۰

اصلاحات گسترده در دیوار با آغاز احراز هویت آگهی‌ دهندگان خودرو و املاک

بازدید 1272

دیوار به عنوان پربازدیدترین سایت انتشار آگهی ایران، خبر می‌دهد که قیمت‌ها را به دسته‌بندی خودرو و املاک برگردانده است. این بازگشت البته با تغییرات دیگری همراه شده تا این پلتفرم بتواند «دلالان اخلال‌گر» را حذف کند.دیوار در بیانیه‌ رسمی که امروز (۲۱ اردیبهشت) منتشر کرده، خبر می‌دهد که با همکاری‌های فنی سازمان فناوری اطلاعات ایران، از این پس آگهی‌دهندگان در دسته خودرو و املاک احراز هویت خواهند شد.

احزار هویت قرار است از طریق سامانه‌ شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ایران) انجام شود؛ سامانه‌ای که به تازگی درهای آن به روی کسب‌وکارهای خصوصی در حال باز شدن است. دیوار در همین رابطه در بیانیه‌اش می‌گوید:

«با استفاده از سامانه‌ شاهکار، از این پس در دو دسته‌بندی خودرو و املاک، کد ملی درج‌‌کنندگان آگهی با کد ملی مالک شماره موبایلی که از طریق آن ثبت آگهی صورت گرفته، تطبیق داده خواهد شد. در فاز اول -در صورت صحت اطلاعات وارد شده- تطبیق آن در صفحات آگهی نمایش داده می‌شود. این امر باعث خواهد شد خریداران نیز مطمئن شوند که آگهی‌دهنده، اطلاعات هویتی خود را به درستی اعلام کرده است. در فازهای بعدی سخت‌گیری‌های بیشتری در زمینه‌ تشخیص هویت آگهی‌دهندگان اعمال خواهد شد و امیدواریم این راهکار بدون اخلال در فعالیت عموم کاربران، منجر به کوتاه شدن دست تبانی‌گرانی شود که با سیم‌کارت‌های بی‌هویت اقدام به درج آگهی غیر واقعی با هدف ایجاد التهاب در بازار و یا کلاهبرداری می‌کنند.»

دیوار همچنین خبر از وجود یک دوره آزمایشی می‌دهد که در آن قیمت‌ها از سوی اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو اعلام می‌شود. بنابراین در دوره آزمایشی، سقف قیمت پیشنهادی برای آگهی‌های خودرو اعمال خواهد شد. دیوار امیدوار است که «این محدودیت به جلوگیری از قیمت‌گذاری‌های کاذب و بازگشت رونق به آن کمک کند» و از طرفی می‌گوید که این امر نیازمند همکاری مستمر و سازنده این اتحادیه در روزهای آینده است.

اما در دسته بندی املاک، دیوار در شهر‌های بزرگ اطلاعات معاملات انجام شده را که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود را به تفکیک مناطق در اختیار بازدیدکنندگان قرار خواهد داد: «امیدواریم ارائه‌ این اطلاعات، تصمیم‌گیری در خصوص قیمت ارائه‌شده را برای کاربران ساده‌تر کند. اثرگذاری این اطلاعات منوط به به‌روزرسانی مرتب و افزایش دقت در جمع‌آوری آن از سوی نهادهای مسئول است.»

دیوار همچنین خبر می‌دهد که این اصلاحات در حالی انجام می‌شوند که درج آگهی برای عموم مردم رایگان باقی خواهد ماند. اما از طرفی، سخت‌گیری‌هایی هم وجود خواهد داشت. در این بیانیه می‌خوانیم:

«درج آگهی برای عموم مردم رایگان باقی می‌ماند. در عین حال سخت‌گیری‌های بیشتری از جمله در اعمال هزینه‌ ثبت آگهی برای کسانی که بیش از حد مورد نیاز عموم، اقدام به درج آگهی می‌کنند، اعمال خواهد شد. امیدواریم که این راهکار نظر ریاست اتحادیه‌های خودرو و املاک را که امکان درج مکرر آگهی رایگان توسط اخلال‌گران را عاملی برای افزایش قیمت‌ها می‌دانستند، تأمین و در عین حال رضایت عموم مردم را در دریافت خدمات رایگان و با کیفیت جلب کند.»

پلتفرم دیوار البته اگرچه از نقش خود در دامن زدن به فضای دلالی و قیمت‌سازی به ویژه در بازار خودرو ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید که در تلاش است تا دست اخلال‌گران را از پلتفرم خود کوتاه کند، اما از طرفی در بیانیه‌اش مواردی را ذکر می‌کند که دور از واقعیت نیستند و در رسیدنِ جامعه به وضعیت فعلی نقش بسیار پررنگ‌تری داشته‌اند. دیوار در همین رابطه می‌نویسد:

«برهم خوردن تناسب عرضه و تقاضا ناشی از محدودیت‌های تولید و ممنوعیت واردات خودرو به کشور و هجوم نقدینگی به بازار خودرو از مهمترین دلایل التهاب این بازار عنوان شده است. از دیگر سو، بازار مسکن بر اساس گزار‌ش‌های بانک مرکزی، در ماه‌های پایانی سال گذشته شاهد کاهش ۴۹ درصدی معاملات در شهر تهران بوده است. این شرایط ویژه اقتصادی، فرصت را برای تبانی و قیمت‌سازی‌ در بازار خودرو -به‌ویژه خودروهایی که عرضه محدودتری داشته‌اند- و بازگشت رکود به بازار مسکن فراهم کرد.»

از سوی دیگر دیوار می‌گوید که هیچ مرجع رسمی در کشور، مسئولیت قیمت‌گذاری روی این دو کالای اساسی را برعهده نمی‌گیرد، اما دست‌کم دیوار تلاش دارد تا با این اصلاحات، «مانع شکل‌گیری فضای تبانی در پلتفرم خود شود».

همه این‌ها در حالیست که باید توجه داشت، رایگان باقی ماندن خدمات دیوار، پس از شروع به احراز هویت برای آگهی‌دهندگان دسته خودرو و املاک یک اتفاق مهم و البته پرهزینه است. «حسام آرمندهی»، هم‌موسس وب‌سایت دیوار و کافه‌بازار، ۲۷ اسفند ۹۷ در یک نشست خبری اعلام کرده بود که برای استعلام هر کد ملی در سامانه شاهکار، باید ۳۸۵ تومان پرداخت شود و همین مسئله می‌تواند یک هزینه ۱۰ میلیارد تومانی را به این پلتفرم تحمیل کند.

اکنون اگرچه دیوار صرفاً در بخش خودرو و املاک آگهی‌دهندگان را با شاهکار احراز هویت می‌کند، اما این دو بخش از پرمخاطب‌ترین آگهی‌های دیوار با ۲۳ میلیون کاربر هستند. اکنون باید دید که دیوار در آینده چه تصمیمی برای این هزینه خواهد گرفت؛ آیا آن را به آگهی‌دهندگان منتقل می‌کند یا همچنان خودش به پرداخت این هزینه اقدام خواهد کرد.

می‌توانید متن کامل بیانیه دیوار را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.