۰

عادی‌سازی تخلفات میلیونی در نظام بانکی

بازدید 1242

ظاهرا همان‌طور که در حال عادت کردن به اختلاس‌هایی با ارقام هزار میلیاردتومانی هستیم و این موضوع در حال عادی‌سازی است، باید به ارقام میلیونی حساب بانکی، کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های پرداخت بی‌هویت نیز عادت کنیم!

آماری که باورشان سخت است، اما نهادهای مسوول و در رأس آن بانک مرکزی اهمیت و واکنشی به آن نمی‌دهد و خدا می‌داند این آمار نوک کوه یخ است که کشف شده یا همانی است که گفته می‌شود.

نکته دردناک و البته همیشه مغفول درباره این حساب‌ها و بهره‌برداران با هویت مخدوش در نظام بانکی کشور که مشخص نیست چند هزار میلیارد پولشویی، فرار مالیاتی یا درآمدهای غیرقانونی دارند، بسترسازان و ذی‌نفعانی در نظام بانکی کشور هستند که مقدمات این تخلفات را فراهم می‌کنند.

یعنی بانک‌ها و شرکت‌های وابسته به آنها که مستقیم و غیرمستقیم به واسطه ضعف نظارتی (عمدی یا سهوی) در فراهم‌سازی بستر این تخلفات، از پول‌های کلانی که از این طریق جابه‌جا می‌شوند، نفع می‌برند، اما کوچک‌ترین نامی از آنها برده نمی‌شود و جریمه‌ای برای این بسترسازان تخلف در نظر گرفته نشده. کما اینکه تاکنون هم خبری از برخورد و برکناری مدیران متخلف یا ناتوان منتشر نشده است.

همین یک ماه قبل تیتر نخست هفته‌نامه عصر ارتباط این بود: «شناسایی ۶ میلیون حساب بانکی بی‌هویت و فعال در پولشویی و قاچاق! »

این آمار را رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داده بود. در آن گزارش اما پرسش‌هایی را مطرح کردیم که بانک مرکزی هنوز نتوانسته پاسخی به آنها بدهد. این پرسش‌ها از آن جهت اهمیت دارند که این بار نوبت یک مقام مالیاتی بود تا هفته گذشته خبر از وجود ۷ میلیون کارت‌خوان بی‌هویت در نظام بانکی کشور دهد!

نه در خبر اول و نه در خبر دوم، هیچ مدیری در بانک مرکزی، حتی یک مصاحبه خشک و خالی در توضیح و تشریح این مشکلات نکرد تا این ابهام را ایجاد کند که شاید قرار است دو پیام غیرمستقیم به جامعه مخابره شود:

۱٫ به آمار تخلف میلیونی در شبکه بانکی کشور عادت کنید و این مسایل طبیعی است!

۲٫ قرار نیست کسی از نظام بانکی کشور مورد بازخواست قرار گیرد.

ظاهرا در این موارد نیز به جای درمان ریشه‌های درخت فساد، مسوولان ترجیح می‌دهند با چیدن اندکی از برگ‌های زرد این درخت،‌ مساله را رفع‌ورجوع کنند و نهادهای نظارتی هم همچنان به نظاره‌گری ادامه دهند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.