۰

تدوین سیاست‌های کلان رمزارزها در دستور کار مرکز ملی فضای مجازی

بازدید 1250

«ابوالحسن فیروزآبادی» در جلسه کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی کشور ضمن تاکید به لزوم وضع قوانین در حوزه رمزارزها این موضوع را متوجه نهادهای تخصصی چون بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار و البته مرکز ملی فضای مجازی کشور دانست.

او با اشاره به سند الزامات و ضوابط حوزه رمز ارزها افزود: «رمز ارزها می‌توانند در بهبود وضعیت اقتصادی کشور با توجه به شرایط فعلی موثر باشند و بر همین اساس مرکز ملی فضای مجازی کشور نسبت به تهیه سیاست‌های کلان حوزه بلاک چین و رمز ارز اقدام کرده و از دستگاه‌های مربوطه خواسته شده تا نظرات خود را اعلام کنند.»

در این جلسه، پس از ارایه سیاست‌های بانک مرکزی کشور در رابطه با رمز ارزها و تشریح این سند توسط معاونت فناوی‌های نوین بانک مرکزی، پیشنهادهایی درباره چگونگی فراهم شدن امکان نظارت بر رمزارزهای جهان روا، لزوم صدور دستورالعمل چگونگی اخذ مجوز صرافی‌ها و الزام کردن صرافی‌ها به داشتن کیف‌پول اختصاصی برای جلوگیری از تحریم‌های احتمالی، لزوم تقویت یکپارچگی در اسناد ارایه شده و مشکلات احتمالی توکن‌های عرضه شده توسط ICO ها بدلیل ممنوع بودن امکان پرداخت با این توکن‌ها در راستای بهبود و تقویت این سند ارایه شد.

گفتنی‌ست پیش از این نیز سند الزامات و ضوابط حوزه رمز ارزها توسط بانک مرکزی کشور جهت نظرخواهی در سایت بانک منتشر شده است که با انتقاداتی از سوی کارشناسان روبرو شده بود. در این سند، رمزارزها به سه بخش رمزارز ملی، رمزارز منطقه‌ای، رمزارزهای جهان روا تقسیم شده اند که در بخش رمزارز ملی و رمزارز منطقه‌ای مجوز دهنده و منتشر کننده رمزارز بانک مرکزی است و رمزارز‌های جهان روا مانند بیت‌کوین و اتریوم است که قابل تبادل در صرافی‌های مجاز بوده و نمی‌توانند به عنوان ابزار پرداخت در کشور مورد استفاده قرار گیرند.

باید منتظر ماند و دید که آیا قفل ارزهای مجازی بالاخره توسط مرکز ملی فضای مجازی شکسته خواهد شد یا خیر.سیاست‌نامه بانک مرکزی در بسیاری از موارد از جمله استخراج، توسعه کیف‌پول، فروش رمزارز از طریق صرافی‌ها دیدگاه‌های متعادلی داشته و در برخی از این موارد اساساً تلاش کرده تا خود را وارد حیطه سیاست‌ و قانون‌گذاری نکند. جزییات بیشتر درباره این پیش نویس را می‌توانید در اینجا بخوانید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.