دوشنبه، ۰۶ آبان ۹۸ - ۰۷:۱۱

گزارش فصل تابستان توسعه دهندگان کافه بازار منتشر شده که بر اساس آن می‌توان از پتانسیل بالای صنعت بازی و مخاطبین آن آگاه شد. همچنین این گزارش حکایت از تغییر رفتار کاربران و افزایش خرید کردن به جای استفاده رایگان از این مارکت اندرویدی دارد.

«بازی» پرتکرارترین عبارت در جست‌وجوی بازار طی سه ماه تابستان بود و عبارت‌های دیگری مثل «بازی جدید دخترانه»، «ماشین بازی» و «بازی ماشین» گواه این است که ظرفیت رشد ویدیو گیم موبایل در ایران بسیار بالا است. حضور دختران گیمر نیز نشان از این دارد که این بخش بزرگ از جامعه که در حوزه گیمینگ معمولا مغفول باقی‌ می‌مانند نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند و مخاطبین بزرگی را تشکیل می‌دهند.

اما خارج از مقوله گیم و گیمینگ در ایران باید گفت کاربران ایرانی همچنان به پیام‌رسان‌های خارجی علاقه زیادی دارند به طوری که جایگاه دوم و چهارم پرتکرارترین عبارت جستجو شده متعلق به واتساپ و تلگرام است. رتبه سوم هم به معدود اپلیکیشن جهانی محبوب و فیلتر نشده در ایران یعنی اینستاگرام اختصاص یافته است.

حضور عباراتی چون فیلترشکن و فیلترشکن قوی در بین عبارات جستجوشده نیز با توجه به مسدودسازی بسیاری از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها قابل پیش بینی بوده، هرچند که اکثریت کاربران مسلط به حوزه آی‌تی می‌دانند که در کافه‌بازار خبری از فیلترشکن نیست اما با توجه به جمعیت بیش از ۴۰ میلیونی کافه‌بازار، باید در نظر داشت که عامه مردم مخاطبین این مارکت اندروید ایرانی هستند.

در  این گزارش به ساعت اوج خرید کردن کاربران نیز اشاره شده است که بر اساس آن کاربران کافه بازار بیشتر در ساعت ۱۰ شب تمایل به خرید در بازی دارند. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، موج خرید در بازی‌ها از ساعت ۱۲ ظهر آغاز شده و تا ساعت ۲۳ ادامه دارد. خرید برنامه اما کمی زودتر انجام می‌شود و از ساعت ده صبح اوج می‌گیرد و رفته رفته از شدت آن کاسته می‌شود و گیمر‌های شب‌بیدار جای خریداران برنامه را می‌گیرند.

همین علاقه به خرید موجب شده تا برنامه‌نویسان بیشتری نیز به نوشتن برنامه‌های مخصوص این حوزه روی بیاورند. طبق این گزارش بیشترین رشد تعداد برنامه‌ها در دسته خرید بوده است که این بخش رشدی معادل ۱۰ درصد را تجربه کرده است. جدا از خرید (فروشگاه‌های اینترنتی) شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های مربوط به کسب‌وکار رشد خوبی پیدا کرده‌اند.

گزارش کافه بازار همچنین نشان می‌دهد که برنامه‌های آموزشی همچنان محبوب هستند و ۱۸ درصد از کل برنامه‌ها در این حیطه قرار می‌گیرد و پس از آن اپلیکیشن‌های مذهبی و مربوط به حوزه کتاب بازار اپلیکیشن‌های ایرانی را تشکیل می‌دهند. ناگفته نماند در بخش درصد رشد تعداد برنامه‌ها در هر دسته، برنامه‌های مرتبط با خرید (۱۰ درصد) بیشترین رشد، کتاب‌ها و منابع (۱ درصد) کم‌ترین رشد را داشته‌اند. در بخش بازی نیز بیشترین رشد مربوط به کلمات و دانستنی‌ها (۵ درصد) و کم‌ترین رشد مربوط به بازی‌های اکشن (۱ درصد) بوده است.

در بخش میانگین نصب فعال برنامه‌های پرطرفدار هر دسته نیز مشاهده می‌شود که اپلیکیشن‌های آموزشی رشدی نزدیک به ۲۵ درصد پیدا کرده‌اند و از آنسو برنامه‌های حوزه ورزشی نیز نسبت به تابستان سال گذشته رشد منفی بیش از ۱۵ درصد را تجربه کرده‌اند. حوزه‌های رفت‌وآمد، عکاسی و شبکه‌های اجتماعی از دیگر اپلیکیشن‌هایی بوده‌اند که با رشد نسبتا خوبی مواجه شده‌اند و این موضوع حکایت از این دارد که کاربران جدا از مبحث آموزش، روز به روز بیشتر با شبکه‌های اجتماعی انس می‌گیرند.

اطلاعات مربوط به درصد افزایش تعداد کاربران خریدکننده‌ هر دسته، بخش دیگری از گزارش فصلی کافه بازار را تشکیل می‌دهد. در این نمودار میزان افزایش مجموع تعداد کاربران خریدکننده‌ هر دسته در فصل تابستان مشخص شده است. در اینجا هم سه بازیگر غالب این گزارش یعنی اپلیکیشن‌های مربوط به حوزه خرید، ویدئو و شبکه‌های اجتماعی در صدر قرار دارند.

همچنین سهم درآمد برنامه‌های برتر هر دسته از خریداران جدید و قدیم را داریم که نکات جالبی در آن به چشم می‌خورد. جدول فوق نشان می‌دهد که چه میزان از خریداران هر دسته از کاربران قدیمی و کاربران جدید هستند. بخش‌های خرید، ورزشی و ویدئو(رسانه) کاربران جدیدی را به سمت خود جذب کرده‌اند و تغییرات رفتاری کاربران و تمایل آنها را نسبت به این برنامه‌ها نشان می‌دهد. ناگفته نماند بخش‌های سیروسفر و داور و درمان نیز کاربران قدیمی خود را دارند.

یکی از بخش‌های جالب اطلاعات آماری منتشر شده از سوی کافه بازار مربوط به درصد کاربران هر برند تلفن همراه است. امسال نیز مانند سال گذشته، سامسونگ و پس از آن هواوی بیشترین درصد را به خود اختصاص داده‌اند و کمترین درصد به کاربران گوشی‌های ایسوس و شیائومی تعلق دارد. ناگفته نماند بر اساس همین گزارش کاربران سامسونگ، ال جی و هوآوی بیشترین خریداران درون برنامه‌ای اپلیکیشن‌ها (اعم از گیم و برنامه‌ها) هستند.

گزارش فصل تابستان ۹۸ توسعه‌دهندگان بازار، پانزدهمین گزارش فصلی بازار است که از این لینک قابل دریافت است.

شرکت  پویاسازان

گروه آیسا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi