اشاره کرد.


۴. دارودرمانی اختصاصی (Precision medicine)

 

اینکه به کمک یک فناوری بتوان برای بیمار بر اساس سابقه بیماری، ژنتیک و شرایط آن دارو‌های اختصاصی تجویز کرد، قطعا جزو برترین فناوری‌های پزشکی در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود؛ چراکه به واسطه آن پزشکان می‌توانند دارو‌ها را فقط بر اساس شرایط آن بیمار تجویز کنند که چنین اقدامی از هر نوع عوارض ناخواسته در طول مصرف دارو جلوگیری خواهد کرد.


۵. گجت‌های سلامتی پوشیدنی (Health wearables)

از سال ۲۰۰۰ میلادی با ظهور فناوری بلوتوث شاهد عرضه فناوری‌های پوشیدنی بوده‌ایم که توانستند با استقبال زیادی مواجه شوند. این گجت‌های پوشیدنی شامل اندازه‌گیری ضربان قلب، گلوکز خون، ردیابی الگوی خواب و سایر موارد مربوط به تناسب اندام است.

اکنون در سال ۲۰۱۹ این گجت‌ها با پیشرفت‌های بسیار زیادی همراه شده‌اند و در همین راستا شرکت اپل ساعت هوشمند اپل سری ۴ را به همراه الکتروکاردیوگرام (ECG) روانه بازار کرد که می‌تواند ریتم قلب را به صورت همیشگی مورد کنترل و بررسی قرار دهد. این فناوری و سایر گجت‌های مشابه آن می‌توانند برای بیمارانی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، یک وسیله نجات‌بخش باشد.


۶. عضو‌های مصنوعی بدن (Artificial organs)

در حال حاضر شاهد رشد و به تکامل رسیدن چاپگر‌های زیستی هستیم که به کمک این فناوری و تولید سلول‌های پوستی می‌توان به بیماران مبتلا به سوختگی امید دوباره بخشید. این فناوری در تولید تخمدان، عروق خونی و پانکراس مصنوعی نقش زیادی را ایفا می‌کند و بدون شک به دلیل نجات جان میلیون‌ها بیمار باید آن را یکی از برترین فناوری‌های پزشکی سال ۲۰۱۹ دانست.


۷. چاپگر سه بعدی (۳D-printing)

فناوری چاپگر‌های سه بعدی جزو محبوب‌ترین فناوری‌ها در تمام صنایع محسوب می‌شوند و قطعا حضور آن‌ها در صنعت پزشکی نیز بسیار اثربخش بوده است. تولید مفاصل مصنوعی، استخوان، پروتز و انواع حسگر با سازگاری حداکثری با بدن بیمار جزو مهم‌ترین کاربرد‌های این فناوری به شمار می‌روند.

بررسی آزمایش‌های این حوزه حاکی از آن است که پروتز‌های تولید شده به کمک این فناوری برای بیمار حداکثر آسایش و رفاه را به همراه دارد. همچنین تولید دارو‌های ترکیبی در یک قرص برای درمان بیماری‌های مختلف به عنوان یکی دیگر از کاربرد‌های این فناوری محسوب می‌شود.


۸. حسگر مغزی بی سیم (Wireless brain sensors)

دانشمندان با توسعه حسگر‌های زیستی بی سیم توانستند فشار و دمای درون مغز بیمار را مورد بررسی قرار دهند. از برجسته‌ترین قابلیت‌های این حسگر‌ها می‌توان به قابلیت جذب شدن به بافت و نیاز نداشتن به جراحی برای خارج کردن آن‌ها اشاره کرد.


۹. جراحی رباتیک (Robotic surgery)

بدون شک جراحی رباتیک یکی دیگر از برترین فناوری‌های پزشکی در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود که به کمک آن پزشکان می‌توانند جراحی‌ها را با دقت بسیار بالا برای بیماران انجام دهند. همچنین پزشکان قادر خواهند بود روش‌های پیچیده درمان را به کمک جراحی رباتیک اجرا کنند. البته این فناوری قابلیت ترکیب با واقعیت افزوده را دارد تا به شکل همزمان اطلاعات بیمار را در اختیار پزشک قرار دهد که تمامی این موارد یک جراحی بی‌نقص را به همراه خواهد داشت.


۱۰. افشانه‌های هوشمند (Smart inhalers)

افشانه یکی از روش‌های مصرف دارو محسوب می‌شود که بیمار در این روش دارو را به شکل گاز استنشاق و مصرف می‌کند. این دارو‌ها به شکل مایع تحت فشار در ظروف مخصوصی ساخته می‌شوند و بیماران آن‌ها را در بینی و ریه اسپری می‌کنند. دارو‌های افشانه‌ای برای درمان بیماری آسم یکی از مهم‌ترین دارو‌ها به شمار می‌روند و اگر به درستی مصرف شوند، بر روی بیماران تاثیر ۹۰ درصدی خواهند داشت، اما طبق آمار فقط ۵۰ درصد بیماران می‌توانند به درستی از آن استفاده کنند و بسیاری دیگر زمان و روش درست استفاده از آن را نمی‌دانند.

در همین راستا دانشمندان توانستند به کمک فناوری، افشانه‌های هوشمندی (Smart inhalers) را به تولید برسانند که این افشانه هوشمند با اتصال به بلوتوث به کمک بیمار می‌آید. در واقع طراحان یک دستگاه کوچک به افشانه متصل کردند که می‌تواند زمان مصرف هر دوز از دارو را در کنار روش استفاده درست را به ثبت برساند. این اطلاعات به گوشی موبایل هوشمند بیمار ارسال خواهد شد و بیمار می‌تواند به کمک این اطلاعات از وضعیت بیماری خود مطلع شود و مصرف دارو را کنترل کند. بررسی‌های مربوط به استفاده از این فناوری توسط بیماران نشان می‌دهد آن‌ها می‌توانند به آسانی شرایط خود را کنترل کنند.

منبع: proclinical

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.