۰

شرایط حضور استارت‌‌آپ‌های ایرانی در رویدادهای بین‌المللی فراهم شد

بازدید 1382

با همکاری مشترک سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زمینه حضور استارت‌آپ‌های ایرانی در رویدادهای بین المللی فراهم خواهد شد. طبق یک پروژه‌ای مشترک بین این دو نهاد،‌ استارت‌آپ‌های ایرانی برای تعامل و شبکه‌سازی با کشورهای خارجی و حضور در بازارهای بین‌الملل امکان حضور در رویدادهای بین‌المللی را پیدا خواهند کرد.
امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در توضیح بیشتر این پروژه گفت: «در ذیل تفاهم‌نامه‌ همکاری که اواسط فروردین ماه سال جاری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس سران جامعه اطلاعات با لی یونگ، مدیرکل یونیدو (سازمان توسعه صنعتی)  امضا کرد، پروژه مشترکی تعریف شد که براساس آن زمینه حضور استارت‌آپ‌های ایرانی در رویدادها و بازارهای بین المللی فراهم شود.»
او ادامه داد: «این پروژه جهت توانمندسازی استارت آپ‌ها است. با وضعیت فعلی که مشکلات بسیار برای فعالیت کسب‌وکارهای نوپا وجود دارد، تحریم‌ها کار آنها را سخت‌تر کرده است و آنها برای شرکت در رویدادهای بین المللی مانند رویدادهای آموزشی، هکاتون یا مسابقات بین المللی با موانعی روبرو هستند.»
براساس اظهارات ناظمی با توجه به این مشکلات، کمکی که می‌توان به استارت‌آپ‌‌ها برای حضور در بازار منطقه و یافتن همکارانی در کشورهای دیگر کرد، ایجاد زمینه حضور آنها در رویدادهای بین‌المللی است.
او در توضیح بیشتر نحوه همکاری با یونیدو بیان کرد: «یونیدو در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، فعالیت‌های بسیاری انجام داده تا زمینه‌هایی را فراهم کند که امکان شبکه‌سازی میان این کشورها ایجاد شود. مانند فعالیت‌هایی که در کشور چین انجام شده و در سال‌های گذشته این کشور با همکاری یونیدو، رویداد CIFIT را برگزار کرد تا استارت‌آپ‌های چین با شرکت‌های خارجی آشنا شوند.»
آنطور که رئیس سازمان فناوری اطلاعات  می‌گوید یونیدو این امکان را به وجود می آورد تا استارت‌آپ‌ها در مجموعه‌ای از رویدادهای بین‌المللی شرکت و همکاران کوچک، بزرگ و مشابه خود را پیدا کنند. در نهایت نیز با ایجاد پروژه‌های مشترک، زنجیره تامین ارزش افزوده خود را  فراهم کنند.
ناظمی در خصوص اینکه هم‌اکنون این پروژه در چه مرحله‌ای است، گفت: «با یونیدو تفاهم‌نامه اصلی را امضا کردیم. هم‌اکنون آماده انعقاد قرارداد هستیم تا استارت‌آپ‌های ایرانی در رویدادها و مسابقات جهانی شرکت کنند یا شرکت‌های خارجی در رویدادهای ایرانی حضور یابند.»
رییس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که چطور با وجود تحریم‌ها شرکت‌های خارجی امکان حضور در در رویدادهای داخلی را خواهند داشت اعلام کرد: «ویژگی یونیدو این است که ذیل سازمان ملل است و به همین خاطر شرکت‌ها کمتر شامل تحریم‌ها می‌شوند.»

ناظمی تاکید می‌کند که در این تفاهم‌نامه ایران به دنبال ایجاد مرکز مشترک منطقه‌ای همراه با یونیدو و سه کشور روسیه، ترکیه و آذربایجان است تا بازارهای مشترک برای فعالیت استارت‌آپ‌های ایرانی و این کشورها فراهم شود.

پاییز سال گذشته نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست چهارجانبه نمایشگاه باکوتل آذربایجان با اشاره به اهمیت حمایت دولت‌ها از استارت‌آپ‌ها برای دسترسی به بازارهای بین المللی پیشنهاد ایجاد یک مرکز منطقه‌‌ای برای حمایت از فعالیت‌های استارت‌آپی را داده بود. محمدجواد آذری جهرمی در این نشست اعلام کرده بود که این مرکز می‌تواند با مشارکت چهار کشور منطقه‌ای ایجاد شود و ایران نیز آمادگی دارد میزبان این مرکز در تهران باشد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.