سه شنبه، ۲۶ آذر ۹۸ - ۰۴:۳۰

گروه آیسا

شرکت  پویاسازان

استفاده از رمز یکبار مصرف پویا برای تمامی پرداخت‌های اینترنتی از اول دی ماه اجباری خواهد شد و پیچیدگی‌های این فرایند و نبود زیرساخت لازم از سوی برخی بانک‌ها برای دارندگان حساب‌های بانکی که گوشی هوشمند ندارند؛ انتقادات زیادی به همراه داشته است. حال بانک مرکزی اعلام کرده که راه‌حلی کلی و آسان ایجاد کرده و با تعبیه دکمه‌ای در درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، همه کاربران می‌توانند رمز یکبار مصرف دوم خود را روی سیم‌کارتی که در بانک آن را ثبت کرده‌اند، دریافت نمایند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در توییتی خبر داده که از ابتدای دی ماه دکمه‌ جدید به صفحات پرداخت اضافه می‌شود که به موجب آن کاربران می‌توانند رمز پویای خود را به صورت پیامک دریافت کنند. به گفته «مهران محرمیان» این کار در راستای بهبود تجربه کاربری و اهمیت دادن به آن صورت گرفته است.

این اتفاق می‌تواند جایگزین نصب اپلیکیشن‌های متعدد بانکی نیز باشد هرچند به نظر می‌رسد اقدام بانک مرکزی در راستای عدم ارائه راهکار مناسب از سوی بسیاری از بانک‌ها برای افرادی که صاحب گوشی هوشمند نیستند، بوده و سعی در حل این معضل داشته است.

با اینکه کمتر از یک هفته تا اجباری شدن استفاده از رمز پویا در تراکنش‌های اینترنتی مانده، هنوز گزارش شفاف و کاملی وجود ندارد که چند درصد کاربران این کار را انجام داده‌اند اما گزارشات میدانی حکایت از این دارد که عده زیادی از مردم همچنان با رمز ایستای خود خریدهای اینترنتی انجام می‌دهند.

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای الکترونیک نسبت به راه‌اندازی این سیستم بدون اطلاع‌رسانی دقیق و زیرساخت لازم انتقاداتی داشته‌اند و این موضوع را پس از قطعی اینترنت آبان ماه، ضربه بزرگ دیگری برای توسعه تجارت الکترونیک عنوان نموده‌اند.

گفتنیست طرح رمز دوم پویا بیش از یک سال است که در حال راه‌اندازی بوده و چندین بار اجرای نهایی آن به وقفه افتاده اما این بار به نظر می‌رسد با افزایش حجم فیشینگ در کشور، بانک مرکزی قصد دارد تا این طرح را به مرحله عملیاتی برساند؛ هرچند منتقدان زیادی باور دارند که مقابله با فیشینگ می‌تواند از راه‌های ساده‌تر و بدون اجبار همه مشتریان بانک‌ها به داشتن امنیت بیشتر، صورت بگیرد.

در هر حال تعبیه کردن دکمه جدید در درگاه‌های پرداخت اینترنتی راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از گمراهی نحوه دریافت رمز یکبار مصرف بانکی به نظر می‌رسد که باید دید پس از پیاده‌سازی نهایی، چطور کار می‌کند و آیا تهدیدات کاهش خرید اینترنتی از سوی کاربران را رفع می‌نماید یا خیر.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi